Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil

  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil
  • Fiat er tilbage! Ny 500 er en stærk og smart lille elbil

Fiat har kørt i alt for lavt gear i mange år – den nye 500 viser fornyet styrke. Den lille model med ikonisk navn og design fås kun som elbil, og rækkevidden er 320 kilometer. Den første danske pris er på plads

Bella macchina! Endelig har vi igen lyst til at råbe på gebrokkent italiensk, kalde en Fiat for en fantastisk bil. Den helt nye 500 er en opvågning for det italienske bilmærke, som engang havde så godt fat i danskerne (for ikke at tale om så mange andre rundt om i Europa) med 127, Uno, Panda og Punto. Alt for længe har Fiat spist os af med forældede, ligegyldige biler, og italienerne skal være meget glade for, at den gamle 500, som stammer helt tilbage fra 2007, har haft designet at sælge på.

Den nye 500 er radikal på en måde: Den kommer ikke med forbrændingsmotor, så der kan hverken hældes benzin eller diesel i tanken. Der er ingen tank, for den kører altid på el. Fiat 500 har altid primært været en bybil, og det er rigtigt set, at den nye skal være elektrisk.

Fiat kommer ikke med en halvhjertet løsning, når det kommer til batteri og rækkevidde. Den nye 500 har et batteri på 42 kWh, som er usædvanligt stort for en lille elbil. Det giver den en rækkevidde (WLTP) på 320 km på en opladning, som er langt over det, Honda og Mini reklamerer med i deres nye elbiler.

VIDEO – Skoda elektrificerer Superb og Citigo

118 hk og 150 km/t

Den elektriske motor i den lille 500, som kommer som både lukket og cabriolet, har en fornuftig ydelse på 118 hk. Topfarten er også rigelig med 150 km/t.

Fiat har, især med den gamle 500, været bagud på infotainment og sikkerhedsudstyr. Det ændres øjeblikkeligt med den nye 500, som har et nyt Uconnect 5-infotainmentsystem med en skærm i bredformat på 10,25″, nødopkald, wifi og meget mere. På sikkerhedssiden stiller 500 med autonom kørsel på niveau 2, som betegner niveauet, som ikke gør bilen selvkørende, men i stand til at hjælpe med kørslen og komme med forslag; adaptiv fartpilot, udvidet nødbremse og meget mere er på plads i 500.

Fiat Danmark har allerede prisen på en af udgaverne af den nye 500. Det er topudgaven 500 Cabriolet La Prima, som kommer i begrænset antal. Den har bl.a. LED-forlygter, 17″ alufælge og Uconnect 5 – og den koster 289.990 kr. Man kan vise sin interesse for den begrænsede variant på fiat.dk.

Vores gæt er, at en basisudgave af den lukkede 500 vil komme tæt på 200.000 kr.

Rækkeviddeglæde