Frankfurt har få af de helt store nyheder

  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder
  • Frankfurt har få af de helt store nyheder

Hvert andet år er der biludstilling i Frankfurt, og den store udstilling åbner dørene for publikum den 12. september og kører til den 22. september. Men udstillingen rummer ikke det samme væld af store verdensnyheder, som den plejer – vi giver et overblik over de nyheder, der er med på IAA 2019

Internationale biludstillinger var for bare 10 år siden de vigtigste og mest prestigefulde shows for bilproducenter og motorjournalister. I dag er de forkromede shows mindre funklende og flossede i kanten. Alt efter hvor i verden udstillingen foregår, om det så er Schweiz, USA, Japan eller Tyskland, melder mange bilproducenter nu pas. Det koster utrolige summer at være med, og mange mærker foretrækker helt individuelle verdenspremierer på nye biler.

IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) i Frankfurt er blandt de helt tunge, helt store og mest prangende biludstillinger på kloden. Den holdes hvert andet år i starten af efteråret, mens franskmændene så kører deres tilsvarende Mondial de l’automobile de år, hvor tyskerne holder pause.

Udstillingen er i dag åbnet for pressefolk og industriens spidser, og torsdag åbner den i 10 dage, altså fra 12.-22. september, for alle andre, men bortset fra et par længe ventede, store, men bestemt ikke overraskende nyheder, er det småt med sensationer og færdige produkter. Der er mange konceptbiler, de fleste med en eller anden form for elektrificering. En af de virkelig store nyheder er netop en af dem med el som drivkraft: ID.3 fra Volkswagen, som vi kunne afsløre allerede i går. En anden af de få store er den nye Land Rover Defender, som verden har ventet på, siden den gamle Defender blev strøget fra produktionen i 2016.

Du skal ikke snydes for et overblik over de vigtigste bilnyheder på udstillingen i Frankfurt. Og hvis du skulle have lyst til at lægge vejen forbi det meget store messecenter midt i den tyske storby, så er IAA stadig et besøg værd. Det er sjældent, så mange nye biler er samlet et sted. Det koster mellem 8,50 og 15 euro at komme ind.

Audi – facelift til A5, RS 7 med 600 hk

Audi gør op for manglen på store nyheder ved at tage en masse mindre, men stadig vigtige nyheder med til Frankfurt. Mest relevant for danske Audi-kunder er faceliftet af hele A5-serien, som omfatter Coupé, Sportback og Cabriolet. Ændringerne virker ikke så voldsomme som på A4, men A5’erne var også allerede i bedre stand; grillen er bredere og lavere, luftindtagene en tand større og forlygterne kan i topversionen fås med LED-teknik med laser. Interiøret er opdateret med touchscreen i stedet for drejehjul, og motorprogrammet ændret med mild-hybrid-teknik – og S5-udgaverne har nu dieselmotor med 347 hk.

I den større A7 Sportback er der to tilføjelser. Den store Sportback kommer i sin første plug-in-variant, 55 TFSI e, med firecylindret benzinmotor på 2 liter med turbo, elmotor og batteri med en kapacitet på 14,1 kWh. Den maksimale ydelse for det samlede værk er 367 hk, mens det opladelige batteri ikke ventes at give en elektrisk rækkevidde på mere end 40 kilometer. Det er for lidt til at imponere.

Imponere kan den nye RS 7 Sportback. Den følger kort tid efter RS 6 Avant, og den har selvfølgelig samme bestialske drivlinje og et design, der kan skræmme børn og dyr væk. 600 hk og 800 Nm fra 4-liters V8’eren, 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Det er sikkert kun begyndelsen, for konkurrenterne har højere ydelse end 600 hk.

BMW – en forsmag på den nye 4-serie

Ja, vi vil meget hellere have en ny 4-serie, færdig og klar til samlebåndet, end endnu en af de mange konceptbiler og visioner fra BMW. Men det er modellen Concept 4, vi får denne gang, og resten kan man så gætte sig til – den skal selvfølgelig, om kort tid, blive til en ny 4-serie Coupé, hvorefter vi ser nye versioner af 4 Cabriolet og 4 Gran Coupé.

Indtil videre fortæller BMW mest bare tomme ting og ligegyldigheder, som det ofte er tilfældet, når der skal “pyntes” på konceptbiler, så vi springer snakken over og går direkte til grillen. Den er stor, og den er dyb. Den står på højkant, som den gjorde for længe siden på modeller som 328 og 3,0 CSI. Måske vi skal vænne os til den, måske grillen bare skulle være blevet i fortiden. Når vi ser den færdige 4-serie, tager vi et friskt blik på grillen.

Cupra – det første bud på en fyrig elbil

Cupra har travlt med at padle væk fra Seat, som mærket udspringer af. Den første selvstændige model fra det sportslige mærke bliver produktionsudgaven af Formentor, en kompakt SUV med mulighed for en plug-in-udgave, men konceptbilen på IAA-udstillingen går et skridt videre; den står på den nye el-platform, MEB, fra Volkswagen. Tavascan Concept, som den hedder, er en større crossover-coupé, som i konceptversionen har to motorer og en ydelse på 306 hk, et batteri på 77 kWh og en rækkevidde omkring 450 kilometer. Produktionsudgaven kan vi tidligst vente os til næste år.

Land Rover – Defender på en helt anden måde

Den var i produktion fra 1948 til 2016, og den var grundlæggende den samme bil gennem hele karrieren. Land Rover Defender er et ikon, lige dele traktor og firehjulstrækker, og den er både et redskab og en livsstil (og en livsstilsbil, på godt og ondt). Hullet mellem den gamle Defender, originalen, bliver fra 2016 til 2020, og der er ikke kun fire år mellem dem, men en hel verden til forskel.

Defender har premiere på IAA. Den minder om den gamle, for det skal den. Men den ligner den alligevel ikke, for en helt ny bil kan i 2019 ikke være spinkel og ligne noget hjemmebygget, når den skal sælges over hele verden – som arbejdsredskab, men bestemt også som luksusbil. Den ligner fra nogle vinkler den gamle Discovery (LR4), og det er bestemt ingen dårlig ting.

Defender har premiere som både 90’er og 110’er, hvor tallene fortæller om længden på karrosseriet, og briterne afslører også motorprogrammet. Det er noget helt andet, end det var i den gamle Defender, for denne gang skal bilen også sælges i både USA og Kina, så der må ikke mangle kræfter. Den svageste motor er en dieselmotor, D200, en 2-liters med 200 hk. En anden version af den motor, D240, yder 240 hk, men benzinmotorerne er den største forandring; en firecylindret 2-liters turbomotor i P300 med 300 hk, en sekscylindret rækkemotor i P400 med 400 hk. Næste år kommer også en plug-in-hybrid, så der mangler hverken kræfter eller udvalg.

Nøgletallene for den nye Defender er en frihøjde på 291 mm, en vaddedybde på 90 cm og en evne til at trække op til 3.500 på krogen. Hvor den gamle Defender var simpel ned til sidste skrue, er den nye fyldt med assistentsystemer, sikkerhed og over-the-air-opdateringer.

Mercedes-Benz – plug-in-hybrid med el til 99 km og elektrisk luksus-koncept

Konceptbiler kan være virkelig fede, og når de ser ud og lyder så spændende som Mercedes-Benz EQS, så spidser vi ører. Den aerodynamiske sedan er en elbil, der i løbet af 2021 skal sælges sideløbende med S-Klassen. EQS har elektriske motorer med 476 hk, og rækkevidden fra det CO2-neutralt producerede batteri er hele 700 kilometer.

Rækkevidden for GLE 350 de er ikke tæt på 700 km, men firehjulstrækkeren er heller ikke en elbil, men en plug-in-hybrid. Med en elektrisk rækkevidde på 99 kilometer åbner den nye dimensioner for biler med kombineret forbrændings- og eldrift. Som E-Klassen i plug-in-udgave har den en nøjsom dieselmotor på 2 liter, men batteriet er altså større: 31,2 kWh. Systemydelsen er 320 hk.

Den mindre SUV med plug-in-teknik, GLC 300 e, beholder ved faceliftet sin benzinmotor, men har et større batteri og en rækkevidde på el opgraderet til cirka 43 kilometer. Langt fra prangende, når GLE 350 de kan køre næsten 100 km på el.

Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 – med priser

N Line er den hurtige i10

Elbilen til byen – Honda E har strøm til 220 km