Fransk og forrygende?

  • Fransk og forrygende?
  • Fransk og forrygende?
  • Fransk og forrygende?
  • Fransk og forrygende?
  • Fransk og forrygende?

Citroën lader sin C4 vende tilbage fra de døde som et spændende alternativ i Golf-klassen, og den nye generation har ikke bare et ekstravagant design – den kommer også som fuldt elektrisk

Det kan være svært at huske årstallet for, hvornår det skete, men måske du har lagt mærke til, at Citroën i flere år ikke har produceret og solgt C4. C4 var en konventionel hatchback, hvis bedste egenskab var meget lave priser. Kunderne kunne bare vælge C4 Cactus, hvis de ville have en kompakt bil i Golf-størrelse.

Det har nogle kunder gjort, men mange andre trofaste citronister har valgt ikke at vælge den specielle Cactus. Måske til fordel for en Peugeot 308, Citroëns egen C3 Aircross eller noget helt andet.

Citroën har i al hemmelighed arbejdet på en afløser til C4, og vi kan vise de første billeder af den nye hatchback. Den skal konkurrere i en bilklasse med mange konservativt designede biler, og det er en klasse, som stadig bærer en stor del af det samlede salg af biler i Europa. Men konservativ, det er den nye C4 ikke.

Designet er pakket med detaljer, som er typiske for Citroën (den har små Airbumps og to-delte forlygter) – samtidig med, at den ser forholdsvis højbenet ud og har plastdele skruet på rundt om kofangerne, bunden af dørene og omkring skærmkanterne. Fordi crossover og SUV.

Opfriskning til Citroën C3

Fuld el, men også benzin og diesel

Det indre i den nye C4 er mere nedtonet og konservativt end det ydre, men dog mere inspirerende end det, man møder i fx Opel Astra. Digital instrumentering, højt placeret infotainmentskærm, regulære knapper til klimaanlægget, head-up-display (med en plade, ikke direkte i forruden) og nedsænkede trykknapper til gearvælgeren er de ting, vi lægger mærke til.

De første informationer fra Citroën er nemlig ganske få. Hovedattraktionen er, at den nye C4 vil komme med tre typer brændstof i tanken; den fås med benzinmotor, dieselmotor og endelig som fuldt elektrisk. Med tanke på resten af modelprogrammet, og de nye elektriske fra søstermærkerne DS, Peugeot og Opel, regner vi med, at en 1,2-liters benzinmotor med 110, 130 og måske 155 hk er med, mens der på dieselsiden bliver tale om en 1,5’er med cirka 100 hk i den ene udgave, 130 hk i en stærkere. Den elektriske ë-C4, som den hedder, får en elmotor med 136 hk og en rækkevidde på 320-340 kilometer.

Vi kender endnu ikke til detaljer omkring introduktionen i Danmark.

Prisen på Peugeot 3008 PHEV