God lille Audi til en alt for høj pris

  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris
  • God lille Audi til en alt for høj pris

Den nye Audi A1 Sportback er kommet så langt op i pris, at det giver mere mening at købe den udgående A3 Sportback. Vi tester versionen med navnet 30 TFSI S-tronic Advanced – 116 hk, automatisk dobbeltkoblingsgearkasse og en pris nord for 300.000 kr.

En bil med potentiale er kun så god, som prisen gør den til. Audi A1 Sportback har dermed et problem, for selv om jeg kan stå inde for, at den nye A1 Sportback er en god, smart, lækker og attraktiv bil, så er en startpris på 278.737 kr. for en minibil med 116 hk mere end vovet af Audi. Det er et signal om, at mærkets indstigningsmodel ikke har reel betydning på det danske marked.

Prisen er en stor fjende. En A1 Sportback til 300.000 kr. har mange “fjender”, og hvis prisen står forrest, klar til at sætte en lige højre ind, så står den større A3 Sportback lige bag den med boksehandsker på; A3 Sportback er i sin nuværende form nået pensionsalderen, men det er ikke det samme, som at den er pensionsmoden. Fremragende bil, sådan en A3 Sportback, som man for tiden kan købe for 290.000 kr. med en masse udstyr med i købet. En masse udstyr, som vil gøre A1’eren til en bil til tættere på 400.000 kr., hvis den skal være lige så godt udstyret.

Et hurtigt kig på privatleasing giver A1 Sportback en endnu svagere position mod sin storebror; den koster 15.000 kr. i engangsydelse og mindst 3.350 kr. om måneden. A3 Sportback får man også adgang til ved at lægge 15.000 kr., men den koster så fra kun 3.150 kr. om måneden.

Familielynet – ny Audi RS 6 Avant med 600 hk

Du kan også spare penge og købe en Polo GTI

Jeg ville ikke have noget problem med en A1 Sportback til 280.000 kr. Men for de 280.000 kr. er den lille Audi udstyret med manuel gearkasse, 116 hk og 15” fælge. Standardudstyret fejler ikke noget, for der er automatisk nødbremse, automatisk klimaanlæg, alufælge, digital instrumentering, infotainmentsystem med touchscreen, sædevarme, læderrat og regnsensor i basisversionen.

Det er umuligt at se bort fra, at A3 Sportback koster stort set det samme. Og jeg kan heller ikke få øjnene væk fra Volkswagens hjemmeside, hvor en Polo med 150 hk og aut. dobbeltkoblingsgearkasse ligger 30.000 kr. under den billigste A1. Polo GTI med 200 hk koster 2.500 kr. mindre end A1 med 115 hk. Så meget merværdi – eller herlighedsværdi – er der ikke ved at køre med de fire ringe.


Den mest lækre kabine i klassen

Hvis du er med endnu, og jeg ikke har tabt dig til en opvask eller et afsnit af den nye serie på Netflix, så putter jeg regnearket og kuglerammen væk nu. For som jeg allerede skrev i linje to, så er den nye A1 Sportback en god bil. Den er simpelthen meget bedre end den gamle A1.

Jeg synes, designerne har fanget essensen af Audi i den lille bil. Den har kanter og ser lav ud, har en fremtrædende grill og intet som vil få den til at se bedaget ud på fem år. Måske de tre (falske) luftindtag mellem motorhjelmen og grillen er tre luftindtag for mange, men det er jo ikke fordi en Mini med fem døre ligefrem ser harmonisk ud. Jeg foretrækker i hvert fald A1’eren.

Der er blevet plads til voksne også i bagsædet, og præcis som søsteren Polo, er A1 Sportback rummelig for sin klasse. Den er også i top, når det gælder indretning, interiørdesign og materialer. Skærmen til infotainmentsystemet er flyttet fra den klodsede placering på oversiden af instrumentbordet til en god placering lige ved siden af rattet.
Heldigvis har A1 Sportback ikke fået indretningen med en touchscreen til infotainment og en anden derunder til bl.a. klimaanlæg, som A6 og de andre store modeller. En skarp touchscreen til infotainment og almindelige knapper til resten fungerer bare bedre.

Digital instrumentering er som sagt standard, og mens det kan opgraderes til en mere farverig og mere justerbar version (Virtual Cockpit til 2.410 kr.), så kan man bestemt være godt tilfreds med basisinstrumenteringen.

Ny Audi Q3 – til tops i klassen?

En charmerende treer

Den har kun 116 hk, den lille trecylindrede benzinmotor i A1 Sportback 30 TFSI (den fås ikke længere med dieselmotor), men den har charmen i lyden og kræfterne i bunden, som får den til at passe perfekt i den tyske minibil. Den giver lyd fra sig, bliver dog aldrig støjende, og så er den i testbilen sat sammen med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin – som arbejder hurtigere og mere træfsikkert end jeg ellers ofte har oplevet det i andre biler fra VW-koncernen.

A1 Sportback tager sving og kurver med formfuldendthed. Ikke en skarphed som i en Mini, men med balance og sublim udveksling, som giver følelsen af både komfort og selvsikkerhed. Affjedringskomforten ville have godt af, at hjulene blev nedgraderet fra testbilens 17” til 16”. Det ville koste lidt på det frække design, men jeg tænker, at de fleste (leasingkunder) alligvel vil ende med mindre hjul.

Den fungerer godt og er i balance, den nye A1 Sportback. Det er priserne ikke. De er i ubalance, og det gælder især lige for øjeblikket, hvor man med den udgående A3 Sportback får meget mere for pengene. Ærgerligt. Før A1 Sportback kommer til lavere priser, får den ingen anbefaling.

6.5

KARAKTER

6.5 /10

Plus

  • Design, materialekvalitet, køreegenskaber, motor, gearkasse, pladsforhold, standardudstyr

Minus

  • Pris, affjedringskomfort, priser på ekstraudstyr