GTE til punkt og prikke

  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke
  • GTE til punkt og prikke

Faceliftet Passat gør det fornemt som GTE, som har en samlet motorydelse på 218 hk og en elektrisk rækkevidde på cirka 55 kilometer. Men de 55 kilometer får man selvfølgelig kun, når man husker at lade op

Vores første tur i den faceliftede Volkswagen Passat var ret begrænset på tid. Nu har vi fået den til Danmark og dét i den mest interessante variant for mange danske kunder: Passat GTE, der forener den 1,4-liters benzinmotor med en elmotor og mulighed for at køre op til 50 km udelukkende på strøm. GTE kommer endda med en lille prisbesparelse oveni hatten takket være det danske afgiftssystem.

Faceliftet i sig selv af VW Passat er ikke af de store, og Passat ligner i største omfang sig selv. Alligevel ser den nye Passat ret anderledes ud. Den har fået en mere luksuriøs nuance over sig. Blandt andet med de nye LED-lygter (standard) og ny kølergrill. Den lavere snude med den lange kølergrill og flade lygter får samtidig Passat til at se mere fast ud i kødet. Designet læner sig meget op af det vi kender, fordi det fungerer, og for ikke at skræmme sine loyale firmabilister og børnefamilier væk.

De mest interessante ændringer er dog under huden, hvor nye og mere sparsomme motorer pryder programmet sammen med forbedrede assistentsystemer. Tag med os på køretur.

VIDEO – Kamiq eller T-Cross?

Stabilitet er nøgleordet

VW Passat er i virkeligheden meget forventelig. Bag rattet ved vi altså godt på forhånd, hvordan køreoplevelsen er, allerede inden vi sætter i gang. Det er ikke skidt – det er bare lidt forudsigeligt. Styretøjet er tilpas vægtet og snuden styrer hen, hvor du gerne vil have den. Uden drama og overraskelser, men også uden nogen form for underholdning. Undervognen er ligeledes tilpas sat op til både at være komfortabel, men samtidig sikre, at Passat ikke sejler rundt i blæsevejr eller på de små veje. Stabilitet er nøgleordet. Ikke mindst i ugens testbil, der er den tungeste variant på programmet.

GTE-varianten skal på samme tid være den mest sportslige og den mest økonomiske. Det er ikke mange år siden, at de to øvelser ikke kunne kombineres, men med indtoget af de elektrificerede biler, er virkeligheden pludselig en anden. Når du starter GTE er E-mode altid aktivt og du kan uden en lyd forlade carporten uden at vække familien. I E-mode drives GTE udelukkende af elmotoren med strøm fra batteriet.

GTE-mode suger strøm

Kører vi pænt, er der op til 55 km elektrisk kørsel, når batteriet er fuldt opladet. Det betyder i realiteten, at hvis du har 55 km eller mindre til og fra arbejde, og adgang til opladning i privaten eller på arbejdet, kan du ofte klare dit daglige kørselsbehov uden at starte benzinmotoren på et eneste tidspunkt.

Den sportslige side af GTE aktiveres i GTE-mode. Her starter den firecylindrede benzinmotor, der sammen med det store moment fra stilstand fra elmotoren, er med til at ramme 100 km/t på 7,4 sekunder. Lyden er endda helt hæderlig fra den lille benziner med et tilfredsstillende ”oumph” ved hvert gearskift under hård belastning fra DSG-gearkassen.

Den sportslige kørsel er dog hård på ved batteriet og de 55 km, som Passat GTE er opgivet til at køre på strøm, svinder hurtigt. Har du samtidig bopæl i byen – eksempelvis lejlighed uden adgang til ladestander – går GTE pludselig fra at være en hurtig og økonomisk bil til en bil, med en ekstra tung klods indbygget. Batteriet kan lades op ved hjælp af benzinmotoren, men det er ikke ligefrem økonomisk og kan ikke anbefales på daglig basis. Det er et must, at du har adgang til opladning dagligt, før Passat GTE giver mening.

Passat, Passat og atter Passat

Strøm giver fordele

Brændstoføkonomien er selvfølgelig et af de helt store købsargumenter for GTE, men strømmen giver flere fordele. Passat er eksempelvis med elektrisk varmepumpe, så du ved hjælp af din smartphone kan sætte varme på i bilen uden at starte motoren. Hvis varmepumpen aktiveres mens GTE står til opladning, øges rækkevidden i øvrigt markant, da der ikke skal bruges strøm fra batteriet under kørslen på at varme bilen op.

Takket være de danske afgifter starter prisen for GTE ved 412.517 kr., og firmabilister har et beskatningsgrundlag fra fornuftige 353.017 kr. Den er standard med et rimeligt udstyrsniveau. Blandt andet har den 8” touchscreen, trådløs mobilopladning, bakkamera og adaptiv fartpilot, der holder hastigheden og afstanden helt op til 210 km/t. Tilkøbes Travel Assist kan den endda holde dig mellem striberne – også med 210 km/t.

Volkswagen Passat er no bullshit, og du ved nøjagtigt hvad du får. Den udfører sine fornemmeste opgaver til UG, men den er mere forudsigelig end sjov og spas – og når man udnytter kræfterne i GTE-mode, tappes bilen hurtigt for strøm.

 

VOLKSWAGEN PASSAT GTE PLUS
MOTOR R4, 1.395 cm3 + elektrisk motor
YDELSE 156 hk + 115 hk, systemydelse 218 hk
400 Nm
GEARKASSE 6-trins aut. dobbeltkobling
O-100 KM/T 7,4 sekunder
TOPFART 222 km/t
FORBRUG 76,9 km/l
CO2 29 gram/km
MÅL (L/B/H) 478/183/148 cm
AKSELAFSTAND 279 cm
BAGAGERUM 586-1.152 liter
VÆGT/TRÆK 1.730/1.600 kilo
DÆK 215/55 R17
PRIS (INKL. LEVERING) 412.517 kr. Passat GTE fås fra denne pris
PRIVATLEASING ENG.YDELSE/MND. YDELSE Fås kun som Variant/stationcar
BESKATN.GRUNDLAG, FIRMABIL 353.017 kr. Passat GTE fås fra denne pris
ÅRLIG EJERAFGIFT 860 kr.
VÆSENTLIGT STANDARDUDSTYR LED-forlygter, 17 tommer alufælge, infotainmentsystem med 8 tommer touchscreen, bakkamera, varme i forsæder, trådløs opladning af smartphones, el-klapbare sidespejle, adaptiv fartpilot
VÆSENTLIGT EKSTRAUDSTYR DK-teknikpakke med head-up-display, nøglefri adgang og start, DAB+ og trådløs Apple CarPlay og Android Auto til 19.995 kr.
PÅ GADEN I DANMARK Nu

 

8.5

KARAKTER

8.5 /10

Plus

  • Rummelig, støjsvag, kraftig motor, funktionel og lækker kabine, stabile køreegenskaber, fornuftig pris, sparsommelig når den er opladet

Minus

  • Kunne have mere standardudstyr, kun rigtig økonomisk når den oplades hver dag, designet gør ikke meget væsen af sig