Hævet over de andre

  • Hævet over de andre
  • Hævet over de andre
  • Hævet over de andre
  • Hævet over de andre
  • Hævet over de andre

I år er det 20 år siden, Audi introducerede sin første løftede stationcar – A6 Allroad. For at hæve stemningen og fejre jubilæet kommer nu en ny A6 Allroad. Og der mangler ikke noget til festen, for topudgaven er præcis så stærk som den nye S6

Stationcar og SUV i en samlet pakke. De hævede og oprustede stationcars er mere end bare en niche, og fra den spæde start i 1994 med den første Subaru Outback til i dag, er mange bilproducenter hoppet med på vognen. Mercedes-Benz, Volvo, Seat, Skoda, Volkswagen og Ford er blandt mærkerne, der har lavet den attraktive krydsning.

Og så er der Audi. Ingolstadt-producenten lagde i 1999 ud med sin første A6 Allroad, i starten A6-navnet, bare kaldet Allroad Quattro. Selv om SUV-modeller har oversvømmet markedet og Audi-modelprogrammet siden, har Allroad-budskabet levet i bedste velgående – og har undervejs kastet den mindre A4 Allroad af sig.

Audi ønsker sig selv til lykke med de 20 år med Allroad med en helt ny A6 Allroad, som er den fjerde generation af den store Allroad. Som de første tre gange er konceptet simpelt: A6 Avant får tilføjet ekstra højde og frihøjde – denne gang er den 4,5 cm højere, firehjulstræk og variabel luftaffjedring som standard og plastpaneler som “karrosseriforstærkning” hele vejen rundt om bilen. I forhold til de første tre generationer, og i forhold til konkurrenten Volvo V90 Cross Country, er plastpanelerne mindre fremtrædende, så Audi har til gengæld fået den nye A6 Allroad til at skille sig ud med seks store og fremtrædende ribber i grillen – i stil med fronten på Q8.

Luftundervognen giver mulighed for variabel frihøjde. Piller man ikke ved indstillingsmulighederne, er frihøjden 139 mm ved hastigheder op til 120 km/t. Over 120 km/t sænker den sig 15 mm, og sætter man A6 Allroad i off-road-indstilling, hæves den 33 mm i til 169 mm. Den såkaldte løftefunktion, mulig op til 35 km/t, kan man sætte ind, hvis stenene ligger højt eller kantstenen virkelig er genstridig; løftet helt op står den ny Allroad med en frihøjde på 184 mm.

VIDEO: Den bedste firmabil

V6-dieselmotor fra S6

Audi har startet en regulær dieseloffensiv her i 2019. Det meste af S-modelprogrammet, som inkluderer S6 og SQ5, er skiftet til muskuløse V6-dieselmotorer, og i Europa vil det fremover primært være de kraftigere RS-modeller, Audi laver med benzinmotor.

Audi A6 Allroad-kunder får glæde af udviklingen, for orker man ikke det påtagede/fremragende dynamiske design og tilhørende mere dynamiske køreegenskaber i S6 Avant med V6-dieselmotoren på 3 liter, kan topudgaven af A6 Allroad fås med præcis samme motor. A6 Allroad 55 TDI Quattro har samme motorydelse, altså 349 hk og 700 Nm, som vil give den 495 cm lange stationcar massiv trækkraft.

A6 Allroad kommer i første omgang kun med dieselmotorer, og under topmodellen findes yderligere to varianter, som begge er variationer over samme 3-liters V6-motor; basisudgaven A6 Allroad 45 TDI Quattro yder 231 hk og 500 Nm, mellemste model hedder A6 Allroad 50 TDI Quattro og kommer med 286 hk og 620 Nm.

Alle udgaver af den nye A6 Allroad har 8-trins automatgear og mild-hybrid-system med 48 volt strømforsyning, som sparer brændstof ved at aflaste motoren og aktivere start-stop fra 22 km/t.

VIDEO – Audi A6 Avant møder Volvo V90