Hitpotentiale

  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale
  • Hitpotentiale

En af de vigtigste brikker i SUV-puslespillet er sat på plads i Volkswagens modelprogram: den lille T-Cross. Blog om Biler har testet den med benzinmotor med 115 hk og DSG-gearkasse på danske veje – og T-Cross viser sig at være oplagt til en plads blandt de mest solgte biler i Danmark

Trends kommer og går. Det ene år er stilen fra 70’erne tilbage, næste år tager vi igen hul på 90’erne, og lige nu lever vi i en tid, hvor 80’ernes mode er tilbage. Volkswagen Polo, som den så ud i 80’erne, kommer ikke tilbage. Den tyske mini blev et 80’er-hit som stationcar med tre døre, og i mindre grad som coupé (en bil med tre døre og skrå bagklap). Polo fås i dag kun som hatchback med fem døre, og alternativet her i slutningen af andet årti af 00’erne skal ikke være en stationcar med tre døre eller en coupé. Hitlisten hos Volkswagen skal udvides med en lille SUV, selvfølgelig.

Den nye T-Cross har for kort tid siden indtaget sin plads hos de danske VW-forhandlere som forhøjet alternativ til Polo, og at dømme efter forhåndsinteressen, kan rigtig mange danskere slet ikke vente på at komme op og sidde højere end i Polo. Som man desværre alt for nemt kan forestille sig, så vil Volkswagen også denne gang have svært ved at stille kundernes sult. Ventetid må forventes, og jeg er spændt på at høre om leveringstider, når der for alvor kommer gang i salget.

Jeg har byttet trange og snoede veje på Mallorca, hvor jeg første gang prøvede T-Cross, ud med mere interessante veje i København og det nordlige Sjælland. Interessante for det er meget vigtigere, hvordan en ny bil kører i Danmark end på veje langt nede i Sydeuropa. T-Cross viser sig at have hitpotentiale – Volkswagen kommer sent til mini-SUV-festen, men mærket kommer til gengæld stærkt.

VIDEO – Endelig tager vi første tur i VW T-Cross

Den mere praktiske (og højere) Polo

Køb en Hyundai Kona i stedet for en i20, og der er ikke de store forskelle i rummelighed eller siddeposition mellem den høje og den lave. To elementer jeg ser som basalt nødvendige i SUV- og crossover-ligningen. Jeg vil gerne have, at en crossover eller SUV har mere plads og er mere praktisk, og Kona løfter ikke siddepladserne nævneværdigt, og designet koster desværre bagagerumsplads.

T-Cross er mere kantet end Polo, og formen som en let afrundet papkasse og højden på 158 cm (Polo er 146 cm høj) giver alt det, jeg leder efter: den ligner en SUV, jeg sidder mærkbart højere end i en hatchback, og T-Cross virker herligt praktisk. Helt uden at man skal betale en krone ekstra – selv i den mest skrabede – kan bagsædet rykkes 14 cm frem, så bagagerummet bliver noget større. Det giver ingen mening, hvis du kører med børn eller voksne på bagsædet, for den ellers så rigtig gode benplads bliver reduceret til en afstand, der skal måles i millimeter og på kun en hånd.

En dyb indåndning, og så får jeg det overstået: der er hård plast i hele kabinen, fra helt i top til helt i bund. For at finde noget blødt skal du trykke på sæderne eller holde om det gode læderrat. Jeg har nemmere ved at acceptere den “praktiske” materialekvalitet i T-Cross end i den større T-Roc (jeg tænker et facelift engang vil rette op på det i den model). T-Cross er billigere, og i segmentet har de færreste konkurrenter et virkelig lækkert interiør.

R-Line-pakken er lækker, men koster også derefter

Det er nu, jeg vil nævne, at testbilen med alt ekstraudstyr inkluderet koster 350.066 kr. Det er 150.000 kr. mere end basisudgaven, som koster 199.990 kr. Jeg har fat i en T-Cross, der også uden ekstraudstyr er i toppen af programmet: 1,0 TSI 115 DSG som Style. 274.995 kr., så der er ekstraudstyr for 75.000 kr.

R-Line-kombipakke er det rene pynt og en stak emblemer, og selv om den inkluderer rattet med perforeret læder og frækkere indtræk, så sparer jeg de 25.996 kr. Jeg skrotter også det skuffende lydanlæg fra Beats (6.595 kr.), stemmestyring af bl.a. telefon (2.997 kr.) og til nød også DK-teknikpakken med nøglefri adgang/start, digital instrumentering mv. til 8.997 kr.

Importøren har rettet på den tidligere beslutning om at den billigste T-Cross ikke skulle have aircondition som standard, men kun med en tilkøbt DK-pakke. Det var en forkert beslutning, og sådan bliver det heldigvis ikke – aircondition kommer med uden merpris. Andet nævneværdigt standardudstyr: fremragende infotainmentsystem med 8” touchscreen, automatisk nødbremse med fodgænger-/cyklistgenkendelse, blind vinkel-system, aut. nødopkald og LED-kørelys. Sædevarme, læderrat, alufælge, tagræling, armlæn foran og mange mindre detaljer, som opvarmede sprinklerdyser, optræder i Life-udgaven til 26.500 kr. mere end basismodellen med benzinmotor med 95 hk – og Life er laveste udstyr til benzineren med 115 hk og dieselmotoren med 95 hk.

Se bort fra, at plasten ikke er blød, og kabinen i T-Cross er den bedste i klassen. Den måde infotainmentsystem, klimaanlæg, adaptiv fartpilot og instrumentering betjenes på, giver sig selv i en sådan grad, at instruktionsbogen aldrig behøver at komme ud af den indpakning, den leveres i. Ikke engang den digitale instrumentering, som kommer med forskellige skærmvisninger, giver anledning til forvirring; der er en knap i rattet, der står VIEW på, som ændrer billedet, og skærmen er i imponerende opløsning og hele opsætningen genialt simpel.

VW har nu priser på alle udgaver af T-Cross

115 hk og DSG i harmonisk samarbejde

Når T-Cross er i bevægelse, og landskabet ruller forbi, udbygger den sin position i klassen – som den voksne, selvsikre og modne mini-SUV. Det kan være skuffende for nogle få at høre, at den selv med R-Line-pakken med 18” hjul og dæk med lavere profil aldrig bliver direkte interessant at køre. Styretøjet er måske en grad mere direkte end i Polo, men den højere T-Cross holder sig til at levere sikre og solide, ikke inspirerende køreegenskaber. Den gør præcis, hvad jeg forventer, og det er meget jeg forventer, fordi den er en Volkswagen, og fordi den kommer sent ind i kampen.

Mange biler i segmentet ville være katastrofalt ringe affjedret med 18” hjul. T-Cross’ undervogn når aldrig dertil, hvor den uddeler øretøver for dårlige veje; den er fast, men slet ikke hård. Jeg kan kun forestille mig, at komforten får endnu bedre vilkår med 16 eller 17”, som de sidder på biler, der ikke købes med R-Line-pakke.

Støjen, eller nærmere bestemt manglen på samme, er en direkte grund til at anbefale T-Cross. Der kommer bare mindre støj fra motoren, vejen, sidespejlene og vinden end i flertallet af biler i denne størrelse. En undtagelse er den nye DS 3 Crossback, som har et støjniveau som en bil i 500.000 kroners klassen, men T-Cross holder sig lydmæssigt mere tilbage end fx søstermodellen Seat Arona.

Kan der blive råd til det – fra 254.996 kr. med Life-udstyr – er 1-liters TSI-benzinmotoren i den stærkeste version med 115 hk (og 200 Nm), koblet til DSG-dobbeltkoblingsgearkassen med syv trin, en næsten perfekt motor i bilen. Ikke nær så stærk som fx 1,2-liters turbomotoren i Peugeot 2008 med 130 hk, men bundtræk, omdrejningsvillighed og vibrationsniveau sidder i skabet. Det virker til at være knald eller fald i VW-koncernen, om DSG-gearkassen med syv trin virker harmonisk eller hysterisk. I T-Cross virker den i næsten total balance, og i forhold til mange andre modeller, jeg har prøvet med DSG’eren, har jeg ikke lyst til igen og igen at skifte til Sport for at gearkassen holder gearene længere.

Jeg ærgrer mig over, at den svagere udgave af motoren, den med 95 hk (og 175 Nm) ikke fås med DSG – ene og alene af den grund, at den vil være stærk nok til mange kunder.

T-Cross har selv med lidt smalt motorprogram endnu større hitpotentiale end T-Roc, og som tilføjelse i den lave ende af VW-programmet kommer den som kaldet fra bilguderne. Merprisen for at gå fra en Polo 1,0 TSI med 95 hk og Comfortline-udstyr til en T-Cross 1,0 TSI med 95 hk er 15.000 kr., uden at jeg har taget højde for små forskelle i udstyr, og for en mere praktisk og rummelig bil som T-Cross er de ekstra 15.000 kr. godt givet ud.

9

KARAKTER

9.0 /10

Plus

  • Rummelig, praktisk i kabine og bagagerum, funktionel og stort set fejlfri indretning, stabile og modne køreegenskaber, godt samspil mellem motor og gearkasse, kraftig motor, mange udstyrsmuligheder, fornemt sikkerhedsudstyr som standard, udmærket standardudstyr

Minus

  • Bliver hurtigt en dyr bil, kunne have bedre materialer i kabinen, mere solid end spændende at køre, mulige leveringsvanskeligheder i starten