Høj pris for turbo i Cactus

  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus
  • Høj pris for turbo i Cactus

Med turbomotor kommer den sjove og simple C4 Cactus op på et endnu højere niveau – men det samme gør prisen. Merprisen i forhold til basismodellen uden turbo kan være svær at retfærdiggøre

> C4 Cactus fås fra 169.990 kr. med 1,2-liters motor uden turbo
> Turboudgaven af samme motor koster fra 209.990 kr.
> Citroën har i år solgt 1.678 C4 Cactus – mærkets tredje mest populære bil

28 ekstra hestekræfter har forskellig effekt, alt efter hvor de er placeret. I en stor dieselmotor med seks cylindre kan det være svært at mærke en forskel, i en superbil er det stort set ikke besværet værd at tale om en forskel. Går man ned i bil- og motorstørrelse, kan 28 hk spille en stor rolle – fra sløv bil til bil med masser af overskud.

Den populære elske-hade-bil Citroën C4 Cactus har en udmærket basismotor, en 1,2-liters benziner med 82 hk, som tøffer roligt og stabilt af sted. Den er okay med at få et hårdt tryk på speederen og virker endda lidt livlig op til 80-90 km/t. Lidt turbomagi kunne gøre underværker for overhalingsevnen og de små sprints i bytrafikken – så derfor kan Citroën, fra fabrikken selvfølgelig, montere en turbolader på den trecylindrede motor. Effekten stiger med 28 hk til 110 hk, drejningsmomentet eksploderer til næsten det dobbelte, så speederpedalen giver adgang til 205 og ikke kun 118 Nm. EU-gennemsnitsforbruget rykker sig marginalt fra 17,9 til 17,2 km/l. Hvad kan overhovedet ødelægge fornøjelsen? Prisen. Jeg taler ikke om, at man betaler opgraderingspris som fra Porsche 911 Turbo til 911 Turbo S, men turboladningen koster 40.000 kr. ekstra i Cactus.

            

Er der værdi for de mange ekstra penge?

For rigtig mange mennesker vil svaret være et rungende nej. Cactus PureTech 110 står har helt det samme standardudstyr som C4 Cactus PureTech 82, lige bortset fra bakke-igangsætningsassistent, så en prisforskel på 40.000 kr. eller næsten 24 procent mere end den ganske velfungerende basisbil er skudt over målet. Det gælder især, hvis man kun kører korte ture på motorvejen eller med en masse vægt – børn, bagage, byggemateriale.

Cactus har rigtig, rigtig godt af 28 ekstra hestekræfter, og for en hel del kunder, hvor det er den fulde oplevelse, der gælder, vil jeg anbefale den meget stærkere motor. I prisklassen omkring 210.000 kr. kolliderer Cactus med biler som Mazda CX-3, men Cactus har det for mange så perfekte design og en simpel og venlig tilgang til ”livet” som bil, at den sammenligning vil være alt for pragmatisk.

110 hk og 205 Nm forandrer Cactus, gør den til en brugbar motorvejsmodel, der kan konkurrere i overhalingssporet med mange firmabiler med dieselmotor omkring de 150 hk. 0-100 km/t på kun 9,3 sekunder har ingen relevans, når du skal overhale en lastbil, men det fortæller om kraftreserverne – der især kommer af, at denne Cactus vejer under 1.100 kg i køreklar form.

Den trecylindrede motor snurrer lystigt, og her føler man i langt højere grad end i udgaven med 82 hk, at man flytter sig så hurtigt som motorlyden giver indtryk af. For 40.000 kr. ekstra er det underligt, at man stadig skal rode i en provokerende ringe gearkasse, hvor tvivlen altid sidder tilbage, når man har skiftet. Er jeg i gear, har jeg ramt rigtigt?

           

Hvad får jeg ellers for pengene?

C4 Cactus på turbo starter ved 209.990 kr. med Feel-udstyr, og bortset fra metallak til 6.000 kr. er det prisen for testbilen. Citroën giver alle Cactus et godt udstyr med på vejen, så fartpilot, aircondition, læderrat med audiobetjening, 7” touchscreen, Bluetooth, tågeforlygter med statisk drejelys og LED-kørelys koster ikke ekstra.

Cactus har unikke køreegenskaber, lidt svævende og alligevel præcise og rare. Har man let til køre- eller søsyge, skal det her ikke være bilen. Den har en fantastisk simpel og, lige med undtagelse af alt omkring klima, radio og telefon foregår via den store skærm, brugervenlig indretning med et stort tophængslet handskerum, store og bløde sæder og et rummeligt bagsæde. Om man kan lide idéen om Cactus, designet og indretningen, så kan man ikke være uenig i, at Citroën har lavet en vellykket løsning.


TRE KONKURRENTER

Mazda CX-3 fra 214.990 kr. – tilsvarende model fra 214.990 kr.
FOR: Design, køreegenskaber, interiør, brændstofforbrug, pris, komfort
IMOD: Udstyr i basismodel, pladsforhold (bagsæde/bagagerum), udsyn

Nissan Juke fra 174.990 kr. – tilsvarende model fra 207.490 kr.
FOR: Design, 1,2-liters turbomotor, udstyr
IMOD: Kabine, pladsforhold, plastkvalitet, udsyn

Ford B-MAX fra 191.900 kr. – tilsvarende model fra 212.909 kr.
FOR: Pladsforhold, udsyn, styretøj/køreegenskaber, komfort
IMOD: Forvirrende førerplads, brændstofforbrug, ringe basismotor

 

7

KARAKTER

7.0 /10

Plus

  • Design, køreegenskaber, vægt, udstyr, motorkraft, smart indretning, affjedring

Minus

  • Gearkasse, merpris for motor, ringe sikkerhedsudstyr, intet splitbagsæde, klap-ud-ruder i bagdøre