Hotel California bygger ud

  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud
  • Hotel California bygger ud

Volkswagens kompakte campingbus California har hverken bad eller toilet, men den er alligevel eftertragtet af selv ikke-campister. Nu vil tyskerne bevise, at også krævende campingfolk kan shoppe hos Volkswagen. Den nye Grand California er op til 6,8 meter lang og kommer med komplet brusekabine med toilet. Vi har kørt Gran Canaria tynd og overnattet to dage i den nye campingbus

Den totale frihed, et stop på ruten og en overnatning, når man føler for det. Volkswagen California er bare bilen, når en weekend uden bindinger med tilfældige ruter og friluftsliv dukker op. Den tyske campingbus er både et symbol og en multiværktøj – den står i garagen og signalerer hygge og frihed, og så gør den det uden problemer som husstandens eneste bil, fordi den er (forholdsvis) kompakt. California er populær i Danmark som aldrig før, og sidste år blev 187 danskere ejer af den lille campingbus. Importøren har faktisk svært ved at følge med efterspørgslen.

Volkswagen har aldrig haft en chance hos de krævende campister, som kræver mere. California har intet toilet, intet bad og ingen loftshøjde, som gør, at man kan stå op i det lille køkken. Man skal altid bo på en campingplads med toilet, hvis da ikke man bare skider på det og… ja, bruger naturen.

Men hvorfor ikke udnytte ekspertisen, som findes og bruges til at producere California på bund af kassevognen Transporter, til at lave en større, fuldvoksen og fuldt campingvenlig model? Svaret er, at Volkswagen nu gør lige præcis det. På bund af den betragteligt større kassevogn Crafter får den krævende campist Grand California. Komplet med toilet og bad, så toilet og bad på campingpladsen ikke skal deles med typerne, der bor i telt. Grand California tilbyder, endnu vigtigere, overnatninger i det fri, uafhængigt af trange campingpladser.

En campingbus kan man ikke teste uden at overnatte i den, så jeg er taget til Gran Canaria for at få den fulde oplevelse med 300 kilometer på landevejen og to overnatninger i naturen.

Et nybagt Folkevognsrugbrød


Hvor grand er Grand California?

Volkswagen Nutzfahrzeuge, afdelingen hos mærket for varevogne og alt der ligner, nøjes ikke med at lave en version af Grand California. Der er to, og de to versioner taler til forskellige mennesker. 600-udgaven er 6 meter lang, 680-udgaven er, sjovt nok 6,8 meter lang. Den korte er den til fire personer, mens den lange er luksus for to.

Det giver først rigtig mening, når man ser opbygningen og soveforholdene: Grand California 600 har hævet tag med en pukkel over “førerhuset”, så der er plads til en alkove (koster 48.550 kr., men så er stigen også inkluderet), som primært er beregnet til børn – 160×122 cm i venstre side, mulighed for udvidelse til 190×122 cm i højre side – og en kort seng i bussens bagende til to personer, som med målene 193×136 cm (bredde/højde) kræver, at man sover på tværs. 680’eren har en dobbeltseng bagest i bussen, som to voksne kan ligge på langs i. Den har ikke det hævede tag, så den ligner i forbifarten en almindelig Crafter med ruder. Det er den korte version, Volkswagen inviterer til tre dage/to overnatninger i på den spanske ferieø.

Er toilet og bad monteret i en trailer?

Nej, alt er pakket ind på de 6 meter, og pladsen tillader en komplet, lukket brusekabine med indbygget toilet, vandtæt skab til toiletrullen, spejl med gemte hylder bag sig og to afløb i gulvet. Det lader sig overraskende nemt gøre at bade med håndbruseren, der er vandhanens slange trukket ud, sat i en holder og vasken klappet op.
Man skal selvfølgelig huske at fylde den 110 liter store tank med vand, og vil man have et varmt bad, skal man tænde varmeren 10-15 minutter før – som drives af gas eller ekstern strømtilslutning. Den varmer vandet til 40 eller 60 grader, og gassen kommer fra to store beholdere i et af skabene i bagagerummet.

Som en ekstra finesse har Grand California et udtag til en udendørs bruser. Den tilsluttes i bagagerummet, som er det store rum under sengen, og så er der ellers et nyt favoritbad i sommervarmen for børnene.

Toiletforholdene er kompakte, men jeg står inde for, at det hele fungerer, så man kan holde ud at bruge det i mere end en enkelt dag. Også med døren lukket.


Kan man kun bade og gå på toilet i den, eller kan man rent faktisk sove i den?

Om man kan. Jeg har frosset en kold sommernat på den stive madras i den mindre California, og det er, ærligt talt ikke noget, jeg ville have lyst til mere end to nætter. Ombord i Grand California vil jeg skyde på, jeg kan klare en uge. Sengen bagest i bilen er den eneste, jeg vælger at teste, for jeg har det ikke godt med stiger i mørket, og der er også langt mere luft over hovedet. Stemningsbelysning i loftet (fire farver), berøringsfølsomme lamper og loftsbelysning indbygget over de mange praktiske skabe giver den perfekte stemning. Luksuscamping, bestemt.

I det hele taget er der tænkt på virkelig mange detaljer i Grand California. To store tagluger og de små vinduer i kabinen (og i brusekabinen) kan åbnes, og så er der ikke bare indbyggede persienner, der kan rulles for for at gøre kabinen mørk, men også myggenet i alle åbninger – inklusive for den store skydedør. Forruden og de to forreste sideruder dækkes for natten med stof, som ved første øjekast virker som en irriterende løsning. Men selv de foregår intuitivt. I hver siderude passer et dækken, som let sættes på med magneter, og i forruden ryger et op med to små teltstænger og “hjælp” fra solskærmene.

Den mindst gennemtænkte løsning i den nye campingbus er uden tvivl bordet, der monteres mellem bagsædet og de to drejelige kaptajnstole, hvor fører og passager sidder. Bordet kan ikke kaldes let, og det skal vinkles ind i en liste i siden af bilen. Men det mest tankevækkende er, at bordet skal ligge på sengen, spændt fast med to stropper, når det ikke er i brug. Det er en “Hovsa, vi mangler et bord”-løsning.

Sengen i sig selv gør meget for at gøre op for det. Jeg finder mig meget hurtigt til rette på madrassen, som kun virker tynd, når man kigger på den. Under den finder man nogle kraftige fjedre, en slags fjedrende firkanter i hård plast, og efter første nat er jeg klar til at erklære sengen lige så komfortabel som mange gode hotelsenge. Er man højere end mig – over 185 cm – kan man få problemer med at sove på tværs af bilen. Er man bare sig selv, kan man ligge på kryds og få en del ekstra centimeter.

Jeg har ingen erfaring med campingbusser, eller campers, i denne størrelse, men jeg har kigget nærmere på nogle modeller, som i modsætning til Grand California er ombygget, efter de forlod samlebåndet hos bilproducenten. En campingbus på 650-670 cm indeholder uden problemer to regulære enkeltsenge eller en endda noget, der minder om en rigtig dobbeltseng. For at få det i Grand California, skal man altså vælge den lange model, 680’eren, med to sovepladser.

Den nye Opel Corsa – helt elektrisk


Har den også alle de smarte ting fra California?

Hvis det er campingbordet og de tilhørende stole til udendørs brug og den solide markise, så finder man det hele og meget mere til i Grand California. Man finder det bare ikke som standard, og en frapris på 695.000 kr. for den korte version (733.000 kr. for 680’eren) bliver alt for nemt til 800.000 kr. Den lille California starter på 410.058 kr., så med Grand California er vi i en anden liga.

Campingsættet koster 8.414 kr. (inklusive smart opbevaring i den delte, sidehængslede bagklap), markisen forlanger VW 17.325 kr. for. Stemningsbelysningen koster 8.477 kr., vand- og luftvarmeren (til gas og el) 8.652 kr., multifunktionsrat 6.117 kr., varme i forsæderne 5.512 kr., automatisk klimaanlæg foran 15.520 kr., klimaanlæg bagest på taget 38.142 kr. Du vil gerne have den smarte to-farvede lakering? Så host op med 52.120 kr. Volkswagen er blevet gavmild med udstyret, men det gælder tydeligvis ikke, når de skal sælge campingbusser.

De ombyggede campingbusser fra fx Adria skal også læsses med ekstraudstyr for at nå op på det niveau, jeg forestiller mig, når jeg tænker på komfort og funktionalitet, så den eneste genvej til en billig campingbus med bad og toilet er at købe en brugt.

Grand California kommer med en fordel, som kan gøre en forskel. Den er opbygget som en samlet enhed på en bilfabrik, og den sælges af en almindelig bilforhandler, hvor der er indgående kendskab til selve bilen, altså den Crafter, campingbussen er baseret på. Et hvilket som helst Volkswagen-værksted, såfremt de også tager sig af varevogne, kan arbejde med teknikken i Grand California, og den kan sågar komme med en service- og reparationsaftale, som koster under 200 kr. om måneden. Hvor meget forhandlere og værksteder så lige ved om campingindretningen med vandtank, gasanlæg og senge, er så et helt andet spørgsmål…

https://www.blogombiler.dk/volkswagens-elbil-id-3-raekkevidde-paa-330-420-eller-550-km/

Hvordan er den store bus at køre?

Den østlige kyst på Gran Canaria er forblæst, så øen ud for Afrika får den danske vestkyst på en efterårsdag til at minde om en mild brise. En stor samling vindmøller arbejder på højtryk, og de store blade på palmerne langs motorvejen bliver friseret hårdt til den ene side. Jeg kører på selvsamme vej i noget, der kan kategoriseres som et fritidshus på fire hjul, og jeg kører 120 km/t, som er det tilladte. Og jeg har det bag rattet af Grand California som om, vinden kun i enkelte små skub påvirker mig. ESC-systemet har sidevindsassistent, og den store klods af en campingbus bevæger sig mindre i sporet end flere BMW-modeller, jeg har haft fornøjelsen af på Farø-broen. Jeg ved ikke, hvordan andre campingbusser opfører sig i stiv kuling, men retningsstabiliteten og fornemmelsen af sikkerhed i Grand California er imponerende. Adaptiv fartpilot og blind vinkel-system optimerer også køreoplevelsen.

Den anden udfordring ved Gran Canaria er vejene, som fører op til naturcampingpladserne. Op, op og op. Jeg har aldrig før kørt så mange kilometer ad små, kringlede, smalle, uoverskuelige og skiftende veje, og så gør jeg det i en 6 meter lang bus, som også fylder rigtig godt til siderne. Det er ikke 50 eller 100 km, vi har med at gøre her, men nærmere 300 km spredt over tre dage. På dag tre har jeg ondt i armene, men er samtidig stærkt imponeret.

Styretøjet er hverken direkte eller hurtigt, men effektivt og forudsigeligt, som jeg bestemt også må  sige, køreegenskaberne er. Den store bus drejer adræt rundt i de værste hårnålesving, og jeg får kun ondt i armene, fordi jeg skal gøre det igen, igen og igen, ikke fordi Grand California kræver ret meget af mig. Den nye campingbus virker som om, den er støbt i et stykke, og det eneste der skramler og vrider sig er flaskerne med vand og dåserne med cola, jeg har glemt at tage ud af køleskabet.

Det er mere end kasten frem og tilbage, fra side til side, der ryster flasker og dåser. Motoren er stærk i Grand California, og i modsætning til den “lille” California skal man ikke vælge mellem flere motorer. Grand California har altid en 2-liters dieselmotor med 177 hk, 410 Nm og en automatgearkasse med otte trin. Den kan vælges med firehjulstræk (4Motion til 97.000 kr….!) eller forhjulstræk, som den jeg kører i. De 410 Nm leveres allerede fra 1.500 o/min, og gearingen er lagt fornemt ud, så 1. er til at slæbe bussen i gang, 2. og 3. til at komme godt op i fart og flyde på momentet.

Grand California bliver ikke familiens eneste bil, og den er ikke “bare” en større California. Den er stor og dyr, men også helstøbt og velkørende – og så har man altid sit bad og toilet med sig.

KOMPLETTE, ENDELIGE DATA FOR VOLKSWAGEN GRAND CALIFORNIA ER IKKE OFFENTLIGGJORT