Hvad virker, hvad virker ikke? – Suzuki Jimny Adventure

  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure
  • Hvad virker, hvad virker ikke? - Suzuki Jimny Adventure

Jimny har charme, selvtillid og fantastiske terrænegenskaber. Men er byen for meget for den lille arbejdshest? – Jacob Dalby tager den med i byen (og på de store veje) for at se, hvad der virker, og hvad der ikke virker

TEKST OG FOTOS – JACOB DALBY

Den nye Suzuki Jimny er skabt som arbejdsredskab til jægere, skovhuggere og andre, der har behov for at komme frem i svært terræn. Den er bygget på chassis-ramme på gammeldags manér, der sammen med en frihøjde på 21 cm gør Jimny altædende, når det kommer til terræn. Der er ingen tvivl om, at Jimny føler sig bedst tilpas, når der ikke er asfalt som underlag.

Men hvad nu hvis vi alligevel tager den lille japanske bjergged med til byen? Efter en uge med den nye Suzuki Jimny har jeg fundet både det gode og det dårlige ved den meget lille firehjulstrækker.

Testbilen er den dyreste af de to Jimny-versioner: Adventure-udstyret med 15” aluminiumsfælge, LED-forlygter, infotainmentsystem med  7” touchscreen med navigation, Apple CarPlay/Android Auto, aut. klimaanlæg, læderrat og varme i sidespejlene – til 254.990 kr. (metallak koster 5.000 kr., to-farvet lakering 8.000 kr.). Basismodellen Jimny Active til 229.990 kr. kommer uden al den (overflødige?) luksus, men stadig med DAB-radio/CD, aut. nødbremse, skiltegenkendelse, aircondition, fartpilot, sædevarme og el-ruder – og selvfølgelig det uundværlige AllGrip Pro-firehjulstræk, som manuelt kobles til.

VIDEO: Jimny, en charmerende japansk dværgged

Hvad virker?

Praktisk, kvadratisk, god. Tre ord, der passer på en plade chokolade og på den lille Suzuki. Jimny er meget mere city-SUV end som så. Den lille bitte indpakning, der ikke måler mere end 348 cm i længden og 165 cm i bredden, fylder nærmest ingenting i bybilledet. Den kantede indpakning gør Jimny nem at overskue i trafikken og ikke mindst at parkere på de trange pladser. Samtidig sidder jeg højt, så udsynet i trafikken er langt bedre end almindelige personbiler og ligegyldige crossovers.
De små 15” fælge er monteret med 195/80-dæk, der har masser af gummi til at stå imod ujævnheder, kantstene og affald med. Sammen med frihøjden på 21 cm forcerer Jimny både kantsten og andre forhindringer, uden man skal være nervøs over skrammer på hverken fælge eller skærme.

Designet oser af selvtillid. Hverken på den arrogante eller selvfede måde, men på sin helt egen, charmerende facon. Der er ingen sammenlignelig bil på markedet, så uanset hvor jeg bevæger mig hen, giver Jimny sjove reaktioner – medtrafikanterne er vilde med den. Det har samtidig den positive effekt, at folk giver plads og vifter mig frem i kryds og sammenfletninger i stedet for at blokere.

Den første knap jeg trykker på, når jeg sætter mig bag rattet i en nyere bil, er knappen til den irriterende aktive sporassistent. Det kan jeg så gøre igen næste gang jeg sætter mig til rette, når bilen har været stoppet. Men ikke i Jimny. Når først vi har slået systemet fra én gang, forbliver det deaktiveret, indtil knappen trykkes ind igen.

Infotainmentsystemet er ikke det absolut nødvendigt i et arbejdsredskab som Jimny. Alligevel fungerer det fint i Adventure-versionen med den 7” touchscreen. Navigationen er overskuelig og reagerer sammen med resten af funktionerne rimelig hurtigt. De fire højttalere gør desuden et fint stykke arbejde, så længe det ikke skal jonglere med tung bas – den er nærmest ikke eksisterende.

Hvad virker ikke?

Det kantede design, der er med til at gøre Jimny så charmerende, er samtidig en af ulemperne. Jimny er som en kummefryser på hjul, når det kommer til vindmodstand, og det har ikke ligefrem en positiv effekt på forbruget. Den nye 1,5-liters motor med 102 hk i Jimny er opgivet til 12,7 km/l. Det er dog nogenlunde samme forbrug, jeg selv præsterer i løbet af de syv dage, så tallet passer i det mindste. De meget lodrette flader er heller ingen fordel på lande- og motorveje, når vestenvinden rammer. Sammen med den lave vægt, og det lige så lette styretøj, skal der ikke meget vind til, før Jimny er udfordrende af holde mellem striberne. 100 km/t i Jimny føles mere dramatisk end 300 km/t i en BMW M6.

De 102 hk er mere end rigeligt i byen, hvor Jimny kan føles helt kvik, når den får lidt omdrejninger. Det er nemt at følge med resten af trafikken. Historien er dog en anden på motorvej. Den manuelle gearkasse har kun fem gear, og det får blandt andet Jimny til at støje en del selv ved lave hastigheder. Alt over 100 km/t er ikke til at holde ud i længere tid.

Med Jimny må du foretage dig et valg, når det kommer til oppakning; valget står mellem oppakning eller medpassagerer på bagsædet. Både oppakning og passagerer på samme tid er nærmest umuligt med en bagagerumsplads på kun 85 liter, når bagsæderne er rejst op. I sidste ende ligger bagsæderne typisk mere ned, end de er rejst op.

Selve bagsmækken er lige så irriterende som den manglende plads i bagagerummet. Den er nemlig sidehængslet, ind mod fortovet, og så er den praktisk talt er umulig at åbne på trange pladser. Det bliver aldrig et problem uden for bygrænsen, men i byen, hvor pladsen kan være begrænset, oplever jeg flere gange problemet.

En af de mere alvorlige, når Jimny kommer ud i hverdagstrafik, er vurderingen fra Euro NCAP. Her scorer Jimny desværre kun tre stjerner ud af fem mulige. Det skal dog siges, at de få point der mangler for den fjerde stjerne skyldes, at sporassistenten ikke er ”aktiv” nok (den du alligevel slår fra som det første). Euro NCAP savner åbenbart en højere hyletone samt mere involvering fra assistenten.

Suzuki Jimny – 10 ting om den lille 4×4

8

KARAKTER

8.0 /10

Plus

  • Designet er charmerende og vækker opsigt, motoren livlig i byen, fremragende egenskaber i terræn, kan klare kantstene og meget andet i byen, praktisk indretning, omfattende udstyr, god affjedring

Minus

  • Løst styretøj, masser af støj, meget lille bagagerum, ikke optimal sikkerhed, sidevindsfølsom