Hyundai Kona – nu også som hybrid

  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid
  • Hyundai Kona - nu også som hybrid

Det er ret ualmindeligt med små hybridbiler, og Hyundai går nu ind og fylder tomrummet ud med sin delvist elektriske udgave af sin crossover Kona. Den nye Kona Hybrid kommer dog ikke med mulighed for ekstern opladning 

Kona vækker opsigt, og det er ikke bare på grund af designet. Den lille crossover fra Hyundai landede sidste år som den første elbil til en overkommelig pris, hvor rækkevidden lægger op til andet end sved og angst: 449 kilometer til en pris lige over 300.000 kr.

Er man ikke helt der, hvor en Kona på el virker som det rigtige valg, Kona med benzinmotor ikke er økonomisk nok og man ikke kører kilometer nok til at forsvare en diesel, behøver man ikke længere undvære. En hybridversion kommer på markedet senere i år som den fjerde Kona-variant, og det er et særsyn, at en lille crossover/SUV (i klasse med Mazda CX-3, VW T-Cross) kommer som hybrid – Hyundai tager med andre ord et skridt, som mange kunder vil sætte pris på. Kona Hybrid er markant mindre end Kia Niro, mere moderne end Toyota Yaris Hybrid og passer langt bedre ind på markedet end den ikke ligefrem sexede Hyundai Ioniq, så potentialet er stort.

Og hvorfor er den nye Kona Hybrid så ikke en plug-in-hybrid, som kan tilsluttes elnettet og dermed køre på ren el over en meget længere strækning? Hyundai skriver det, forståeligt nok, ikke i pressemeddelelsen, men vi kan komme på flere grunde. For det første er de færreste markeder som Danmark, hvor man får rabat på afgiften, når man køber en plug-in-hybrid (eller en elbil), og Kona Hybrid med ekstern lademulighed ville blive en noget dyrere bil, også selv om teknik og teknologi kunne hentes fra Ioniq og Niro PHEV.

For det andet er det meget muligt, at der ikke er plads til drivlinjen fra Ioniq/Niro PHEV i den lille Kona. Og så er der muligheden for, at Kona faktisk kommer som plug-in-hybrid, bare ikke i denne ombæring.

Skarpere Skoda Superb – også som plug-in-hybrid

1,6-liters benzinmotor med 105 hk og en elmotor med 43,5 hk

Vi holder os fra en udregning af forbruget i den fuldelektriske Kona Electric i forhold til udgaverne med forbrændingsmotorer, altså benzin og diesel – så set i forhold til Kona med benzinmotor med 120 hk eller dieselmotor med 136 hk, er den nye Kona Hybrid den absolut mest nøjsomme variant i Kona-familien. Det officielle brændstofforbrug er 25,6 km/l, og CO2-udledningen 90 gram/km, og det er også noget længere på en liter benzin, end Hyundai Ioniq (22,2 km/l) og Kia Niro (20,8  km/l) præsterer.

Til fremdriften bruger den 416 cm lange Kona Hybrid den samme teknik som netop de to bilmodeller. En 1,6-liters Atkinson-benzinmotor uden turbo med 105 hk og 147 Nm, en elektrisk motor med 43,5 hk og 170 Nm samt en batteripakke med en lav kapacitet på 1,42 kWh. Gennem en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse sendes i alt maksimalt 141 hk/265 Nm til de to forreste hjul.

Hvis man vil have de maksimale kræfter ud af Kona Hybrid, har drivlinjen en sport-funktion, og der er sågar gearskiftepaler bag rattet. Når det nu er en nøjsom hybrid, tænker vi, at kunderne hellere vil udnytte det nye køreassistentsystem, Eco-Das, som bl.a. arbejder sammen med navigationssystemet og fortæller, hvornår man fx bør slippe speederen før et kryds – samtidig med at systemet ved, hvornår der er bakker på vej, så der er strøm på batteriet.

I kabinen kan Kona Hybrid fås med et større infotainmentsystem med 10,25″ touchscreen end de andre Kona’er, kendt fra den nye Kia e-Soul, og unikke farver. Vi kender endnu ikke til tidspunkt for dansk lancering – den lanceres bl.a. i Tyskland i august.

Hyundai har også offentliggjort billeder af en faceliftet udgave af Ioniq, som fortsat kommer som hybrid, plug-in-hybrid og elbil. Batteriet i den fuldelektriske Ioniq vokser fra 28 til 38,3 kWh, og rækkevidden stiger til 294 kilometer. Designet er frisket op udvendigt med ny grill (elbilen har sit eget frontdesign), og i kabinen er der, som i Kona Hybrid, mulighed for en stor touchscreen på 10,25″.

Den næste Hyundai i40 – en stilig koreaner