I30 med smag af N

  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N
  • I30 med smag af N

Hyundai har først for et par år siden lavet sin første rigtige GTI, i30 N. Stjernestøvet fra den fremragende bil er drysset ned på den almindelige i30, som nu fås som N Line med federe design 

Hyundai er ny spiller på banen, når det kommer til hurtige GTI’er, men allerede fra første model har koreanerne vist sig at være uhyre stærke. Hyundai i30 N er blandt vores absolutte favoritter, når det kommer til kompakte lommeraketter – tilgængelig i standardversionen med 250 hk eller en mere rå med 275 hk. Til hverdag kan i30 N dog hurtigt virke en anelse kompromisløs med den lidt stive undervogn og tunge styring. Nu er der en stærkt nedtonet version på banen med lidt stjernedrys fra den hardcore storebror.

Det her er i30 N Line, og det er Hyundais svar på en kvik hatchback uden at den bliver helt så kompromisløs som den ”rigtige” i30 N. Ligesom Ford har sin ST-Line, som er en kvik version, uden det bliver ægte ST-territorium. N Line skal virke som en forsmag på den ægte vare, men uden det større prisskilt.

Testbilen er med 1,4-liters turbobenzinmotor, som vi kender fra den almindelige Hyundai i30, med 140 hk og 242 Nm. 0-100 km/t tager 9,2 sek. og topfarten er 187 km/t. Det er 2,8 sek. og 63 km/t langsommere end i30 N med 2-liters motor og 250 hk. Men i virkeligheden fortjener i30 N Line ikke at blive sammenlignet med storebror. Du sparer nemlig 165.000 kr. i forhold til den hurtigere, fuldblods-N, så vi er et helt, helt andet sted i bilernes verden.

Har du endnu til gode at køre den rigtige N, bliver du ikke engang skuffet med de færre hestekræfter i N Line. Der er nemlig fint skub i den lille 1,4-liters motor når den får lidt omdrejninger, og den føles samtidig ret harmonisk.

N Line er den hurtige i10

Tag den med manuel gearkasse

Hyundai tilbyder også N Line til i30 med den mindre trecylindrede 1-liters benzinmotor og 120 hk og dieselmotoren på 1,6 liter med 136 hk. De passer dog ikke helt så godt, da den lille benziner er for svag, og dieselmotorens lydbillede ikke matcher det seje ydre på N Line.

Mange af vores favoritelementer fra i30 N er dryppet ned på lillebror. Først og fremmest ser N Line hamrende godt ud sammenlignet med en almindelig i30. Standard kommer den med 18” fælge, som er klædt i Michelin Pilot Sport 4S-dæk (17” fælge og andre dæk med den lille benzinmotors, så endnu en grund til at springe den mindste motor over) og designdetaljer for og bag, der klæder den rigtig godt. Kabinen er også peppet op med sportssæder (i N Line Performance), sportslæderrat og en N-gearvælger som standard.

På vejen føles N Line desuden strammere og mere vågen takket være en lidt hårdere undervogn. I30 N Line reagerer en smule hurtigere og føles generelt mere sportslig end sine almindelige søskende. De dyrere og mere grebsfokuserede dæk er uden tvivl en del af forklaringen.

Mazda sætter pris på den nye crossover CX-30

Med eller uden Performance?

Hyundai i30 N Line med 1,4-liters benzinmotor starter ved 264.995 kr. (diesel samme startpris), mens den trecylindrede basismotor med 120 hk kan fås for 244.995 kr. Langt fra den ægte N-models godt 420.000 kr. N Line koster 25.000 kr. mere end samme motor med Trend-udstyr, som hverken har så attraktivt design eller LED-baglygter eller 17/18” alufælge, så pengene er, set fra vores side, givet godt ud, hvis man går efter et federe design.

Testbilen er i øvrigt monteret med N Line Performance-pakke til yderligere 25.000 kr, der udover almindeligt N Line-udstyr indeholder LED-forlygter, farvedisplay mellem instrumenterne, el-justerbar lændestøtte, knæairbag (hvorfor har de ikke alle knæairbag?) mørktonede ruder, luftdyser ved bagsædet, parkeringssensorer for og bag plus de lækre Alcantara-/lædersæder.

Udover Performance-pakken har testbilen også navigation til 4.995 kr., panoramasoltag til 12.995 kr. og aut. dobbeltkoblingsgearkasse til 20.000 kr. Vi anbefaler at spare pengene på den gearkasse og i stedet bruge dem på N Line Performance-pakken i stedet, for man kan rent faktisk have det sjovt i i30 N Line – og så er mekanisk kontakt gennem gearstangen aldrig af vejen.

Næsten alle biler i Golf-klassen fås med en opgradering a la N Line, som giver en fin overhaling af designet, og i nogle modeller også en ret omfattende ændring af undervogn og styretøj. Det er især Ford Focus, der som ST-Line kører med mange specifikke tekniske ændringer, og Focus ST-Line giver mange hestekræfter for pengene: For nogenlunde samme udskrivning som i30 N Line 1,4 med 140 hk og manuel gearkasse, men uden Performance-pakke, sælger Ford-forhandlerne Focus ST-Line 1,5 med 182 hk. Den er der noget mere skub i, men den har dog ikke nær så meget udstyr som i30’eren.

Hos Kia starter Ceed GT-Line, som svarer til i30 N Line, ved 254.999 kr. med 120 hk. Den er fyldt med udstyr som standard, bl.a. infotainmentsystem med 10,25” touchscreen, JBL-lydanlæg og en del af det udstyr, i30 kun har som N Line Performance.

7.5

KARAKTER

7.5 /10

Plus

  • Meget federe design end standard-i30, dæk med godt vejgreb, lækre detaljer i kabinen, rummelig kabine, udmærket 1,4-liters motor

Minus

  • Spar pengene på automatgearet, LED-forlygter kun på Performance