Jeep elektrificerer Renegade og Compass

  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass
  • Jeep elektrificerer Renegade og Compass

Som alle andre producenter skal Jeep sænke forbrug og CO2-udledning for at kunne begå sig i Europa. De første modeller, som undergår elektrificering er Renegade og Compass – plug-in-hybrider med navnet 4xe med enten 190 eller 240 hk, firehjulstræk og en elektrisk rækkevidde på op til 50 kilometer

Den kompakte Renegade er den mest populære Jeep i Europa, og det giver god mening, at den som en af de første Jeep-modeller kan fås delvist elektrificeret. På samme tid introduceres den større Compass med samme drivlinje, og begge modeller kan bestilles hos de danske forhandlere – priserne for de to nye plug-in-hybrider, som har fået tilnavnet 4xe, er nemlig allerede på plads. Bilerne står hos forhandlerne fra 1. september.

Jeep går ikke på kompromis med et af de elementer, der er kernen i mærket: Firehjulstrækket. Alle udgaver har firehjulstræk, som ikke er mekanisk, men som skabes ved at den elektriske motor driver bagakslen, mens benzinmotoren står for kræfter til forakslen. Selv når batteriet er afladet, vil der altid være strøm til at drive el-motoren og firehjulstrækket.

Batteriet i 4xe-modellerne har en kapacitet på 11,4 kWh, og en opladning vil give op til 50 kilometer elektrisk drift i den kompakte Renegade, op til 44 kilometer i den større Compass. Den elektriske motor yder 60 hk, og Jeep nøjes ikke med at introducere en version af hver af de to plug-in-hybrider, men to af hver.

Frit valg mellem 190 og 240 hk – priser fra 290.000 kr.

Udstyrsversionerne Renegade Limited og Compass Longitude/Limited har en benzinmotor på 1,3 liter med 130 hk, og med den elektriske motors ydelse får den i alt 190 hk. I versionerne Trailhawk og S yder 1,3-liters motoren 180 hk, så den samlede ydelse er på 240 hk. Elektrisk kørsel kan foregå op til en fart på 130 km/t.

Renegade 4xe starter ved 290.000 kr. for Limited-versionen med 190 hk, som kommer med aut. klimaanlæg, adaptiv fartpilot, infotainmentsystem med 8,4″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, varme i rat og forsæder, 17″ alufælge, regnsensor og diverse køreindstillinger.

De to stærkere Renegade-varianter med 240 hk, S og Trailhawk, koster begge fra 330.000 kr. Renegade S har bl.a. navigationssystem, 19″ alufælge, ekstra tonede ruder bagtil og LED-forlygter, mens Trailhawk kører med 17″ alufælge, beskyttelsesskjold til motor, undervogn og benzintank og udvidet firehjulstræk.

En Jeep der elsker at komme på afveje

Fire udgaver af Compass 4xe

Compass 4xe starter ved 320.000 kr. for Longitude med 190 hk. Den har mindre udstyr end basisudgaven af Renegade, som starter med det mere omfattende Limited-niveau, som er niveau to i Compass-modelprogrammet. Longitude har bl.a. 17″ alufælge, aut. klimaanlæg, regnsensor, infotainmentsystem med 8,4″ touchscreen og p-sensorer bag, men ikke varme i sæder/rat eller adaptiv fartpilot.

Compass Limited med 190 hk til 340.000 kr. kommer med varmen i sæder og rat, og dertil har den navigation, bi-xenon-forlygter, nøglefri betjening, el-klapbare sidespejle, aut. nedblændeligt bakspejl og stemningsbelysning.

Compass 4xe i versionerne S og Trailhawk med 240 hk koster begge 390.000 kr. Som S kører den på 19″ alufælge, har lædersæder med el-justering, bakkamera, semiautomatisk parkeringssystem, Alpine-lydanlæg, el-betjent bagklap mv. Trailhawk-versionen er mere sparsomt udstyret, i princippet som Limited-versionen, men har udvidede køreindstillinger, beskyttelsesskjold til motor, undervogn og benzintank, ekstra tonede ruder og reservehjul.

Nu passer priserne – Peugeot 508 plug-in-hybrid fra 299.990 kr.