Kæmpe fra Kia – SUV’en Telluride kun til USA

  • Kæmpe fra Kia - SUV'en Telluride kun til USA
  • Kæmpe fra Kia - SUV'en Telluride kun til USA
  • Kæmpe fra Kia - SUV'en Telluride kun til USA
  • Kæmpe fra Kia - SUV'en Telluride kun til USA
  • Kæmpe fra Kia - SUV'en Telluride kun til USA
  • Kæmpe fra Kia - SUV'en Telluride kun til USA
  • Kæmpe fra Kia - SUV'en Telluride kun til USA
  • Kæmpe fra Kia - SUV'en Telluride kun til USA

Kia lancerer sin største SUV til dato, og den nye Telluride kan fås med helt op til otte sæder. Men den store SUV med V6-motor vil næppe nogensinde nå til Europa, for den er udviklet til amerikanske kunder

Minibussen var i 80’erne og 90’erne familiebilen med stort F i USA, og alle bilmærker med respekt for sig selv lavede en kasseformet MPV med en balsal af en kabine. Amerikanerne har fået samme forhold til MPV-modellerne, som danskerne har fået til Berlingo og co.: de praktiske biler er gået af mode og er blevet overhalet af SUV’erne, så den amerikanske kernefamilies favoritbil anno 2019 er en stor SUV med seks til ni sæder. Der skal være plads til hele juniorfodboldholdet, men det må ikke se for praktisk ud.

I dag har alle bilproducenter med respekt for sig selv en stor MPV med en masse sæder på det amerikanske marked. Der er Chevrolet Traverse, Ford Explorer, Toyota Highlander, Honda Pilot, Volkswagen Atlas, og senest har Cadillac med XT6 og Hyundai med Palisade meldt sig ind i kampen. Og nu er turen kommet til Kia, som vil vinde de amerikanske familiers gunst med Telluride, der er opkaldt efter en hip og meget trendy by i staten Colorado.

Selvfølgelig skal Kia have en stor amerikansk SUV, når søstermærket Hyundai har fået en, og de to er da også lavet med udgangspunkt i samme platform og motorer. Forhjulstræk er standard, mens aktivt firehjulstræk leveres, hvis den amerikanske kunde lyster det. Motoren er 3,8-liters V6-benzinmotor med i omegnen af 300 hk, som er en helt typisk motor for denne elskede biltype.

Palisade er den første store SUV fra Hyundai

Ingen chance i Europa

Familier har forskellig indkomst, og i klassen med Explorer og co. er der derfor stor spredning mellem basismodellerne og de dyreste i modelrækken. Mere luksuriøse udgaver og modeller med stærkere motorer dukker op, og derfor kan en Ford Explorer koste både 200.000 og 400.000 kr. Telluride skal også dække bredt, så den kommer i fire udgaver (LX, EX, S og SX), og i topmodellen er der ventilerede sæder både på 1. og 2. række, sæder med nappalæder, stort head up-display, touchscreen på 10,25″ og Harman/Kardon-lydanlæg.

Telluride og søstermodellen Palisade fra Hyundai kører i hver sin retning, når det kommer til design. Palisade er ekstravagant og pompøs, Telluride er bastant og stilig. Der er mere end bare en snert af Volvo XC90 i linjerne, og mens det ikke er opfindsomt, så vil det lokke kunder til.

Den store SUV er designet i Californien og bliver produceret i Georgia, og lige så amerikansk den er, lige så små er chancerne for, at den nogensinde krydser Atlanten og kommer til Danmark. Kia har svært nok ved at afsætte den mindre Sorento i Europa, så en større SUV ville kun have værdi som kransekagefigur.

Facelift og prisfald – Kia Optima PHEV fra 329.999 kr.