Kamiq er bare bedre end T-Cross

  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross
  • Kamiq er bare bedre end T-Cross

Glem alt om navnet og logoet på fronten. Skoda Kamiq slår sin søstermodel, T-Cross fra Volkswagen. Test af Kamiq-topmodellen med benzinmotor med 150 hk

Det er ingen hemmelighed, at marts og april måned har været hårde for bilforhandlerne. Salget af nye biler er faldet markant – både fordi folk er blevet hjemme, men også fordi flere forhandlere har været, og i et vist omfang stadig er, ramt af produktionsstop på bilfabrikkerne. Der er simpelthen ingen biler på lager.

Alligevel er det lykkedes VW at få indregistreret 423 nye eksemplarer af den lille crossover T-Cross i det første kvartal i år. Til sammenligning er der kun indregistreret 320 af den nye Skoda Kamiq; den både billigere og mere rummelige crossover fra samme koncern. Hvorfor? Er det mærke-snobberi? Jeg prøver at finde forklaringen og tager en uge bag rattet af Skoda Kamiq 1,5 TSI DSG.

Den skiller sig ud – på den gode måde

Den mindste Skoda-SUV minder i virkeligheden meget om storebror Karoq – bare mindre. Dén størrelse og biltype du ikke må stå uden som bilfabrik. Blandt de mest populære findes eksempelvis Peugeot 2008 og Renault Captur – men få af dem har så meget positivt kørende for sig, som Skoda Kamiq. Et godt eksempel er Skodas ”Simply Clever”-løsninger med paraply i førerdøren, isskraber ved tankdækslet, holder til parkeringsbilletten i forruden, net på undersiden af hattehylden og bagagerumslampen, som kan tages ud og bruges som lommelygte. Og designet på Kamiq for den sags skyld, der i min optik skiller sig tilpas ud fra mængden.

Det er dog indenfor, at Kamiq for alvor tager kegler i forhold til Volkswagen T-Cross. Kabinen er mestendels taget fra Skoda Scala – og det er altså ganske pænt. Især sammenlignet med T-Cross, der er overdynget med billig plastik, skiller Kamiq sig ud med bløde materialer de steder, hvor man kigger hen og rører mest. Til gengæld havde det været rart med en drejeknap til volumen på infotainmentskærmen i stedet for touch, men det er de færreste danskere, som ender med infotainmentanlægget i testbilen med den store skærm på 9,2”. Det anlæg koster nemlig mindst 16.000 kr. (med navigation indbygget), og med de mindre skærme kommer den gode, gamle drejeknap til volumen.
De fine materialer og den behagelige førerplads er fulgt op med rummelighed. Der er ganske meget plads på bagsædet – noget mere end man finder i søstermodellen fra VW. Bagsæderne i Kamiq er samtidig vældig komfortable og helt fine til længere ture.

VIDEO – Skoda elektrificerer Superb og Citigo

Bredt motorprogram deles med søster

Motorprogrammet i Kamiq er stort set det samme, som vi finder VW T-Cross: To benzinere og en dieselmotor. På benzinsiden er det enten den lille 1-liters TSI med enten 95 eller 115 hk. Skridtet op er den 1,5-liters med 150 hk som testbilen. Det er mere end rigeligt og den mindre motor med 115 hk klarer også nemt de flestes behov. Til gengæld er den mindste variant med 95 hk kun lige tilstrækkelig – ligesom den er det i T-Cross.

Dieselmotoren på 1,6 liter er skruet op til  115 hk i Kamiq, hvor den i T-Cross må nøjes med 95 hk, men dén bliver der ikke solgt mange af. Alle motorer fås enten med 6-trins manuel eller 7-trins DSG – lige bortset fra den mindste benzinmotor med 95 hk, der kommer med 5-trins manuel.

Priser – Skoda Kamiq fra 194.995 kr.

Et svagt punkt

En af de få anker ved Kamiq er faktisk gearkassen – navnlig den 7-trins DSG-dobbeltkoblingsgearkasse, som sidder i testbilen. Så længe jeg ikke er i 2. gear eller derover, virker den simpelthen klodset. Det “udmærker” sig særligt ved en hurtig tre-punktsvending, hvor skiftet fra 1. til bakgear og tilbage i 1. sker langsomt. Men også ved igangsætning er jeg ved at få knopper. Det er irriterende svært at sætte roligt i gang, og mange gange ender manøvren i en grov omgang med ketchupeffekt og hjulspind.

Udover DSG-gearkassens bøvl i 1. gear, er køreoplevelsen som jeg gerne vil have den i en crossover. Komfortabel med en utrolig velafstemt undervogn, der løser det evindelige problem i crossovers med at absorbere små ujævnheder ved lav fart. Et problem selv større og langt dyrere SUV’er kæmper med, klares til perfektion i Kamiq. Det betyder samtidig, at Kamiq ikke er særligt involverende, og en Hyundai Kona er sjovere i sving. Men jeg vil ikke have min crossover til at køre sjovt. Den skal hellere kunne håndtere små ujævnheder i byen, tak. Drop derfor også sportsundervognen til 5.500 kr. ekstra. Kamiq er ikke og bliver aldrig en sportsvogn.

Summen af det hele betyder altså, at du bør vælge Skoda Kamiq fremfor VW T-Cross. Den kører mere komfortabelt, kabinen er lækrere, og der er mere plads. Det er på tide, at du ser bort fra skiltet på fronten og ”sparer penge” på din lille crossover.

 

SKODA KAMIQ 1,5 TSI DSG STYLE
MOTOR R4, 1.498 cm3
YDELSE 150 hk ved 5.000 o/min
250 Nm ved 1.500 o/min
GEARKASSE 7-trins automatisk dobbeltkobling
O-100 KM/T 8,4 sekunder
TOPFART 212 km/t
FORBRUG 15,9 km/l
CO2 143 gram/km
MÅL (L/B/H) 424/179/155 cm
AKSELAFSTAND 265 cm
BAGAGERUM 400-1.395 liter
VÆGT/TRÆK 1.277/1.250 kilo
DÆK 205/55 R17
PRIS (INKL. LEVERING) 296.995 kr. Kamiq fås fra 194.995 kr.
PRIVATLEASING ENG.YDELSE/MND. YDELSE 9.995/3.799 kr. Kamiq fås fra 9.995/2.849 kr.
BESKATN.GRUNDLAG, FIRMABIL Ikke oplyst
ÅRLIG EJERAFGIFT 1.160 kr.
VÆSENTLIGT STANDARDUDSTYR LED-forlygter, infotainmentsystem med 8 tommer skærm, DAB+, automatisk nødbremse, fartpilot, paraplyholder og paraply, automatisk klimaanlæg
VÆSENTLIGT EKSTRAUDSTYR Dynamic-pakke med bl.a. sportssæder med integrerede nakkestøtter, sort taghimmel mv. til 6.700 kr., panoramaglastag til 8.700 kr., adaptiv fartpilot til 5.200 kr.
PÅ GADEN I DANMARK Nu

 

8.5

KARAKTER

8.5 /10

Plus

  • Pladsforhold, indretning, materialekvalitet, udstyrsmuligheder, motorkraft, undervogn

Minus

  • Gearkassen virker uoplagt, basismodellen har ikke aircondition, det store infotainmentsystem er besværligt at betjene, standardudstyret kunne være mere omfattende