Kia tager Sorento fra blød til kantet

  • Kia tager Sorento fra blød til kantet
  • Kia tager Sorento fra blød til kantet
  • Kia tager Sorento fra blød til kantet
  • Kia tager Sorento fra blød til kantet
  • Kia tager Sorento fra blød til kantet
  • Kia tager Sorento fra blød til kantet

Kia håber på større chancer for Sorento, mærkets største SUV i Europa, med en helt ny udgave

Amerikanerne elsker Kia Sorento, og vi kan godt forstå dem; den store SUV kommer med syv sæder, men uden at bilen fylder så meget som en Cadillac Escalade, den er komfortabel på de lange stræk – og så koster den ikke mange tusinde kroner mere end en Optima.

I Danmark køber vi stort set ingen Sorento’er, og resten af Europa står heller ikke i kø, og det kan vi sådan set også godt forstå. Den er prismæssigt i en helt anden liga end Optima. Faktisk kan du købe to styk Optima SW PHEV og beholde 60.000 kr. i forhold til at købe bare en enkelt Sorento 2,2 CRDi – Optima koster 330.000 kr., Sorento koster 700.000 kr.

Hvad virker, hvad virker ikke? – Kia Sorento 2,2 GT-Line

Kia ser større chance med den helt nye Sorento, som vi dag har fået de første billeder af. Designet er en styrkelse med færre rundinger og mere seriøsitet, og interiøret er trukket op til en grad af luksus, som vi ikke er vant til fra Kia. Vi skal holde os fra at hælde de mange floskler og tillægsord ind her (skulpturel… intenst udtryk…), som Kia bruger i sin pressemeddelelse. Den nye Sorento er en opgradering, vil vi bare sige.

Grunden til, at Kia sender pressemeddelelsen med ordflom ud, er simpel: der er meget få fakta på nuværende tidspunkt. Platformen er ny, kan vi få ud af pressemeddelelsen, men stort set ikke andet. En vigtig detalje, som kan betyde noget for salget i Danmark, er udeladt. Sorento skulle komme som plug-in-hybrid, hvilket skulle give en helt anden pris i Danmark end den nuværendes 700.000 kr.

VIDEO – Lækker luksus-SUV (men ikke fra et luksusmærke)