Kia Xceed er VW T-Roc på koreansk

  • Kia Xceed er VW T-Roc på koreansk
  • Kia Xceed er VW T-Roc på koreansk
  • Kia Xceed er VW T-Roc på koreansk
  • Kia Xceed er VW T-Roc på koreansk
  • Kia Xceed er VW T-Roc på koreansk

Kia har den nye Mazda CX-30 og VW T-Roc i sigtekornet med sin nye Xceed, som bliver den første model i Europa fra koreanerne med fulddigital instrumentering. Crossover-modellen kommer med benzin- og dieselmotorer fra 115 til 204 hk, fra 2020 også som plug-in-hybrid

Den nye Xceed er Kia’en til de kunder, som sætter pris på en crossover med et dynamisk design – kunder som finder Stonic for simpel og lille, Sportage for stor og dyr. Det er den korte version, og det kan vi selvfølgelig ikke nøjes med, når koreanerne stiller op i en ny klasse med en helt ny bil. Xceed bliver uden tvivl en kernemodel for Kia i Danmark, hvor især Volkswagen med T-Roc har bevist, at en hævet hatchback med afrundet SUV-look er højeste mode.

Xceed er Ceed med et X på sit navn, og det er fra den nyeste Ceed (hatchback, stationcar, shooting brake…), at Xceed har sine aner. Det betyder, at bilen altid vil have forhjulstræk, og at mulighed for firehjulstræk vil være forbeholdt kunder, der køber den større Sportage – eller i værste fald, for Kia, de kunder som køber en T-Roc eller den nye Mazda CX-30, der som Xceed kommer på det danske marked i efteråret.

I forhold til Ceed som hatchback er Xceed ni centimeter længere, så længden lander på stadig kompakte 440 cm, og den er 4,3 cm højere end Ceed, ligesom man sidder 4,2 cm højere over jorden. Bagagerummet er overskuelige 31 liter større, og volumen står til mellem 426-1.378 liter. Xceed bliver endnu mere anvendelig i kraft af et splitbagsæde, som er delt i forholdet 40:20:40, mulighed for elektrisk styret bagklap og justerbar bagagerumsbund.

Interiørdesignet er i højere grad end det ydre design taget fra Ceed uden store ændringer. Der er dog to dele af instrumentpanelet og førerpladsen, som Kia har taget et solidt skridt videre: Xceed er den første Kia til Europa med fulddigital instrumentering med en skærm på 12,3″ (standard vil være almindelig analog-instrumenter og en lille skærm til tripcomputeren) og mulighed for den store touchscreen til infotainmentsystemet på 10,25″, som det allerede er introduceret i e-Soul. En skærm på 8″ bliver standard, men enkelte udstyrsvarianter kan muligvis ende med at have den store skærm som standard.

Sportage mangler det sidste for at nå til tops

Der er fokus på komforten

Ceed er som hatchback (og stationcar og shooting brake) udstyret med en undervogn, som en del kunder vil synes er til den hårde side, og styretøjet er både hurtigt og skarpt. Xceed bliver rettet mod højere komfort, og derfor har Kia gjort fjedrene mindre stive (7 procent foran, 4 procent bagtil), og så er Xceed den første i familien med støddæmpere med såkaldt hydraulisk returstop, som på den nye BMW 3-serie, hvor en gummistopklods flyder i hydraulikvæsen i støddæmperen – som skulle give færre stød op gennem undervognen. Styretøjet er gjort lettere, men samtidig også hurtigere, så der kompenseres for bilens ekstra højde.

I løbet af 2020 vil der komme både hybrid- og plug-in-hybridudgaver af Xceed, men ved introduktionen i Danmark i efteråret er modelprogrammet helt traditionelt. Trecylindret benzinmotor på 1 liter med 120 hk (manuel gearkasse), firecylindret benzinmotor på 1,4 liter med 140 hk (manuel/7-trins aut. dobbeltkobl.gearkasse) og 1,6-liters benzinmotoren fra Ceed GT med 204 hk (manuel/dobbeltkobl.) – og en dieselmotor på 1,6 liter med en effekt på enten 115 eller 136 hk (begge som manuel eller med dobbeltkobl.)

En regulær Ceed hatchback med 1-liters motoren med 120 hk koster i dag fra 210.000 kr., en tilsvarende stationcar fra 225.000 kr. og ProCeed (shooting brake) fra 280.000 kr. Vores gæt er, at Xceed vil få en startpris på mellem 240.-260.000 kr. Mazda har endnu ikke sat pris på sin nye CX-30 (den kommer til at ligge prismæssigt længere oppe), mens Volkswagen i dag tager 268.000 kr. for den billigste T-Roc med 115 hk.

Puma klar til angreb