Kongen af Mikroland

  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland
  • Kongen af Mikroland

Skyerne trækker sammen over mikrobilerne, som engang var danskernes favoritter. Der er færre at vælge mellem, men så er det jo godt for mikrobilister, at den nye Hyundai i10 er et pletskud

Mikrobiler er en uddøende race, og selv de engang så mikrobilsglade danskere vender i stigende grad de mindste biler ryggen. Produktionen af benzinudgaverne af Seat Mii og Skoda Citigo er stoppet, Opel Karl findes ikke mere, og både Citroën C1 og Peugeot 108 er på vej ud – uden afløsere.

Blog om Biler kører den vigtigste nyhed i klassen for mikrobiler i flere år – den nye i10 fra Hyundai. Den har fire cm mere mellem akslerne, så der er mere plads i kabinen og bagagerummet (252 liter bag bagsædet), og designet har fået en forfriskende tur; i10 har altid været en af de “voksne” i klassen, men nu er den friskere at se på. Kan i10 vende trenden og give klassen et skub i den positive retning? Vi tager til Portugal for at finde svaret.

God timing for Twingo?

Hvorfor vil Hyundai lave en mikrobil, når andre giver op?

Kan du huske finanskrisen? Den var med til at rykke mange danskere over i de mindste biler på markedet, og mikrobilerne eksploderede for alvor i salg, da Up kom til i 2012. Jo længere vi er kommet fra krisen, jo flere rykker ind i større biler. Men der kan komme en ny krise, og så er en rummelig, moderne mikrobil guld for bilforhandlerne.

Og så er vi ret sikre på, at der altid vil være behov for de små biler, som er nemme at komme rundt i, lette at parkere og prisbillige. En rigtig god ting ved de billige biler er, at værditabet er begrænset, så en populær mikrobil holder rigtig godt på pengene.

Hyundai kan sprede udgifterne til en ny minibil til søstermærket Kia, som også vil fortsætte med at producere sin mikrobil, Picanto. Det hjælper også på balancen i økonomien.

VIDEO – De små med de store overarme

Hvad kan den nye i10, de andre ikke kan?

Der er, helt ærligt, meget få rigtig gode mikrobiler. Det er fair, at Toyota Aygo sælger godt på grund af det skudsikre Toyota-ry, og at Citroën C1 giver meget udstyr for pengene. Men det er gamle, gamle konstruktioner og biler med ringe komfort og, i bedste fald, middelmådig præstation i sammenstød. Ville vi eje en Suzuki Celerio eller en Renault Twingo. Nej. I mikroklassen skal man enten kigge på Kia Picanto, måske Volkswagen Up. Vi siger måske til Up, fordi komforten og sikkerheden heller ikke imponerer i den lille tysker.

Ingen anden mikrobil kan alt det, i10 kan. Den har en imponerede række egenskaber, og vi vil vove den påstand, efter bare to dage i bilen, at den er klassens konge.

Det er ikke bare på et eller to parametre. Det er på mange parametre og samlet set, den nye i10 slår de andre mikrobiler. Den har sikkerhedsudstyr, ingen af de andre har: automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv sporassistent, træthedsovervågning og automatisk nødopkald. Fra midterste udstyr har den som standard 8” touchscreen med Apple CarPlay og Android Auto (hvad basismodellen har, ved vi endnu ikke). Trådløs opladning af mobiltelefoner er ikke set i klassen før, og det samme gælder for et indbygget SIM-kort, så man kan tjekke fx tankindhold eller kilometerstand på sin i10 på afstand via sin smartphone. Og så er den sædvanlige 5-års garanti uden kilometerbegrænsning, som ingen konkurrent kan matche.

De første elektriske tjekker

Hvad så med de ting, som ikke bare kan remses op fra et stykke papir?

Den nye i10 giver et stærkt overbevisende indtryk på vejene omkring Lissabon og turistbyen Cascais på kysten ved Atlanterhavet. Kørestillingen er som i en bil i klassen over, sæderne større og mere behagelige til de længere ture end i konkurrenterne, og pladsen på bagsædet er med til at imponere: I10 er 367 cm lang, men der er bedre plads til benene på bagsædet end i Ford Fiesta og Peugeot 208. I alle danske i10-modeller er der i øvrigt fire seler/pladser, mens andre lande også får modeller med seler til fem. Men seler til fem betyder ikke, der nødvendigvis er plads til fem, så vi overlever nok.

Infotainmentsystemet er bygget ind i et panel, som strækker sig videre til instrumenteringen, og det dufter da lidt af Mercedes A-Klasse. For en så lille bil er infotainmentsystemet helt i top; nemt, hurtigt, mange funktioner og med en god skærm. Man er omgivet af hård plast, men der er intet blotlagt metal, og samlekvalitet og materialekvalitet giver indtryk af en meget solid bil.

Modne var køreegenskaberne også i den gamle i10. I den nye er de modne og krydret med bedre vejgreb og et klart bedre styretøj. Den styrer ikke så friskt som en Up, men den ligger ikke langt fra tyskerens niveau. Til gengæld er den mindst lige så komfortabel i affjedringen, og så er støjniveauet selv ved 120 km/t til at holde ud. Vi kan ikke anbefale i10 (eller nogen anden mikrobil) til lange stræk på motorvejen – de støjer ganske enkelt så meget, at man hurtigt bliver træt.

Det nok svageste led i kæden er motoren. Den trecylindrede motor med en slagvolumen på 998 cm3 yder 67 hk, 7 hk mere end den tilbageværende benzinmotor i Up. På speederrespons og omdrejningsvillighed er motoren bare ikke stærk, og kun forbi testbilerne ikke har mange kilometer bag sig, kan vi gå med til ikke at kalde den sløv. For nu. Up-motoren er langt mere energisk og får rigtig meget ud af sine 60 hk. I i10 skal der geares mere ned og planlægges bedre i forhold til overhalinger.

VIDEO – Er i10 den nye konge?

Kommer i10 som elbil?

Trillingerne Up, Mii og Citigo fra VW-koncernen er landet i fuldt elektriske versioner, og Renault har meddelt, at Twingo i løbet af i år eller næste år kommer som elbil. Den nye i10 kommer ikke som elbil. Hyundai anser det som unødvendigt i en så lille bil, bl.a. fordi omkostningerne er høje og langt de fleste kunder efterspørger en økonomisk benzinmotor.

Når det kommer til motorer og gearkasser, så kommer i10 ikke bare med den lidt sløve 1,0’er (som også fås med en automatiseret manuel gearkasse med skifterobot, altså et billigt automatgear). Den kommer senere i år med 1-liters turbomotor med 100 hk, og så bliver der fest i gaden.

Hvad koster den?

Der er en prisindikation forbud for den danske premiere i foråret: Fra under 100.000 kr. Det bliver for en i10 uden aircondition, men med fem døre og det høje niveau for sikkerhedsudstyr. Vi får tre udstyrsvarianter, som ikke ligger fast på nuværende tidspunkt.

Volkswagen Up med 60 hk starter ved 109.995 kr., men den har kun tre døre. Den nye i10 kommer, med andre ord, til at stå meget stærkt i en klasse, hvor konkurrenterne ikke har meget at stille med.

HYUNDAI I10 1,0
MOTOR R3, 998 cm3
YDELSE 67 hk ved 5.500 o/min
96 Nm ved 3.750 o/min
GEARKASSE 5-trins manuel
O-100 KM/T 15,2 sekunder
TOPFART 156 km/t
FORBRUG 20,8-18,2 km/l
CO2 97-108 gram/km
MÅL (L/B/H) 367/168/148 cm
AKSELAFSTAND 243 cm
BAGAGERUM 252-1.050 liter
VÆGT/TRÆK 919/0 kilo
DÆK 175/65 R14
PRIS FRA (INKL. LEVERING) Cirka 100.000 kr.
PRIVATLEASING ENG.YDELSE/MND. YDELSE Ikke oplyst
BESKATN.GRUNDLAG, FIRMABIL Ikke oplyst
ÅRLIG EJERAFGIFT 2.380 kr.
VÆSENTLIGT STANDARDUDSTYR LED-kørelys, 14 tommer fælge, aut. nødbremse med fodgængergenkendelse, aktiv sporassistent, elruder foran, automatisk nødopkald
VÆSENTLIGT EKSTRAUDSTYR Ikke oplyst
PÅ GADEN I DANMARK Marts 2020