Kuga får en tur i Vignale-maskinen

  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen
  • Kuga får en tur i Vignale-maskinen

Den første bil fra Fords luksusdivision Vignale var en katastrofe – Mondeo egner sig ikke som forgyldt luksusmodel til en høj pris. Er det blevet bedre med Vignale-udgaven af Kuga? Blog om Biler tester Kuga Vignale 2,0 TDCi med 180 hk, automatisk gearkasse og firehjulstræk

> Vignale sælges gennem få udvalgte Ford-forhandlere
> Kuga Vignale ligger over Titanium i modelprogrammet
> Blødt læder, speciallakering og udvidet service er standard

Premium er ikke noget, et bilmærke bare bliver. Slet ikke fra den ene dag til den anden. Slet ikke ved at sminke en bil med luksus og kalde den noget andet. Nyeste og bedste eksempel er Vignale, Fords division for luksusgørelse af Fords modeller. Den første Vignale, Mondeo, har været på markedet siden 2015, og den er faldet til jorden med et brag – du kan lokke så meget, du vil med gratis bilvask, særligt indrettede områder hos udvalgte Ford-forhandlere (Ford Stores) og en særlig servicerådgiver, men det gør ikke den forgyldte og dyre Mondeo til en bedre bil.

Vignale udvider med en forfinet udgave af den nye Fiesta, og både S-Max og Edge har allerede fået den dyre behandling. Den nye generation Focus, som vi glæder os til at se næste år, er selvskrevet til en Vignale-variant med handskeblødt læder og nøddebrun lakering.

En traditionel firmabil som Mondeo med så meget luksus inviterer til lussinger fra Audi og Mercedes-Benz, og dem har Ford fået med det ikke-eksisterende salg, men Ford håber, at SUV-kunder er mere villige til at satse og prøve noget andet end tyske premiumbiler, så den faceliftede Kuga er hos de udvalgte forhandlere i Vignale-udsmykning. Kuga er blomstret på det danske marked efter markante prisnedsættelser, så måske der er bid denne gang.


En gang til.. Hvad er Vignale?

Det er nemt, men så alligevel ikke. På den ene side er det bilerne, som har fået en større omgang ab fabrik med Windsor-læder på sæder og mange andre flader, speciallakeringer og særligt strikse processer på fabrikken til at sikre kvaliteten. På den anden side er det Vignale Lounges hos de udvalgte Ford Stores, hvor man får særbehandling og det tætteste man kommer på en personlig assistent i forhandleruniverset, en Vignale-kundechef. Du kan booke service til din Vignale, og så henter og bringer Ford bilen (de har endda døgnservice, og fordi der er så få Vignale-kunder, kommer I hurtigt på fornavn). Du kan ringe til en hotline, få dem til at skaffe billetter til en koncert, hvis du ikke har tid til at fedte rundt med det selv. Travl hverdag, du ved.

Merpris er kodeordet her. Vignale ligger øverst, over Titanium-udstyrsudgaverne, og Ford vil gerne have, at man fokuserer på, at merprisen er lille i forhold til Titanium, når man tager højde for alt det udstyr, der er med i Vignale-modellerne. Mens det gik helt i ged med Mondeo Vignale, som havde en merpris i omegnen af 100.000 kr., så bliver det faktisk interessant med Kuga Vignale. Hvis du nu er faldet for en veludstyret Kuga Titanium med dieselmotor, så vil jeg gå så langt som at sige, at du skal gå direkte til Vignale i stedet.


Men 100.000 kr. ekstra er da vanvittigt?

Glædelig overraskelse: på Kuga er Vignale-tillægget langt mindre. På den eneste motorvariant, som går igen som både Titanium og Vignale, den testede 2,0 TDCi AWD med 180 hk og firehjulstræk, er der 33.820 kr. fra Titanium til den forgyldte Vignale, når vi taler listepris. 502.920 kr. er prisen for Vignalen, og for næsten alle private købere er det urealistisk, men jeg er sikker på, at firmabilister vil opleve en lignende lille prisforskel, og for den får man altså det bløde læder, metallak, navigationssystem og Sony-lydanlæg, semiautomatisk p-assistent, håndfri adgang/start med sensorstyret bagklap, bi-xenon-forlygter og andet udstyr. Der er for langt, langt over 33.820 kr. udstyr, så med mindre luksus bare ikke er dig, giver Vignale faktisk mening med Kuga.

Kuga Vignale føles ikke premium fra ende til anden. Det bløde læder på de gode sæder og på instrumentbordet taler luksus-sagen, men instrumentbordets opbygning og design virker bare ikke eksklusivt nok, selv om det er nemmere at bruge efter faceliftet, hvor SYNC 3-systemet med nu brugerflade nogle knapper har fået nyt design. Det er en luksuslejlighed med Biva-møbler. Der er noget, der ikke stemmer.

Hvad fungerer så?

Kuga Vignale er stærk på en lang række punkter. I forhold til den ligeledes nye Kuga ST-Line er undervognen i Vignale ikke det mindste for hård, men bevarer den balance, som Ford er kendt for, når Ford er bedst. Dens naturlige og hurtige styretøj gør den dejligt adræt og nem på samme tid.

Jeg vil også uddele ros til den kraftige dieselmotor med 180 hk og 400 Nm, som er dæmpet så smukt og hakker meget lidt i forhold til nogle andre producenters motorer, og selv dobbeltkoblingsgearkassen PowerShift har Ford fået styr på, så den under skift ved igangsætning rammer præcist.

Kuga er en SUV, man bliver glad og tilfreds, simpelthen, af at køre, og den har udmærkede evner omkring rummelighed, er støjsvag og føles sikker i alle situationer. Så skader det ikke, at man kan føle sig som en premiumkunde med ekstra service og blødt læder.

6.5

KARAKTER

6.5 /10

Plus

  • Komfort, udstyr, motorkraft, støjniveau, sæder, udmærket plads

Minus

  • Ikke premium nok, listepris, motorudvalg til Vignale