L200 går styrket ind i pickup-kampen

  • L200 går styrket ind i pickup-kampen
  • L200 går styrket ind i pickup-kampen
  • L200 går styrket ind i pickup-kampen
  • L200 går styrket ind i pickup-kampen
  • L200 går styrket ind i pickup-kampen

Design og stil er ikke det vigtigste, når man køber en pickup, men begge dele har betydning for, om man vælger en model til eller fra. Det er en af grundene til, at Mitsubishi har givet sin L200 et betydeligt facelift

Mitsubishi L200 fylder 40 år i år, og den runde fødselsdag fejres med et stort re-design af den japanske pickup. Der er brugt udviklingskroner på store forbedringer af designet, sikkerheden, terrænegenskaberne og mekanikken – og der er brug for de mange justeringer, når man ser på afsætningen i Danmark: hvis man tager et kig på oktober, så lå L200 nederst på salgslisten. Markedet er lille, skal det siges, så vi snakker i alt 86 pickups for HELE måneden, men at Mitsubishi står for bare en (ja, 1) af de biler, giver plads til forbedring. Ram, den store amerikanske pickup fra Fiat Chrysler-gruppen, som slet ikke officielt importeres til Danmark, var med to styk foran L200.

Pickup-købere vil have den fulde pakke. Fedt, råt og imponerende design, luksus og en lækker kabine, moderne infotainment- og sikkerhedssystemer og opdateret mekanik. L200 som vi kender den faldt i gennem på mange af de punkter; designet giver ikke et varigt indtryk, kabinen virkede forældet og billig, og automatgearkassen har kun fem trin.

Men de gode sider af pickup’en som gode køreegenskaber og en stærk dieselmotor på 2,4 liter er værd at bygge videre på, og med større forbremser, større og stærkere støddæmpere under ladet og en ny automatgearkasse med et ekstra trin er den tre år gamle model mere konkurrencedygtig – mange konkurrenter har flere trin i gearkassen, men antallet af gear er trods ikke alt.

Hvis L200 indtil nu har været en anonym skikkelse blandt pickups, som en sky skoledreng med spaghettiarme blandt muskelbundter i træningscentret, så er den faceliftede trænet op til at kæmpe sig ud af skyggen. Mitsubishis frontdesign, kaldet Dynamic Shield, passer bedre her end på nogen personbil fra mærket, og L200 har nu den styrke og robusthed i designet, som passer i klassen. De opdelte forlygter har vi set hos både Jeep, Citroën og Hyundai, men designerne er lykkes med en pickup, der skiller sig ud.

Mitsubishi sælger fra november plugin-udgaven af Outlander i Danmark

Flere muligheder når vejen ender

I den nyindrettede kabine med langt flere bløde materialer end før, opgraderet infotainmentsystem har man nu adgang til at vælge flere indstillinger af firehjulstrækket, så L200 er indstillet til at angribe det rigtige underlag, når asfalten slutter, eller der er sne på vejen. Off-road Mode-funktionen kommer med indstillingerne Gravel (grus og småsten), Mud/Snow (mudder/sne), Sand og Rock (sten af den større slags), og alt efter hvad man vælger, kontrollerer systemet motorens kraftudvikling, gearingen og bremsefølelsen, så bl.a. hjulspind reguleres helt præcist.

L200 fås med to typer firehjulstræk, Super-Select 4WD og Easy-Select 4WD. Super-Select er det mest justerbare og udbyggede system, mens Easy-Select er mere automatiseret.

Man kunne lede forgæves efter aktive sikkerhedssystemer i den udgående L200, hvilket der desværre ikke er noget som helst unikt ved i pickup-klassen. Den fornyede L200 får mange konkurrenter til at virke som fortidslevn. Den automatiske nødbremse kan spotte både biler og fodgængere, blind vinkel-systemet hjælper ved overhalinger, og sensorerne bruges også til at holde øje biler mv. og alarmere, når man bakker ud, og her (og i terræn) kommer 360 graders-kamerasystemet også ind som en vigtig hjælper. Endelig har L200 også fået et system, som forhindrer uoverlagt og hård acceleration, når man bakker ud eller kører frem i situationer, hvor pladsen er trang.

40 år og friskere end nogensinde før. L200-opgraderingen virker gennemtænkt og stærkt, og vi glæder os til en tur i den japanske pickup (som er produceret i Thailand), når den kommer til Danmark i 2019.