Lidt højere, men også langt mindre støjende

  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende
  • Lidt højere, men også langt mindre støjende

Den nye Xceed var med i opløbet til at blive Årets Bil i Danmark 2020. Vi tester en veludstyret udgave med 140  hk

Er det en SUV? Er det en crossover? Er det en hatchback? Niks, det er en Kia Ceed med et X foran modelbetegnelsen og et nyt design, som gør, at den i min optik ser bragende godt ud. Og netop designet er et af de punkter, der adskiller Xceed fra en almindelig Ceed. Den er godt nok lidt højere affjedret, og har dæk med højere sider, men selve siddehøjden er ikke meget over en Ceed. Slet ikke oppe i højderne, som man kan opleve det i en Nissan Qashqai. Til gengæld er designet noget mere spændende og falder lige ned i kassen for tidens mest moderne bildesigns. De mere udprægede detaljer med plastskørter, skarpere lygter for og bag, større grill og en faldende taglinje får Xceed til at fremstå hård og lidt mere bøllet – det er et plus.

Den lavere højde og dermed lavere tyngdepunkt i Xceed, sammenlignet med andre crossovers i klassen, bidrager til en af dens helt store forcer. Xceed kører nemlig forrygende. Styringen er præcis, balancen er god, og der er ikke meget krængning at føle igennem sving. Selv ikke på bane, hvor vi har testet Xceed tidligere på året; let foden nænsomt igennem et sving, og bagenden kommer lige så stille – det er, for mig, også et kæmpe plus.

SUV-mesteren fra Korea

Den kan også det med komforten

Heldigvis går de dynamiske køreegenskaber ikke særligt ud over komforten. Med balancen mellem dynamik og komfort har Kia ramt hovedet på sømmet. Jeg kan sagtens indtage snørklede landeveje og få et smil på læben og lige bagefter trille henover byens ujævne asfalt, uden at det føles ukomfortabelt. Tværtimod. Xceed kører i virkeligheden meget lig den almindelige Kia Ceed, men faktisk en tand mere komfortabelt.

En væsentlig forskel mellem Ceed, ProCeed og den nye Xceed, er at der er gjort mere ud af støjisoleringen i kabinen. Heldigvis er koreanerne kløgtige nok til på et tidspunkt at lade forbedringerne gå videre til resten af Ceed-familien. Flere modeller i Kias modelprogram er nemlig decideret støjende og svære at holde ud at køre i på længere stræk.

Der er stadig lidt vindstøj i Xceed, men støjniveauet er generelt meget lavere og bliver aldrig en udfordring. Der er heller ingen støj at spore fra den 1,4-liters benzinmotor, som er monteret i testbilen. De 140 hk gør sig fint med automatgearkassen af dobbeltkoblingsslagsen (DCT), men heller ikke mere end det. Det giver næsten sig selv, at motoren ikke er et stort overskud af kræfter, når man kigger på 0-100-tiden: 9,5 sekunder.

Der er også en 1-liters benzinmotor med 120 hk og så topvarianten med 1,6-liters benzinmotor og 204 hk. På dieselsiden findes der en enkelt 1,6-liters med 136 hk. Vi anbefaler varianten som testbilen med de 140 hk, hvis man vil have et solidt kompromis mellem kræfter og forbrug.

VIDEO – “Små” sedaner fra Mazda og Mercedes

Godt med standardudstyr

Testbilen er med højeste udstyrsniveau, Premium, hvor den 10,25” store og meget overskuelige touchscreen pryder midterkonsollen. Den fungerer rigtig godt og intuitivt til betjening som indgang til bilens fine infotainmentsystem. Standard i de to lavere udstyrsvarianter (Vision og Comfort) er en mindre skærm på 8”, og de har begge Apple CarPlay. Udstyr som 16” alufælge, LED-forlygter, bakkamera, aircondition og det nødvendige sikkerhedsudstyr, med blandt andet automatisk nødbremse, er også standardudstyr på Kia Xceed i billigste udformning til 249.999 kr.

En Xceed med Premium-udstyr starter ved 304.999 kr. med 1-liters benzinmotoren med 120 hk, mens – og testbilen med 1,4-liters motoren og DCT-gearkassen forlanger Kia mindst 342.999 kr. for. Så er 18” alufælge, automatisk klimaanlæg, indtræk delvist i kunstigt læder, JBL-lydanlæg, digital instrumentering, varme i bagsædet, nøglefri adgang/start og meget mere til gengæld også standard. Basisudgaven Vision fås ikke med DCT-gearkassen, så man skal mindst op i Comfort for at få den med, og så koster 1,4’eren mindst 312.999 kr.

Et kompromis mellem Comfort og topmodellen Premium er Comfort med Edition-pakke til 9.999 kr. Man får nemlig det meste af udstyret fra Premium (bl.a. 18” alufælge, den store touchscreen, JBL-anlægget, el-foldbare sidespejle). Man må undvære bl.a. digital instrumentering, sædevarme bagtil, trådløs opladning af smartphones og kunstlæderet i kabinen, så med en prisforskel på 20.000 kr. mellem Comfort Edition og Premium får man meget for de ekstra spareskillinger.

Der er en grund til, vi kalder den Golf-klassen

Pæn, men ikke premium

Uanset udstyrsniveau føles kabinen rigtig godt skruet sammen. Den føles ikke decideret premium, men der er alligevel kælet tilpas for detaljerne til, at jeg føler en vis luksus. Især de steder som man ser og føler mest på, virker passende lækre. Pladsforholdene er også i den fine ende med godt med luft på forsæderne og godkendt plads på bagsæderne, men faktisk ikke mere end det.

Kabinen kan samtidig, hvis man vælger testbilens stærke farve “Quantum Yellow” og udstyrsniveauet Comfort med Edition-pakke eller Premium, peppes gevaldigt op med gule syninger og indlæg. Det koster bare 1.999 kr. Til gengæld er lydene, der spiller hver gang du starter motoren, bare virkelig høje og irriterende – og det kan man ikke vælge fra.

 

KIA XCEED 1,4 T-GDI DCT PREMIUM
MOTOR R4, 1.499 cm3, turbo
YDELSE 140 hk ved 6.000 o/min
242 Nm ved 1.500 o/min
GEARKASSE 7-trins automatisk dobbeltkobling
O-100 KM/T 9,5 sekunder
TOPFART 200 km/t
FORBRUG 14,5 km/l
CO2 156 gram/km
MÅL (L/B/H) 440/183/150 cm
AKSELAFSTAND 265 cm
BAGAGERUM 426-1.378 liter
VÆGT/TRÆK 1.375/1.410 kilo
DÆK 235/45 R18
PRIS (INKL. LEVERING 3.980 KR.) 342.999 kr. Xceed fås fra 249.999 kr.
PRIVATLEASING ENG.YDELSE/MND. YDELSE Denne variant fås ikke. DS 3 Crossback fås fra 2.945/14.995 kr. eller 2.695/19.995 kr.
BESKATN.GRUNDLAG, FIRMABIL 317.914 kr. DS 3 Crossback fås fra 278.095 kr.
ÅRLIG EJERAFGIFT 1.780 kr.
VÆSENTLIGT STANDARDUDSTYR Digital instrumentering, infotainmentsystem med 10,25 tommer touchscreen, Apple CarPlay og Android Auto, navigation, lydanlæg fra JBL, nøglefri adgang/start, 18 tommer alufælge, regnsensor, adaptiv fartpilot, aut. nødbremse, varme i rat, forsæder og bagsæder, indtræk delvist i kunstlæder, aut. klimaanlæg
VÆSENTLIGT EKSTRAUDSTYR Farvepakke til interiør til 1.999 kr., panoramasoltag til 19.999 kr., blindvinkel-system mv. til 8.999 kr.
PÅ GADEN I DANMARK Nu

 

8

KARAKTER

8.0 /10

Plus

  • Komfortabel og dynamisk, gennemskuelig og funktionel kabine, design, standardudstyr

Minus

  • 1,4-liters motoren kunne være stærkere, blind vinkel-system koster ekstra,