Mazda 3 facelift – køb den bare for sjov

  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov
  • Mazda 3 facelift - køb den bare for sjov

Mazda er ikke dem, med de radikale facelifts, og den seneste opgradering af 3’eren vil også gå hen over hovedet på de fleste – lægger man ikke mærke til de nye LED-forlygter eller at logoet i grillen sidder lavere, ser man det ikke. Men hvorfor skulle Mazda også risikere at ødelægge noget? I stedet rykker de ud med mere udstyr og tekniske ændringer. Vi kører første tur i den faceliftede 3

> Mazda 3 kommer med blot tre motorer – benzin med 100/120 hk og diesel med 150 hk
> Mazda tilbyder nu LED-forlygter på 3’eren – og dermed på alle sine biler
> 3’eren er den tredje mest populære Mazda i Danmark – efter 2’eren og CX-3

Mazda 3 er bare en af de biler, hvor enhver kan sætte sig bag rattet, køre og opleve umiddelbar og smittende køreglæde. Som resten af modelprogrammet hos den uafhængige japanske bilproducent, så er 3’eren en bil med så meget harmoni og spænding i alt hvad der berører kørslen, at høj fart ikke er en nødvendighed for at mærke, hvor kompetent den er.

Budskabet siver langsomt ind hos danskerne. Her er en forholdsvis lille producent, der laver alt selv, så de kan diktere præcis hvordan bilerne skal hænge sammen. Mazda har valgt at gå ad en vej med unikt design, letvægtsmaterialer, benzinmotorer uden turbo og store dieselmotorer, og det er summen af alle tingene, Skyactiv-filosofien, kalder Mazda den, der får bilerne til at ‘virke’ for mig. 3’eren er en af mine favoritter i Mazda-stalden, og nu får Golf-klasse-modellen, som den store 6’er gjorde det for nylig, et facelift med et såkaldt G-Vectoring-system, der skulle give mere glidende kørsel, og justeringer af design og udstyr.


Er det bare billeder af den gamle, du bruger til det her?

Nej, det er faktisk billeder af den faceliftede 3, du ser her i al sin storhed (den er næsten 450 cm lang, en af de længste i klassen). Mazda går aldrig overbord, når de laver facelift, så bortset fra at den nu kan fås med fuld-LED-forlygter, og den har en lidt ændret grill med logoet sat lavere og større ‘vinger’ ud i forlygterne og mindre sort plastik på bagkofangeren, så er der ikke meget, der råber Mazda 3 årgang 2017. Jeg synes, det er perfekt, Mazda ikke har gjort mere, for 3’eren er også efter tre års produktion en attraktiv sag, der er spændstig og anderledes end konkurrenterne. Fra siden kunne det godt se ud som om, den har baghjulstræk – lang køler, smukke proportioner.

LED-forlygter er en teknik, Mazda går meget op i. De fås nu på alle deres biler, fra den lille 2 til SUV’en CX-5. 3’eren er den sidste, der får dem installeret, og udover at pynte på fronten, er de også mere vedligeholdesfrie end halogen og xenon. De er standard på topmodellen her, Optimum, og til Vision (den populære mellemmodel) koster de sammen med ratvarme 15.000 kr. Ja, hvordan et opvarmet rat hænger sammen med nye forlygter, er en detalje, kun en entusiatisk ingeniør i Japan kan forklare. Varme i rattet er i øvrigt også en nyhed. Det samme gælder et klarere head up-display med skiltegenkendelse, automatisk el-klapbare sidespejle, lædersæder, adaptiv fartpilot med højere maksimal hastighed og automatisk nødbremse, der kan bremse helt ned op til 60 km/t. Nødbremsen er standard i Optimum og Vision, fås ikke i basismodellen Core. Det går an, for Core-modellen er ikke en, Mazda sælger mange af.

Det er den samme følelse for mig, at sætte mig bag rattet af 3’eren, som det var før faceliftet. Det er nemt, samlekvaliteten er helt i top, og selv om det mest radikale skift i kabinen er et nyt rat, så holder designet og den 7″ skærm stadig. Men jeg føler, at Apple CarPlay/Android Auto burde kunne fås, men Mazda er kommet bagud her, så det kan du ikke. DAB-radio er dog standard fra Vision og op, så det kan være en trøstepræmie.

For mig er det ikke et stort problem, men 3’eren er nok den dårligst udhulede Mazda i dag. Med sit lange karrosseri burde der være god plads til fire og en masse bagage, men det er der ikke. Du får ikke en hatchback med samme rummelighed som Opel Astra eller Skoda Octavia, bare så du ved det.


Du føler en masse. Hvordan føler du, den kører?

Selv om den er en af de største i Golf-klassen, så kører den som en af de mindste. Med det mener jeg, at den skrumper omkring mig og ikke føles meget større at køre end 2’eren. Jeg føler, at den glider ubesværet og afbalanceret gennem svingene, store som små, med høj eller lav fart. Mazda har nu også bygget sit software-baserede G-Vectoring System ind i 3’eren, og som i storebror med nummer 6 skal det netop fordre den glidende kørsel ved at hæve og sænke momentet i forhold til speederstilling, dine bevægelser på rattet og en hel masse andre faktorer. Jeg mærker det egentlig kun ved, at jeg ikke rigtig mærker det, men bare føler mig lidt ekstra sikker på, hvad jeg laver i svingene.

Jeg mener virkelig, at man kun behøver at trille lige ud med 50 km/t for at mærke, at det her er en hatchback, der forrygende køreegenskaber. Den kører faktisk bedre lige ud end før. På motorvejen er den mindre urolig end før, og det er altså for topmodellen her med 18″ fælge. Den er sportsligt-fast, men Mazda er stoppet i god tid før, den er blevet irriterende ukomfortabel. Reelt set har jeg nok kun et problem med Mazda 3, og det er støjen. Der er drøn, vindstøj, vejstøj og rumlen, som Mazda har fået kritik for i mange biler gennem mange år, og som de nogenlunde har styr på i den faceliftede 6. Her har de ikke gjort meget, og jeg er virkelig ærgerlig over, at der er sparet på de lyddæmpende materialer. For at holde vægten nede, ja, men det er absolut her, 3’eren mindst opfører sig som en luksuriøs hatchback.

Hvilke motorer fås Mazda 3 i faceliftet form med?

Der er skåret en af fire motorer væk i Danmark, og vi får stadig ikke adgang til den lille dieselmotor på 1,5 liter med 105 hk. Det er den kraftige 2-liters benziner med 165 hk, der er røget ud, men få vil savne den. Mr Popular er alligevel 2-liters benzinmotoren med 120 hk, som jeg husker som et fint og støjsvagt maskineri til bilen. Basismotor er benzineren på 1,5 liter med 100 hk, der også er den eneste motor, der fås med basisudstyret Core uden aut. nødbremse, uden 7″ skærm, uden… ja, du kan nok se, hvor jeg vil hen. Den fås også som Vision, men prisforskellen på 15.000 kr. op til 120 hk er overskuelig.

Jeg har kraftoverskud i god stil i First Drive-bilen her, som har den eneste dieselmotor, Mazda tilbyder i Danmark, under motorhjelmen. Usædvanligt stor for klassen med 2,2 liter, men dens 150 hk og 380 Nm passer perfekt ind blandt konkurrenterne. For 25.000 kr. ekstra har den automatgear med seks trin, og det er en gearkasse, der får de varmeste anbefalinger herfra. Den skifter næsten så umærkeligt som en dobbeltkoblingsgearkasse, men den hakker ikke i gearene ved lav fart, og den er bare altid i det rigtige gear.

Dieselmotoren er nu den stærkeste i modelprogrammet, og den er fortjent topmodel med lavere støjniveau end før, som vi kan takke ny teknik i motorrummet for, og på de tomme landeveje og de lange motorveje er den stærk, villig og kultiveret.

Og hvordan er det med priserne?

Startprisen er 10.000 kr. lavere en før, for afgifterne er faldet. Startskuddet for en 3 1,5 Core med 100 hk, som sedan eller hatchback, lyder på 194.998 kr., som er i den lave ende af klassen. Så jeg vil sige, man får meget bil (dog ikke så rummelig) for pengene, og den forventet populære 3 2,0 Vision med 120 hk og det meste af det rare udstyr koster fra 234.998 kr. Det er i hvert fald ikke et dårligere tilbud. Diesel fås fra 269.998 kr., med topudstyr og automatgear fra 324.998 kr. En tilsvarende Golf 2,0 TDI med lavere udstyrsniveau vil være mindst 75.000 kr. dyrere.