Mazda klar til seks cylindre og større modeller

  • Mazda klar til seks cylindre og større modeller
  • Mazda klar til seks cylindre og større modeller
  • Mazda klar til seks cylindre og større modeller

Det japanske mærke har nået nye højder med 3’eren og faceliftet af 6’eren. Nu lader det til, at der er planer om seks cylindre og en større model – en arvtager efter Honda som “den japanske BMW”?

For de fleste er det et kapitel i historien om Mazda, der fylder meget lidt. Kapitlet om Xedos, som ved lanceringen i 1992 skulle være mærkets luksuriøse modelserie og en konkurrent til de dyre og veletablerede europæiske mærker som Audi og Mercedes-Benz. Xedos skulle være for Mazda, hvad Lexus er for Toyota (og Infiniti for Nissan, Acura for Honda), men andet end 90’ernes sedaner Xedos 6 og Xedos 9, som aldrig blev markedsført i Danmark, kom der ikke ud af det. Xedos-produktionen var et overstået kapitel i 2000.

Mazda pakkede ambitionerne om luksus og lækkerier væk, men i de senere år er kassen med fortidens drømme blevet hentet ned fra loftet. Ikke for at lancere Xedos eller et andet nyt mærke, men for at gøre kernemærket Mazda stærkere og få kunderne til at tænke på de japanske biler som luksuriøse. Selv om premium i de fleste tilfælde er et hult ord, så er det i den retning, Mazda har ambitioner. CX-5, den faceliftede 6’er og den nye Mazda 3 er stærkt overbevisende eksempler på, at ambitionerne på ingen måde er hule. Mazda-navnet vil kun for de få være ensbetydende med biler, som er mere “lækre” og luksuriøse end gennemsnittet, men bilerne i sig selv afspejler det i meget høj grad.

VIDEO – De nye japanere: Corolla mod 3

Seks cylindre på række

I en finansiel rapport, som er sluppet ud fra Mazda, er det tydeligt, at ambitionerne er større og vildere, end nogen hidtil har troet. Mazda er som et af de meget få bilmærker aldrig faldet for formindskelse af motorernes størrelse, og i de kommende år vil mærket gå i direkte modsatte retning: der udvikles sekscylindrede motorer, benzin og diesel. Og motorerne vil tilsyneladende blive installeret i en model større end 6’eren (Mazda 9?) – og muligvis også i en kommende ny Mazda 6.

Mazda går videre endnu. De nye motorer får cylindrene liggende på række og på langs i motorrummet, præcis som BMW har gjort det uafbrudt gennem tiden – og som Mercedes-Benz igen er begyndt at gøre. Det tyder på, at vi kan komme til at se Mazda-modeller med baghjulstræk (firehjulstræk kommer også). Honda gik for år tilbage for at være “den japanske BMW”. Biler med fokus på teknologi, luksus og køreglæde, men også biler til en lavere pris end BMW’erne. Mazda kan være den nye arvtager til den titel. Det Mazda har gjort med den nye 3’er er virkelig imponerende, så vi kan ikke vente med at se, hvad japanernes ambitiøse planer kan føre til.

Hvis det lyder som en gammeldags opskrift, så ved japanerne godt, at bilindustrien står et helt andet sted, end da Xedos-modellerne, og Mazda 626 for den sags skyld, kørte med V6’ere i 90’erne; forbrændingsprincippet i den nye sekscylindrede benzinmotor er Skyactiv X, som skal skære forbruget med op til 30 procent, og Mazda arbejder også intenst med både plug-in-hybrider og elbiler. Den unikke Wankel-motor, som udgik med RX-8, kan desuden blive gen-introduceret i plug-in-hybrider.

Billederne viser konceptbilen Vision Coupé – ren illustration, som intet direkte har med historien at gøre

Opnåelig luksus