Når man må vælge én bil

  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil
  • Når man må vælge én bil

Hvis der kun må holde en bil i garagen, og den skal dække flest mulige behov, så er den nye Audi S6 Avant med bjørnestærk dieselmotor et forbløffende godt bud

Ingen kan få det hele, heller ikke når det kommer til biler. Der er kompromisser og begrænsninger for langt, langt de fleste af os, og selv om man har mange millioner på kontoen til bilkøb, så er det svært at få bilen, hvor alt går op i en højere enhed. Skiferie i en Lamborghini Huracan? God tur på den lille plastikkælk, siger jeg bare. Autobahn med 250 km/t i en Porsche Cayenne Turbo S? Hvis du har lyst til at tanke for hver 150 kilometer, så skal du da bare komme af sted, for det bliver dyrt og er et værre svineri for miljøet.

Alle kan selvfølgelig få det hele, hvis det hele altså findes ved, at man har fem eller 10 biler i garagen. En Mazda MX-5 til de små svingture, Skoda Superb til de store indkøb, Audi S8 til turen tværs over landet, en Mini Electric til byturene og måske en Porsche 911 Turbo til turen i Alperne? En dejlig drømmegarage.

Man kan komme meget tæt på at få det hele i en bil. En bil som er hurtig, lækker, rummelig, økonomisk, komfortabel. Hele pakken. Bilen kommer i form af en klassisk type bil, ikke SUV eller crossover. En stor stationcar, som har noget af det hele, og ingen laver sådan en helt så godt som tyskerne – og den nye Audi S6 Avant er en fantastisk en af slagsen, et talent som næsten kan det hele.

Prisen er sat på ny Audi A3 Sportback

Nu kører den på diesel

Glæder du dig til at høre, hvordan V8’eren lukker benzin gennem systemet og buldrer som et tordenvejr i horisonten? Så må du finde en brugt S6 Avant, for det er noget helt andet, den nye S6 Avant kan. Her flyder diesel i rør og dyser, for Audi har vejret morgenluft i det meste af sit modelprogram, hvor bilerne starter med S. S4, S5, S6, S7 og SQ5 er ikke længere biler med benzinmotor, som det har været kutyme i årtier, men kraftigt motoriserede dieselbiler med V6-motor.

Jeg skyder “skylden” på strenge krav til brændstofforbrug og CO2-udledning, men det er vigtigt for mig at sætte en tyk streg under, at skyld er ment på en rigtig pæn måde. S6 Avant med sin 3-liters V6-diesel med 349 hk, firehjulstræk, 0-100 km/t på cirka 5 sekunder, overdådig plads i kabinen og luksus til den store guldmedalje kan køre 12-13 km/l uden at der skal tages egentlige hensyn til kørestilen.

Det er svært, meget svært, at tage hensyn i S6 Avant. Jeg har flere gange, end jeg kan tælle, talt varmt og næsten rørstrømsk om den sekscylindrede dieselmotor som drivlinje. Den er tæt på perfektion med bjørnekræfter ved få omdrejninger, en rund og lækker lyd og et drejningsmoment, som gør en benzinmotor med samme ydelse til grin.

349 hk i en stationcar med en kampvægt over 2 tons lyder undervældende, og den gamle S6 med V8-motor havde faktisk 450 hk, så hvor spændende kan det her lige være. Meget, meget spændende. Den letter som en jumbojet (ikke bogstaveligt talt), når speederen trykkes halvt ned ved 100 km/t. Et gevaldigt tryk i ryggen, og det går alt, alt for hurtigt. 48 volt-systemet og en lille elektrisk aktiveret kompressor gør, at der er muskler fra helt lave omdrejninger – og 700 Nm fra 2.500-3.100 o/min, så automatgearkassen har meget lidt at lave.

VIDEO – Audi A4 er tilbage i spillet

Tag mig til Middelhavet

Vi kan desværre ikke rejse hverken på Autobahn eller nogen anden udenlandsk motorvej lige nu, men det er der, S6 Avant er født til at være. Klassisk motorvejslokomotiv er hvad, den er. Stabil i næsten uhyrlig grad, støjsvag som indersiden af en bankboks og komfortabel, så jeg er lige ved at tro, den kører på 17” hjul. Det gør den ikke – det er 21”. Massive hjul, store dæk.

En anden vigtig grund til, at jeg er rigtig godt tilfreds med, at Audi laver langt de fleste af sine S-modeller om til dieselbiler (dog ikke S3 og S8) er, at det giver luft til RS-modellerne. Luft til at lade dem være hurtige benzinbiler med omdrejningsvillighed, luft til at lade dem være de skarpeste og dynamiske modeller, uden at S’erne kommer i vejen.

S6 Avant er derfor fri til at være en yderst komfortabel, let dynamisk, særdeles luksuriøs og momentstærk stationcar, som rummer næsten alt det, man kan drømme om i en bil. Ingen tvivl om, at den nye RS 6 Avant med 600 hk er objekt, der kan få mundvandet til at stige – men for de fleste vil S6 Avant være den bedre og mere fuldendte bil. Jeg har ikke kørt den nye RS 6 Avant, så jeg kan ikke være helt sikker, men jeg kan med sikkerhed sige, S6 Avant er mere rar ved pengepungen.

Den store blå Audi sætter trumf på som bilen, der kan det hele, i forhold til en stor SUV. Den har ikke bare lige så god plads, men den er også tættere på jorden, som gør det godt for køreegenskaberne. Den er mere adræt end en stor og høj SUV, og så er den da bestemt også langt blidere ved øjnene end fx Q7. Firehjulsstyring er det nye sort i luksusbiler, og det stykke ekstraudstyr er monteret i testbilen, som dermed har baghjul, som styrer lidt med eller mod forhjulene, alt efter farten. Ved lav fart kan man mærke, at den store stationcar let kommer om hjørner, mens det giver flydende og stabil opførsel ved højere fart rundt i svingene.

En stor dynamiker er S6 Avant ikke, og den er heller ikke hurtig som de hurtigste. Men når alle egenskaberne lægges op, alt tælles sammen, så er den et multitalent. Hvis jeg måtte vælge kun en bil, så ville S6 Avant være højt på listen.

AUDI S6 AVANT
MOTOR V6, 2.967 cm3, diesel
YDELSE 349 hk ved 3.850 o/min
700 Nm ved 2.500 o/min
GEARKASSE 8-trins automatgearkasse
O-100 KM/T 5,1 sekunder
TOPFART 250 km/t
FORBRUG 12,7 km/l
CO2 207 gram/km
MÅL (L/B/H) 495/189/155 cm
AKSELAFSTAND 293 cm
BAGAGERUM 565-1.680 liter
VÆGT/TRÆK 2.095/2.100 kilo
DÆK 255/40 R20
PRIS (INKL. LEVERING) 1.144.065 kr. Audi S6 Avant fås fra denne pris
PRIVATLEASING ENG.YDELSE/MND. YDELSE Kontakt forhandler
BESKATN.GRUNDLAG, FIRMABIL Kontakt forhandler
ÅRLIG EJERAFGIFT 2.220 kr.
VÆSENTLIGT STANDARDUDSTYR LED-forlygter, 20 tommer alufælge, digital instrumentering, infotainmentsystem med 10 tommer touchscreen, navigation, Apple CarPlay, regnsensor, køreindstillinger, el-betjent bagklap, sportssæder med betræk i Alcantara og læder, adaptiv undervogn
VÆSENTLIGT EKSTRAUDSTYR Metallak til 9.977 kr., 21 tommer alufælge til 43.407 kr., firehjulsstyring til 41.242 kr., lydanlæg fra B&O til 16.725 kr., panoramaglastag til 41.030 kr.
PÅ GADEN I DANMARK Nu

9

KARAKTER

9.0 /10

Plus

  • Design, pladsforhold, motor, gearkasse, komfort, affjedring, forbrug, kvalitetsindtryk, udstyrsmuligheder

Minus

  • Pris, mangler en smule dynamik