Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave

  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave
  • Nissan Pulsar med powerboost – 190 hk på en svær opgave

Mens udviklingen af den rigtig hurtige Nismo-udgave af Pulsar kører, har Nissan fundet tid til at lægge den 190 hk stærke 1,6-liters benziner under motorhjelmen på sin konkurrent til Golf og co. Resultat er en hurtig hatchback til en god pris, men uden den nerve, man får andre steder i klassen for kompakte modeller

> 190 hk og 240 Nm fra motoren, der først havde premiere i Juke
> Priser fra 304.900 kr. med bl.a. fuld-LED-forlygter og navigationssystem
> Pulsar er en af de store biler i klassen og med et af de mest rummelige bagsæder

På et tidspunkt for nogle få år indså Nissans europæiske afdeling, at det nok ikke ville være helt dumt at introducere en afløser til den gamle Almera, for selv om Qashqai er en uendelig succeshistorie, så er der stadig købere i Europa, der vil have en traditionel hatchback – og Golf-klassen er en af de største på vores kontinent.

Resultatet blev som bekendt Pulsar, en hele 439 cm lang femdørs hatchback med et noget mere afdæmpet design end sin SUV-bror. Den kom på det danske marked i 2014, men det tager lang tid at bygge en succes op, så over seks måneder, fra januar til juni, har Nissan i Danmark solgt så få som 298 styk Pulsar. Selv den forældede C4 fik Citroën i samme tidsrum overbevist 533 købere om, var det helt rigtige bil.

Det har hele tiden været planen, at der skulle ske udvidelser i motorrummet på Pulsar, der startede med blot to motorer, en 1,2-liters benziner med 115 hk og en 1,5-liters diesel med 110 hk. Men jeg tvivler på, at den nye kombination af Pulsar og 1,6-liters motoren fra Juke med 190 hk kommer til at rykke ret meget ved salgstallene for den store hatchback.

Hvad koster den, og hvad får jeg for pengene?

Nissan har fået en rigtig god pris i hus med Pulsar 1,6 DIG-T, der fås i de to udstyrsvarianter Acenta og Tekna, begge med tilnavnet R som et kendetegn for den stærke motor. Mens en skrabet Pulsar 1,2 koster 212.900 kr., hvilket ikke er et slagtilbud på nogen måde, så får man Pulsar Acenta R med 190 hk og en stor sending udstyr for 304.900 kr. Du får en bil med mange hestekræfter, masser af plads og næsten komplet udstyr med fuld-LED-forlygter, automatisk nødbremse og kollisionsadvarsel, infotainmentsystemet med 5,8” touchscreen med navigation og bakkamera, regnsensor, 17” alufælge, nøglefri adgang/start og meget mere.

Hvis der skal flere sikkerhedssystemer (vognbaneassistent, surround-kameradækning mv.), mere pynt og læderindtræk i Pulsar 1,6 DIG-T, er merprisen også rimelig for Tekna R – den står til 339.900 kr., og det er sådan, testbilen er klædt.

Biler som Ford Focus 1,5 EcoBoost med 182 hk og Seat Leon FR med 180 hk, som vi ligesom Pulsar 1,6 DIG-T kiggede nærmere på priserne på for nylig (”Seks prisbillige og kraftfulde i kompaktklassen”) , er generelt i samme prisklasse, men har langt mindre standardudstyr, så her står Nissan stærkt.

             

Er Pulsar med 190 hk så både hurtig og dynamisk?

Pulsar 1,6 DIG-T er hurtig, især når man forlanger noget af den i hurtige mellemaccelerationer. Motoren har det fint med at tage omdrejninger, og følelsen i kroppen siger også omkring 190 hk. Med 240 Nm fra 1.600 o/min er det nødvendigt med et kort 1. gear for at skåne fordæk og foraksel  mod alt for vilde udbrud, så en stående start er ikke nødvendigvis en køn ting, hvis man ikke ligger passer moment og gearing perfekt sammen.

Men det er lige så uvæsentligt i dagligdagen som bilens 0-100-tid på 7,7 sekunder. Turbomotoren leverer skub ved højere omdrejninger, og selv om jeg godt kunne ønske, at den leverede flere kræfter ved lavere omdrejninger, så er det en ret magtfuld maskine i denne hatchback. Gennemsnitsforbruget i testugen var overraskende fint med ca. 16 km/l.

Dynamisk? Her bliver det et klart nej. 190 hk virker til at overrumple bilens dovne køreegenskaber og til tider lidt for stive affjedring, og man skal sætte pris på denne Pulsar som en udmærket rejsebil med udmærket retningsstabilitet, tilpas dæmpet affjedring, nogenlunde roligt styretøj og ikke for megen støj. Men den er altså ingen Focus eller Golf, uanset hvordan vejen så former sig foran dig.

Hvis jeg skal blive i Nissan-familien, så kan jeg anbefale at man kigger mod Qashqai 1,6 DIG-T med 163 hk. Designet er, set med mine øjne i hvert fald, uendeligt mere moderne og skarpt, og Qashqai har ikke som den hurtige Pulsar kulfiberlignende karrosseridele og pseudo-sportslig opsætning.

Hvis man primært går efter en rummelig bil med masser af kræfter og masser af udstyr, så kan jeg ikke se et problem i at vælge Pulsar 1,6 DIG-T, men hvis man gerne vil have præcise køreegenskaber og et godt styretøj, er man gået forkert. Hvordan skal det ikke gå, når Nissans Nismo-afdeling fodrer Pulsar med langt flere hestekræfter?

             

Men man får meget plads for pengene?

Jeg må medgive, at Pulsar er en stor bil, der giver meget plads – den har et af de mest rummelige bagsæder i klassen, og bagagerummet på 385 liter er bestemt også i orden. Men kabinen har nogle problemer, som man sjovt nok ikke møder i Qashqai. Eller i mange konkurrenter.

Sæderne, her i Tekna R betrukket med læder, er glatte, mærkeligt højt placerede og bare ikke villige til at give støtte de rigtige steder. Der er også problemer med materialekvaliteten, for hvor Qashqai har direkte flotte materialer til prisen og et markant bedre og nyere infotainmentsystem med 7” touchscreen, så virker Pulsars kabine lidt trist i designet og lavet på et lavt budget.

Det virker som om, at der i Nissans europæiske kontor har været delte meninger om at bringe en Golf-klasse-hatchback tilbage til live, for budgettet virker til at have været stramt – med Qashqai står Nissan jo med en bil i samme størrelse, bare lavere, og den både kører bedre, ser bedre ud og har en langt mere indbydende kabine end Pulsar.

Fik jeg nævnt, at jeg foretrækker Qashqai?

TRE KONKURRENTER

Ford Focus 1,5 EcoBoost 182 fra 304.340 kr.
FOR: Styretøj/køreegenskaber, affjedring, udstyrsniveau, design, sikkerhedsudstyr, priser
IMOD: Ikke den mest rummelige, kabinedesign, motor kræver omdrejninger

Seat Leon 1,8 TSI FR fra 316.900 kr.
FOR: Design, styretøj/køreegenskaber, udstyrsmuligheder, motor
IMOD: Standardudstyr, kabinedesign

Kia C’eed 1,6 GT fra 299.999 kr.
FOR: Rummelighed, pris, udstyrsniveau
IMOD: Materialekvalitet, affjedring, ekstraudstyrsmuligheder

6

Konklusion

6.0 /10

Plus

  • Kraftfuld motor, masser af udstyr, rummelig, sikre køreegenskaber, lav pris

Minus

  • Gearing, design, sæder, køreegenskaber/styretøj, affjedring stiv ved bykørsel