Ny Golf er fuldt digitaliseret

  • Ny Golf er fuldt digitaliseret
  • Ny Golf er fuldt digitaliseret
  • Ny Golf er fuldt digitaliseret
  • Ny Golf er fuldt digitaliseret
  • Ny Golf er fuldt digitaliseret
  • Ny Golf er fuldt digitaliseret
  • Ny Golf er fuldt digitaliseret
  • Ny Golf er fuldt digitaliseret
  • Ny Golf er fuldt digitaliseret

Den 8. generation Golf kører med evolution i designet, men på alle andre måder er den et stort spring fremad. LED-forlygter, digital instrumentering og bil-til-bil-kommunikation er standard, og de fleste modeller har hybridteknologi

Der er Golf, og så er der alle de andre. Gennem 45 år har Volkswagen haft en konservativ tilgang til designet, men konstant været med i front, når det kommer til motorer og teknologi. En konservativ, ofte klasseledende bil. Der er en grund til, vi siger Golf-klassen og ikke Astra- eller i30-klassen.

Med den nye Golf følger Volkswagen sin egen norm. Stærkt genkendeligt og videreudviklet design uden store overraskelser – og en stærk opvisning, når det kommer til teknologi, udstyr og digitalisering. En ting bryder tyskerne med, og det er logoet: Golf er den første VW med et nyt logodesign med tyndere streger og sort som baggrund.

Det er slut med Golf med tre døre, og en afløser til den endnu mere konservative Golf Sportsvan udebliver også. Fremover kører Volkswagen med hatchback med fem døre og stationcar. Til gengæld udvides der kraftigt i motorprogrammet, så 48V-teknologi, mild-hybrid og plug-in-hybrider fylder mest i modelprogrammet. Fra GTE til GTI og R, hvor sidstnævnte kommer “over 300 hk” – vi får alle varianter at se i løbet af et års tid.

Nu hedder de Golf, Life og Style

Med Golf nummer otte tager VW springet over på nye navne til udstyrslinjerne. Nye navne for Golf, men ikke nye navne for Volkswagen – som det gælder for T-Roc og T-Cross, hedder basismodellen bare modellens navn. Altså Golf, som vi før har kendt som Trendline. Mellemniveauet Comfortline erstattes af Life, og Highline-afløseren hedder Style. Som forgrening kommer, som tidligere, R-Line-udstyr med mere tryk på det sportslige.

Hvad Golf (Golf Golf?), Golf Life og Golf Style kommer til at rumme af standardudstyr i Danmark, har importøren i nogen grad på plads, og selv den billigste Golf får LED-forlygter, digital instrumentering med 10” skærm, infotainmentsystem med 10” touchscreen, DAB+, Apple CarPlay/Android Auto, nøglefri start, multifunktionsrat i læder med varme, automatisk klimaanlæg, udvidet automatisk nødbremsesystem, bil-til-bil-kommunikation (Car2X, hvor biler udveksler informationer om trafik mv. lokalt) og konstant opkobling til nettet. I Danmark forventer vi også, at bl.a. adaptiv fartpilot bliver standard.

Life-versionen får desuden 16” alufælge, p-sensorer, trådløs opladning af smartphones og trådløs Apple CarPlay/Android Auto. Style kører med 17” alufælge, sportssæder, el-spejle med hukommelsesfunktion og aut. klimaanlæg med tre zoner. R-Line har bl.a. 17” alufælge, sportssæder, specifikt design for bl.a. kofangere og gearknop i aluminium.

Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 – med priser

Digitalisering i fuldt flor

På mange måder tager Volkswagen inspiration fra den drejebog, Mercedes-Benz har brugt til sin A-Klasse. Væk med traditionelle instrumenter og ind med netbaseret talestyring. VW bruger ikke et eget cloud-baseret system til talestyring, men Amazons Alexa (foregår på engelsk – almindelig talestyring kører på dansk), som er en langt mere udbygget teknologi. Samtidig kommer bil-til-bil-kommunikation, også via den konstante netforbindelse, Golf har, som standard; det betyder, at biler med Car2X-system, som videresender information om fx trafik, ulykker og glatte veje, deler det med andre biler.

Antallet af knapper er reduceret til et absolut minimum, og de knapper der er, er primært berøringsflader – som billedet af lyspanelet viser. Kun vitale dele som startknappen og den elektriske håndbremse kører med gode, gammeldags knapper. Interiøret virker lækkert og udført i langt bedre materialer end det omstøbte plastikbestik, T-Roc og T-Cross kører med – og indretning og design viser også et stort spring frem for VW, som også med denne Golf vil stå med en af klassens mest gennemførte og lækre kabiner. Den nye Audi A3 skal stå virkelig skarpt for at give et bedre indtryk end den 8. Golf.

48 Volt og hybridteknologi i de fleste udgaver

Volkswagens teknologiske spring (og forspring) kommer også i form af de forskellige motorer og motorteknologier; 48V-system bruges i en række mild-hybrider med benzinmotor, kaldet eTSI. Den kommer i tre udgaver med 110, 130 og 150 hk, alle med aut. dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin – versionen med 110 hk kommer dog ikke til Danmark, og det samme gælder den trecylindrede basismotor 1,0 TSI med 90 hk (uden mildhybrid-teknik). Flere TSI-benzinmotorer kommer som basismotoren uden mildhybrid-teknik: De yder 110, 130 og 150 hk.

Der kommer denne gang to plug-in-hybrider: en standardversion med lang rækkevidde med 204 hk og en ny GTE med 245 hk, hvor køreglæde og kræfter får lov at folde sig mere ud. I motorrummet ligger også denne gang en 1,4-liters benzinmotor og en elektrisk motor, og en aut. dobbeltkoblingsgearkasse med seks trin er standard. Batteriet vokser med 50 procent til 13 kWh, men VW nævner ikke, hvor langt man skal regne med at kunne komme på ren el.

I første omgang er Golf altså udstyret med motorer fra 90 til 245 hk, derindblandt dieselmotorer på 2 liter med 115 og 150 hk. En stærkere GTD med 2-liters dieselmotor, med over 200 hk, vil, som GTI-versioner og topmodellen R, bliver sendt ud i løbet af det næste års tid. GTD kommer ikke på det danske marked, hvor den sportslige side af Golf er domineret af især GTI med benzinmotor.

En elektrisk version er det slut med. Den elektriske Golf pensioneres og overlader depechen til en model, der kommer i sin første generation – ID.3.

Mazda går el-vejen med MX-30