Ny Juke er voksen – en sprælsk voksen

  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen
  • Ny Juke er voksen - en sprælsk voksen

Der var både ris og ros til Nissan Juke, som kom på gaden i 2010 – den vakte opsigt med ekstremt design og sjove løsninger. Danskerne er aldrig faldet i svime over den første Juke, men det kan meget vel ske med generation to. Blog om Biler møder den nye Juke til en eksklusiv premiere i London

Forlygter med forhøjninger, som ligner øjnene på en frø. En profil der får bilen til at se ud som om, den altid er på spring. En midterkonsol kraftigt inspireret af benzintanken på en Harley-Davidson. Nissan Juke er speciel fra den spidse front til den høje bagende, og den lille crossover har altid været polariserende; man kan ikke IKKE have en mening om Juke. De fleste falder enten i lejren, der elsker Juke – eller den ikke så tilgivende, som synes Nissan har spildt chancen for at gøre en af de første biler i B-segmentet for små crossovers og SUV’er til en seriøs, brugbar bil.

Juke stammer fra 2010, som er meget lang tid i Nissan-regi. Japanerne har fundet mere end 1 mio. kunder til Juke på verdensplan, så selv om danske kunder ikke er steget ombord i Nissans fantasifulde Juke-univers, så har bilen altså været en succes – og så længe en bilmodel mere eller mindre sælger sig selv, så er store forandringer nemme at udskyde.

Men Juke den første trænger til en afløser, for den er ingen seriøs, moderne konkurrent til Seat Arona, Peugeot 2008 og alle de andre, som er kommet til, siden den debuterede. Den har ikke komforten, pladsen, sikkerheden eller udstyret til at være på ønskelisten hos andre end de mest inkarnerede fans.

Hvad virker, hvad virker ikke? – Nissan Qashqai 1,3 160 DCT

Det kontroversielle er trukket i baggrunden

Blog om Biler er inviteret til en lille verdenspremiere på den helt nye Juke, og allerede før tæppet bliver trukket af den anden generation i et rustikt studie i London, ved vi, at vi står overfor en markant anderledes Juke. Større og fuldt opdateret på en ny platform, fyldt til randen med sikkerhed og komfortudstyr – og de første officielle “spionbilleder” viste for nylig, at Juke får et mere modent, ikke nær så kontroversielt design.

Nogle bilmodeller giver anledning til et “hmm…” eller et “tjaaah”, når man ser dem første gang. Da det sorte tæppe trukket af, er vores første tanke mere i stil med “yes – sådan skal den være”. De mest troende fans af forgængeren, som hylder det kontroversielle design, vil måske ikke være tilfredse med den nye Juke. Men den klasse og det marked Juke indgår i nu er helt anderledes end dengang i 2010, og da Nissan ikke både udvikler en ny Juke i præcis samme stil som den gamle og en mini-SUV så kantet og fornuftig som en Opel Crossland X, skal den nye Juke kunne det hele. Nissan har brug for en volumenmodel mere, for det er risikabelt at have Qashqai som den eneste.

Vi er ikke glade for designet, kun fordi Juke er mere “tilgængelig” i designet. Den anden generation er også sprælsk og spændende. Den store V-Motion-grill smyger sig direkte over i de smalle lygter, og de runde hovedlygter er også med denne gang, og designerne er glade for endelig at kunne bruge LED-lygter hele vejen rundt, for uden ville det stramme udtryk ikke være muligt. Så LED er altså standard for og bag.

Juke kan fås med 19” alufælge, men de fleste danskere vil møde bilen med 16 eller 17”; i Danmark bliver 19” standard på den nye N-Design-model, mens Tekna får 17” fælge og de øvrige udstyrsvarianter ventes at trille på 16” hjul.


Voksne er velkomne på bagsædet

Hvad springer ellers i øjnene? At Juke er større, nu 421 cm lang (lidt kortere end Skoda Kamiq), men stadig har en skarp profil og taget, der trykkes langt ned, jo længere man kommer mod bagenden (taget fås i rød eller sort, i andre lande også i sølv). Det går ud over pladsforholdene og loftshøjden, er vi sikre på, inden vi bliver inviteret ind i den nye Juke. Den gamle Juke havde intet at gøre som familiens eneste bil, men det har den nye: knæpladsen ved bagsædet er vokset med 5,8 cm, loftshøjden med 1,1 cm – og bagagerummet med 20 procent til 422 liter. De 1,1 cm ekstra til loftet lyder som en undskyldning, men som voksen under 190 cm er der fin plads til hovedet.

En ny platform, som også bruges til bl.a. den nye Renault Captur, kommer med næsten 11 cm mere mellem akslerne, og det giver de langt bedre forhold i kabinen. Selv om Juke nu er større og udstyret med komfort og sikkerhed, som den gamle ikke kom i nærheden af, er den samtidig 23 kilo lettere.

Interiøret og førerpladsen er i det hele taget en glædelig overraskelse, for selv om vi genkender knapper og rat fra bl.a. Micra og Qashqai, så har Nissan i den grad taget sig sammen, når vi kigger på materialerne. Juke fremstår dyrere end Qashqai, i hvert fald i denne topversion med Alcantara på mange flader – standardbilen vil se anderledes ud, mens læderinteriør også bliver en mulighed. De flotte sæder med indbyggede nakkestøtter bliver standard i alle Juke, selv den billigste.

Designet er friskere end i nogen anden bil fra Nissan, og det er detaljer som de runde luftdyser, den hævede gearstang (lidt motorcykel er der stadig over den nederste konsol), og mens Nissan har valgt, at fulddigital instrumentering ikke skal være mulighed, fylder den 7” store farveskærm godt op mellem omdrejningstæller og speedometer (4,2” bliver standard i de billigste udgaver).

Clio med kendt design og ny platform

Udstyret endelig med på noderne

Infotainmentsystemet kører med en 8” touchscreen, som Nissan har sat i en bedre højde end i både den gamle, men også i forhold til Micra og Qashqai. Det er proppet med muligheder som wifi, konstant opkobling og Google Home, men de billigste versioner bliver desværre udstyret med lydanlæg med et simpelt display, altså ingen touchscreen.

Juke bliver efter Micra den anden Nissan med Bose Personal-lydsystem. I Micra sidder højttalere kun i nakkestøtten i førersædet, mens det nye Plus-system i Juke også har “personlige” højttalere i forsædepassagerens nakkestøtte.

Nissan tilbyder Juke med en app, som giver mange muligheder for at overvåge bilen. Er lufttrykket ens i alle dæk? Er dørene låst? Hvornår skal olien skiftes? App’en giver svaret, og den er altid opdateret.

Med ProPilot flytter moderne aktivt sikkerhedsudstyr endelig ind i Juke. Blind vinkel-system, som også kan styre Juke tilbage på rette spor, hvis man er ved at overhale og overser en anden bil, aktiv sporassistent, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot og meget andet bliver tilgængeligt.

Automatisk nødbremse og aktiv sporassistent vil som minimum blive standard i Danmark, uanset om man køber Juke som Visia, Acenta, Tekna eller N-Design.


En motor, men plug-in-hybrid sandsynligvis på vej

Vi hopper ud af den nye Juke og snakker med designere og projektansvarlige. Vi undrer os over, at Nissan kun taler om en enkelt motor til den nye Juke. Den nye trecylindrede benzinmotor på 1 liter med turbo og 117 hk. Men det er den eneste motor, der officielt kommer i den nye Juke. Der kommer ingen diesel, og det er usandsynligt, at vi får en Juke med omkring 200 hk, som den gamle bød på i mange år.

Med 1,0 DIG-T-motoren kan 2/3 af markedet dækkes. Kunderne køber ikke en voldsom motoropgradering i denne klasse, så det er endda tvivlsomt, om vi kommer til at se den lidt større 1,3-liters benzinmotor fra Qashqai, som yder fra 140 hk.

Vi stikker et spadestik dybere, for vi ved, at den nye Renault Captur, på samme platform som den nye Juke, vil komme som plug-in-hybrid med benzin- og elmotor, hvor den elektriske rækkevidde er 45 kilometer. Der er ingen direkte afvisning fra Nissan-folkene, og vores fornuft og kundernes efterspørgsel fortæller os, at Juke plug-in-hybrid meget vel kan være en ting indenfor et til to år.

Kunderne skulle blive godt tilfredse med den trecylindrede motor med 117 hk, lyder det fra udviklingsholdet. En manuel gearkasse med seks trin eller en aut. dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin (hurra, ingen CVT) skal tilfredsstille flere slags kunder.

Allerede i oktober får vi svaret på, om den lille motor er nok til at give den nye Juke præstationer, som designet fortjener – vi kører den nye Nissan midt i næste måned. Den når de danske forhandlere i slutningen af året.

VIDEO – Den modne i klassen

Ny 1,3-liters motor til Renault, Nissan og Mercedes-Benz

Kun ét trick i ærmet