Ny Optima med skarpt design

  • Ny Optima med skarpt design
  • Ny Optima med skarpt design
  • Ny Optima med skarpt design

Kia Optima er den koreanske Passat – en rummelig og fornuftig firma- og familiebil. Nu er de første tegninger af  en helt ny Optima sluppet ud, og de viser et helt nyt design med en aggressiv front. Men om den nye Optima kommer til Europa, kan vi desværre ikke være sikre på

I hjemlandet Sydkorea går Optima under navnet K5, og på trods af meget forskellige navne, er de to modeller så godt som helt identiske. Derfor er de første tegninger af en helt ny K5, som næsten kan gå for at være rigtige billeder, også de første, vi ser af en kommende ny Optima.

K5/Optima skifter til en ny platform, som er sat i produktion med den nye Hyundai Sonata, som er på vej på bl.a. det amerikanske marked – en model vi krydser fingre for, vil blive til en afløser til den Hyundai i40, der har kørt alt for lang tid i Europa uden modelskifte. Det kan dog ende med, at hverken i40 eller Optima i deres nuværende form bliver efterfulgt af nye biler; salget af i40 og Optima i Europa er stærkt begrænset.

Som vi håber på, at Sonata kommer til Europa som i40 (den må gerne hedde Sonata), så giver tegningerne af den nye Optima os lyst til at gå på barrikaderne og demonstrere foran det europæiske Kia-hovedkontor i Frankfurt for at få dem til at sikre, at Optima også i en ny udgave skal sælges hos os.

Den næste Hyundai i40 – en stilig koreaner

En aggressiv front

To ting ved designet skiller sig umiddelbart ud. Optima får en meget agressiv front med smalle LED-forlygter, hvor LED-kørelysene danner et svungent Z i hver side – og den indadbuende grill trykkes på midten mere end vi er vant til fra Kia. En udvikling af “Tiger nose”-designet.

Den anden ting som skiller sig ud, er profilen og tagets forløb. Optima bliver i endnu højere grad en “coupé” med fire døre, a la Audi A5 Sportback, Peugeot 508 og VW Arteon, og det er et designgreb som dukker op mange steder som, føler vi, et modsvar til de dominerende SUV- og crossover-modeller.

Set bagfra er virker det til, at den solide kromstribe over ruderne, som vi kender fra den nuværende Optima, fortsætter ubrudt langs underkanten af bagruden. Baglygterne med brudte LED-striber ser ud til at gå i hele bilens bredde.

Interiøret defineres af en bred skærm til infotainmentsystemet, vinklet mod førerpladsen, en række knapper under ventilationsdyserne i midten og en drejeknap i bunden af midterkonsollen. Da vi ikke kan se en gearstang (til automatgearkassen), kan drejeknappen være en gearvælger. Det kan dog også være gearvalg via en række knapper lige foran armlænet, og at drejeknappen bruges til at styre infotainmentsystemet; de fleste Kia-modeller kører med touchscreen, men enkelte modeller kører med både touchscreen og drejeknap til infotainmentsystemet – så når der senere på året er premiere på Optima, finder vi ud af, hvordan det hænger sammen.

Kommer Optima til Europa i sin nye form, er det oplagt, den med 1,6-liters dieselmotor, som plug-in-hybrid med benzinmotor og som benziner med 1,6-liters turbomotor.

Plug-in-hybrider til folket – Kia Xceed PHEV og Ceed SW PHEV