Ny vin, gammel flaske

  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske
  • Ny vin, gammel flaske

Helt nye motorer og gearkasser i Opel Astra, men designet er svært at skelne fra bilen, der kom før faceliftet. Blog om Biler prøver Astra med tre nye motorer. Nok til en stærk position i Golf-klassen?

Det føles ikke bare som en evighed, siden Opel Kadett og den efterfølgende Astra var med helt i toppen, når Familien Danmark – og Familien Europa – skulle vælge ny (eller brugt) bil. Det ER længe siden.

Selv ikke titlen som Årets Bil i både Europa og Danmark i 2016 har fået den gamle Opel-stjerne til at funkle på ny. Solid og god, den seneste Astra, men der er intet must have over den. Et facelift kan rette op på meget, men et image og opfattelse er bare meget svære ting at ændre på.

Den netop faceliftede Astra bliver ikke bilen, der pludselig får heldet til at vende. Efter Opel for nogle år siden blev koblet på det store PSA-tog, som buldrer fremad med bl.a. Peugeot og DS, står det tyske mærke med et dilemma: Astra og Insignia, som er udviklet under General Motors-ejerskabet, skal holde nogle år endnu, men der skal ikke ofres for meget på facelift.

Designet er derfor stort set umuligt at skelne fra den gamle årgang. PSA vil ikke ofre mange penge på et design, der bare skal holde et par år mere; der er sket noget med indlæggene i grillen, vist også med kofangerne. Intet der får den ikke-faceliftede Astra til at se ældre ud, men den fornyede er faktisk noget mere aerodynamisk end den udgående, bl.a. med mere indkapsling af undervognen – en hjælp til at sænke forbruget.

Hovedkontoret i Frankrig kunne ikke nå at stoppe udviklingen af nye motorer, som har kørt længe. Der er helt nye motorer i den faceliftede Astra, og flere af dem skal også bruges i en faceliftet Insignia. Når Astra og Insignia før helt nye afløsere, på en fransk platform, ryger de nye motorer sandsynligvis med ud.


Nye motorer? Så er der vel en plug-in-hybrid?

Ingen plug-in-hybrid, ingen hybrid og mild-hybrider er også fraværende i Astra årgang 2019. Der er to nye benzinmotorer med tre cylindre og, usædvanligt for Golf-klassen, en trecylindret dieselmotor, og Opel undskylder for manglende elektrificering ved at have gjort de nye motorer nøjsomme og med lav CO2-udledning; benzinmodeller ned til 99 gram/km, dieselmodeller ned til 90 gram/km. Men det er tal beregnet på den gamle brændstofnorm, NEDC, og med WLTP-normen som holdepunkt lander den mindst udledende benzinmotor på 119 gram/km, den mindst udledende diesel på 117 gram/km.

Af de nye motorer prøver vi tre på vejene omkring Frankfurt: 1,2-liters benzinmotoren med 130 hk og manuel gearkasse (fås også med 110 og 145 hk), 1,4-liters benzinmotoren med 145 hk og trinløs CVT-gearkasse pg dieselmotoren på 1,5 liter med 122 hk og 9-trins automatgearkasse (den fås også med manuel gearkasse, og en anden version yder 105 hk og har manuel gearkasse).

Du læste ikke forkert. Både 1,2-liters motoren og 1,4’eren kommer med 145 hk. Forskellen ligger i gearkassen. Manuel til 1,2 og trinløst automatgear til 1,4. For os lyder det som en dyr løsning for Opel, men det har sandsynligvis noget med mere moment og bundtræk i 1,4’eren at gøre. De 145 hk topper 500 o/min tidligere (5.000 o/min), og momentet ligeledes 500 o/min før – den store frigiver 236 Nm fra 1.500 o/min, den lille 225 Nm fra 2.000 o/min.

VIDEO – Xceed er x-tremt vellykket

Hvordan er de nye motorer?

Vi starter i Astra hatchback 1,2 med 130 hk. Det starter godt med en sekstrins manuel gearkasse, som nemt lader det enkelte trin flyde over i det næste. Det er ikke stramheden, der præger skiftene, så præcisionen fra Mazda 3 finder man ikke i Astra.

Den lille benzinmotor er helt i balance, lydmæssigt og i sin tilfredshed med omdrejninger. Den skal dog også holdes til ilden. Stigningerne omkring Taunus-regionen, skove og høje bakker, kræver meget nemt et eller to skift ned i gear. I området fra 2.000 o/min virker den til at have alt, hvad man kan forlange af en bil i denne klasse med 130 hk.

De to næste motorer, vi prøver på to ture på omkring 40 minutter er øverst i modelprogrammet, selv om vi har at gøre med en 1,4-liters benzinmotor med 145 hk og en diesel med 122 hk. Vildere end det skal man ikke regne med, det bliver i denne generation Astra.

Benzinmotorens større volumen end 1,2’eren og højere maksimale drejningsmoment kommer tydeligt frem. Bundtrækket er mere solidt, accelerationen mere smidig. Den trinløse automatgearkasse kløjs lidt i det ved helt lav fart og igangsætning, som en dobbeltkoblingsgearkasse i mange VW-modeller. Jo højere fart, jo mere harmoni, og da Opel har lagt kunstige geartrin ind, så omdrejningerne skifter i takt med farten, er gearkassen en af de bedre af sin type.

9-trins automatgearkassen, som kun er i brug sammen med dieselmotoren med 122 hk, reagerer underligt nok på en måde, som ligner det, den trinløse gør; den kobler sent til og bryder sig ikke om for lavt fart. Med dieselmotorens 285 Nm fra 1.500 o/min (den manuelle med 122 hk har 300 Nm fra 1.750 o/min) er motoren udstyret med gode kræfter. Mod en Kia Ceed 1,6 CRDi med 136 hk vil den blegne, når det kommer til kræfter, og går man efter en støjsvag motor, er en af de nye benzinmotorer klart at foretrække.


Hvad har Opel ellers lavet om?

Endnu et usynligt sted, Opel har givet den gas: en ændring af undervognen med nye støddæmpere, som skal forbedre komforten. Hvis komforten ikke er absolut højeste prioritet, leverer tyskerne gerne enhver version af Astra med et “dynamisk chassis”. Den opgradering kommer med hårdere støddæmpere, mere direkte udveksling i styretøjet og det såkaldte Watts-link på bagakslen, som får den simple bagaksel til bedre at arbejde med stød og bevægelser.

At finde ændringer i den velfungerende kabine kræver, at man kigger pressematerialet i gennem. Vi kan godt se, at Opel har taget den delvist digitale instrumentering fra Insignia til brug også i Astra; det ser halvfærdigt og næsten trist ud, for den digitale del af instrumenteringen er hverken specielt lækker eller godt integreret. Så går det bedre med det opdaterede infotainmentsystem, som i testbilerne er det store med 8” touchscreen og navigation.

LED-forlygter i en billigere version (den dyre IntelliLux matrix-LED fås stadig), forbedret bakkamera, varme i forruden og trådløs opladning af smartphones i en sprække ved gearstangen er andre nævneværdige nyheder, som får Astra på linje med de fleste nyere konkurrenter.

VIDEO – Faceliftet Astra er bare en overgang

Hvordan kører Astra så med sin forbedringer?

Opel-ingeniørerne har længe været stolte af den specielle løsning på bagakslen med Watts-stænger, og sammensat med hårdere støddæmpere i dynamik-pakken er Astra en fornøjelse på både trange veje og i de hurtige kurver. Den ligger bestemt ikke langt fra Focus – selv styretøjet er rigtig fornemt.

Det er affjedringskomforten til gengæld ikke; alle testbilerne til arrangementet har dynamisk chassis”, og hvor Ford selv i ST-Line-udgaven lykkes så fremragende med både dynamik og komfort, så falder Astra med den testede opsætning i gennem. Den er for stiv, urolig og har problemer med at holde sig komfortabel selv på jævne veje.

Det kan til nød passe til den nye GS Line, som har mere sportsligt design, men bestemt ikke i en stationcar med dieselmotor og automatgear. En Astra uden Watts og hårdere dæmpere vil næsten med sikkerhed være mere komfortabel, men den vil sikkert heller ikke være helt så præcis at køre.

Hvad koster den nye årgang Astra?

Vores gæt er så godt som dit. Den faceliftede Astra finder vi i Danmark fra november, men priserne lader vente på sig. En udgående Astra fås under 200.000 kr., og Opel er bestemt ikke blevet mere nærige med gode priser og højt udstyrsniveau, efter mærket fik ny dansk importør. De få synlige ændringer vil næppe gøre, kunderne stormer til. De nye motorer og mange nye udstyrsmuligheder skal være den store attraktion, men så har Opel også et udmærket våben at sætte op mod Hyundai i30, Kia Ceed og Renault Megane. Nogen stor attraktion i sig selv bliver Astra ikke, før en helt ny udgave kommer på PSA-platformen i løbet af et par år.