Den nye Volvo S60 – made in America

  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America
  • Den nye Volvo S60 - made in America

Volvo åbner sin første fabrik i USA, og den nye udgave af S60 bliver den første bil, der ruller af samlebåndet på amerikansk jord. Sedanen overgår designmæssigt både sin forgænger og den større S90, men som allerede tidligere afsløret, må vi undvære dieselmotoren – S60 kommer som benziner eller plugin-hybrid

  • S60 produceres i Charleston i staten South Carolina
  • Der kan vælges mellem to benzinmotorer og to plugin-hybrider
  • Sedan konkurrerer med Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C

Made in Sweden bliver afløst af Made in America. Det er ikke en ondsindet plan udtænkt af Trump, som kræver at alle svenske kødboller og træhuse produceres i USA, men i stedet bilproducenten Volvo, der åbner sin første bilfabrik i landet på den anden side af Atlanten. Volvo har dog længe produceret biler i Belgien (lige nu eksempelvis XC40), og sidste år begyndte S90 af kinesisk produktion at dukke op i Danmark. Den nye fabrik i den charmerende sydstatsby Charleston, i staten South Carolina, skal til at starte med udelukkende producere en Volvo-model, og det er den nye S60, som netop er præsenteret i forbindelse med den officielle indvielse af fabrikken.

Den nye S60 kommer efter tre yderst aktive år med først den nye XC90, så S90, V90, XC60, XC40 og V60, og den tager udgangspunkt i SPA-platformen, som alle 60- og 90-seriemodellerne nu står på. Akselafstanden er meget længere end i den gamle, trange S60, og dermed skulle der endelig være tilfredsstillende plads på bagsædet af sedanen – som vi har set det med skiftet for V60 til den nye platform.

V60 er den nøjagtige tekniske basis for S60, som det ses på designet. Forfra er de to biler identiske, og billederne af den røde S60 viser R-Design-udstyrslinjen med dynamisk design, som også vil kunne fås til V60. Inspirationen til bagenden på S60 kommer helt tydeligt fra S90, men hvor den store sedan virker konservativ og fra nogle vinkler mere speciel end køn, så har S60 en dynamik og større muskler indbygget, som giver en flottere sedan. Der er lidt Audi A3 sedan over den øverste del af bagenden, men det samlede design med de buede baglygter giver den sit eget præg.

Nu er det alvor med V60

Det er slut med diesel

Den amerikansk producerede sedan sendes ud i verden, og dermed også til Danmark, uden en eneste dieselmotor i modelprogrammet. Det er en del af Volvos nye strategi, som ender ud med elektrificering og dieselmotorens endeligt i alle Volvo-modeller i løbet af en årrække – om det er klogt er så en anden sag, men det giver trods alt mening, at en bil produceret i USA, hvor meget få personbiler sælges med dieselmotor (og diesel som brændstof er dyrere end benzin), ikke kommer med dieselmotor. I stedet kommer den med to regulære benzinmotorer og i to udgaver, hvor el og benzin kombineres, og alle benzinmotorer i S60 er på 2 liter og med fire cylindre. S60 kan vælges som T5 med turbo og 250 hk, T6 med turbo og kompressor og 310 hk og som plugin-hybriderne T6 Twin Engine med 340 hk og T8 Twin Engine med cirka 400 hk.

Den stærkeste af dem, S60 T8 Twin Engine, bliver også bilen, der introducerer Polestar Engineered , en dynamisk opgradering udarbejdet af specialisterne, der står bag plugin-hybriden Polestar 1. Med den pakke får S60 T8 Twin Engine cirka 415 hk, ændret undervogn, opgraderede bremser og ny motorstyring. Polestar Engineered vil følge til de fleste andre Volvo-modeller.

S60 arver også den lange række af sikkerhedssystemer fra V60, bl.a. automatisk nødbremse med genkendelse af store dyr (køer, elge, kænguruer…), et system som forhindrer, at man kører af vejen og en udvidelse af nødbremsen, som gør at S60 bremser ned, hvis en kollision med en modkørende er uundgåelig. Derudover har den som standard infotainmentsystemet med 9,3″ touchscreen.

Volvo sigter direkte på især de tyske konkurrenter som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-Klasse – som alle i større eller mindre grad er ved at blive fornyet: A4 er på vej med et facelift, en helt ny 3-serie dukker op i efteråret, og C-Klassen er på vej til Danmark i faceliftet version. Svenskerne kalder modigt nok, især i det selskab, deres S60 for en sportssedan og en ægte “driver’s car”. Efter så store ord glæder vi os virkelig til at prøve den nye svensker fra USA.

Sekscylindret diesel skaber magi i BMW 3-serie