Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster

  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster
  • Den nye Z4 er mere BMW, mere roadster

BMW Z4 smider det tunge foldetag og kører igen med en let og elegant kaleche, og tyskerne lover køreegenskaber, der er en ægte sportsvogn værdig. Den nye roadster kommer i første omgang som M40i First Edition med en sekscylindret rækkemotor med 340 hk – flere modeller får premiere i september

For et år siden stod konceptudgaven af den nye BMW Z4 klar på Concours d’Elegance på Pebble Beach i Californien, en slags udendørs biludstilling for de rigeste mennesker og de absolut mest eksklusive biler, og nu er Z4 tilbage på den amerikanske strand. Denne gang er det en Z4, som vi kommer til at kunne købe den fra starten af 2019 – bilen er færdig, klar til produktion.

Z4 er den første model, BMW har udviklet i samarbejde med Toyota, som inden længe vil præsentere sin egen model, den nye Supra. Men hvor Supra i første omgang bliver en lukket bil, en sportscoupé, vil Z4 fortsat være en roadster. BMW har, helt som ventet, afskaffet det to-delte foldetag, som førte til designmæssige kompromisser og øget vægt, uden at nogen egentlig havde efterspurgt det solide tag – en moderne kaleche i stof er holdbar og ekstremt godt isoleret, så støj og kulde holdes ude.

Den nye roadster ser derfor stram og strømlinet ud, hvor den foregående havde mere karakter af cruiser og luksus-cabriolet. Designet er lige så meget en afsked med den gamle Z4, som det er med hele den nuværende designlinje fra BMW. Der er selvfølgelig mange grundlæggende ting til fælles med andre modeller, fx baglygterne som nærmer sig noget fra den nye X4 og den nye 8-serie, og en stor grill, her med skarpe hjørner mod lygterne, men forlygterne, motorhjelmen og hele bilens profil kunne lige så godt stamme fra så mange andre bilproducenter (på trods af noget samhørighed med 8-serien) – et BMW-særpræg finder man ikke overordnet set på bilen, men måske den nye Z4 er første model til at bære flere nye streger fra München?

BMW 8-serie: flagskib i coupéform

Fra luksus til sport (og luksus)

BMW er udmærket klar over, at den gamle Z4 er kendt som en luksus-coupé med for meget vægt på komfort i køreegenskaberne, og tyskerne vil rette op på “fejlen” og gøre Z4 til en mere klassisk BMW – den skal køre skarpere, kommunikere mere og have bedre balance. Bilens vægtbalance er perfekt 50-50 procent, og i hvert fald i denne topmodel M40i er der elektronisk styrede støddæmpere, M-bremsesystem med høj kapacitet og elektronisk styret M-differentiale på bagakslen.

Der kommer til at gå endnu knap en måned, før BMW vil fortælle om andre modeller end M40i, men man kan godt regne med, at topmodellen får følge af mindst en firecylindret Z4 med en 2-liters motor. I Z4 30i vil den yde cirka 250 hk. På samme tid får vi også mere at vide om dybere tekniske detaljer og udstyrsmuligheder.

På stranden i USA står som sagt kun topmodellen, og den står endda i en særlig First Edition med 19″ fælge, adaptive LED-forlygter og Frozen Orange-metallak, som er den første, der kommer til salg, før bilen lanceres på markedet i starten af 2019. Z4 M4oi First Edition har en 3-liters sekscylindret rækkemotor med en ydelse på 340 hk, og den sender hele dynen ud gennem baghjulene, hjulpet godt på vej af en automatgearkasse – sandsynligvis den fremragende ZF-automatgearkasse med otte geartrin. 0-100 km/t står til 4,6 sekunder. En helt gennemført M-model, i modsætning til denne udgave delvist skabt af folkene hos M-folkene, er indtil videre afvist.

Interiøret virker kompakt og fokuseret omkring føreren. Den store touchscreen i midten er sammen med resten af midterkonsollen kraftigt vinklet, og skærmen sidder tæt op af instrumenthuset, der som i den nye 8-serie er digitalt og med nye visningsmuligheder  – denne gang er det ikke, som eksempelvis i 5-serien, afgrænset af to ringe, som skal ligne klassiske instrumenter, men som begrænser visningsmulighederne. Nu kan speedometer og omdrejningstæller laves til smalle bånd, mens navigationen troner i midten. En visning med central omdrejningstæller, blæst op i størrelse, tænker vi, at BMW godt kunne finde på til Z4. Vi tænker også, at udstyrsmulighederne vil være ganske omfattende – godt nok bliver Z4 mere rå og sportslig, men BMW skal ikke skræmme de kunder væk, som rent faktisk kunne lide den gamle Z4.

Opnåelig luksus