Passat, Passat og atter Passat

  • Passat, Passat og atter Passat
  • Passat, Passat og atter Passat
  • Passat, Passat og atter Passat
  • Passat, Passat og atter Passat
  • Passat, Passat og atter Passat
  • Passat, Passat og atter Passat
  • Passat, Passat og atter Passat

Den store firma- og familiebil fra Volkswagen har 46 år på bagen som model, og et facelift af udgaven fra 2015 skal sikre, at Passat fortsætter som en populær bil i de kommende år

Uden Passat ville der ikke være et Volkswagen, som vi kender det. I starten af 1970’erne var Volkswagen-cheferne ved at vågne op til det faktum, at kunderne ikke længere købte idéen om, at en familiebil skulle køre på en platform, der stammede fra før 2. Verdenskrig. Boblen var ved at være udkørt, og teknikken blev også brugt i de aldrende modeller 1500/1600. En gammel baghjulstrækker med hækmotor med luftkøling gav hverken den komfort eller plads, kunderne kunne få i en moderne konkurrent med forhjulstræk.

De rigtige beslutninger blev hurtigt taget, og i 1973 præsenterede Volkswagen sit nye håb, Passat, som med forhjulstræk og motoren liggende i forenden, var baseret på den første Audi 80, som kom året før. Resten er historie, som man siger, og med den første Golf i 1974 og den første Polo i 1975 (også baseret på en Audi, denne gang den lille 50) gik Volkswagen fra at have forældede biler med gammel teknik til spændende nye modeller.

Passat er i dag en af de få store mellemklassebiler, som klarer presset fra både premium-modeller, som BMW 3-serie, og SUV’erne, som Volkswagens egen Tiguan. Den står for 46 år med uafbrudt opfyldelse af alle behov for firmaer og familier. Den er rummelig, komfortabel, teknisk avanceret, sikker, koster ikke for meget. Den er alt det, Toyota Avensis, Citroën C5 og Honda Accord også engang var, men de er her bare ikke mere.

Passat er ikke bilen, der er får entusiasmen frem og følelserne til at løbe af sted med folk. Hvis den var det, havde den næppe holdt 46 år og ville heller ikke være “still going strong.” Den har, præcis som Golf og Polo, et image med en blanding af god stil, fornuft og soliditet, som mange købere og firmabilsbrugere elsker. Siden 1973 er der produceret flere end 30 millioner Passat, og selv om elbiler og SUV’er vil fylde endnu mere fremover, skulle der nok være nogle flere millioner for Volkswagen at hente.

Kan den store Volkswagen blive endnu bedre, måske endda mere spændende? Vi har taget en tur i den seneste aftapning, den faceliftede Passat, på vejene udenfor Frankfurt.

VIDEO – Passat er fornyet og stadig den samme

Facelift? Hvor ser du det?

Det er som at lege find fem fejl med to næsten identiske billeder. Men fordi jeg ikke har en Passat før faceliftet med til Frankfurt, vil jeg nøjes med at se på fem ting, jeg vil sige, stikker ud, når man skal kende en faceliftet model.

Første nyhed er at finde foran på Passat. Den “smiler” mere med en grill der går længere ned og kofangere med hævede mundvige/buer. Som R-Line har bilen fået nogle ret så store og buede rammer i kofangerne – noget som virkelig har grebet om sig i bilindustrien. Hvis du ikke tror mig, så kig på BMW 3-serie, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C-Klasse..

Nyhed nummer to er også en trend, som er acceleret indenfor det seneste år. Mærke- eller modelnavnet midt på bagklappen med store bogstaver, som er umulige at overse. Det er ikke længere nok med et lille Passat-skilt i den ene side, så nu står der Passat blæst op på bagenden. I dette tilfælde vil jeg henlede opmærksomheden på Ford Focus, Skoda Scala og Volvos samlede bilpark, hvis man har overset denne mode.

Af de fem ting er nummer tre også synlig fra ydersiden, men den er vigtigere for sikkerheden end designet: IQ Light. Alle Passat kommer nu med LED-forlygter uden merpris, men for cirka 42.000 kr. (når private køber) kan bilen udstyres med mere avancerede matrix-LED-forlygter med flere moduler, højere lysstyrke og flere funktioner.

De to sidste nyheder kræver, at man sætter sig bag rattet for at se forskel på før og nu – og at man kan huske interiøret i Passat. Jeg kan lige genopfriske, at Passat før havde et analogt ur i midterkonsollen, mellem ventilationsdyserne. Uret er væk, og i dets sted sidder en plakette med navnet Passat. Hvis man skulle glemme, hvad man sidder i, kan man nu bare kigge i midterkonsollen. Eller man skal tænke over, om det egentlig er en god idé, man kører bil… Nå, men sidste synlige nyhed, jeg vil nævne, er det nye rat. Hurra. Det gamle rat (ikke i R-Line, som havde et fedt rat a la Golf GTI) var fyldt med billig, skinnende plastik med “klaverlak” på. Det nye kommer mere eller mindre direkte fra T-Cross, og det pynter gevaldigt. Det nye rat kommer endda med berøringsfølsomme felter, som hos Mercedes-Benz, så man kan nøjes med at røre og ikke behøver trykke på en knap.

En detalje, som Volkswagen gerne må ændre i en kommende ny Passat: Et head-up-display på en lille plexiglas-skærm under forruden ser ikke ud af meget og kan heller ikke rumme ret mange informationer. Mazda 6 kommer med et imponerende display, som projiceres op på forruden, og det burde Passat også have.


Hvad så med de ting, man ikke ser?

Man kan ikke se på Passat, at de gamle udstyrslinjer er taget af programmet, erstattet af Passat, Business og Elegance. De nye udstyrsniveauer kan du læse om i en separat historie, som du finder et link til herunder. Man lægger heller ikke umiddelbart mærke til, at infotainmentsystemet med touchscreen (fortsat 8 eller 9,2”) er den nye generation MIB3 med konstant opkobling og bedre grafik eller at den digitale instrumentering – som skifter navn fra Active Info Display til Digital Cockpit – kommer med en skærm med højere opløsning og flere visningsmuligheder.

Travel Assist er en nyhed i kategorien assistent- og sikkerhedssystemer, som gør Passat til den første Volkswagen, der nærmer sig selvkørende biler. Mellem 0-210 km/t kan Travel Assist hjælpe med automatisk at holde afstand, styre, ligge centreret og roligt på vejen og sænke farten automatisk, når der man har sat navigationen til, og man skal dreje.

Dieselmotoren på 2 liter med 150 hk er den eneste nye motor i Passat. Den går under navnet TDI Evo, og i forhold til den gamle motor er den mere effektiv, bl.a. med bedre temperaturstyring, og mere renlig med dobbelt SCR-katalysator og dobbelt AdBlue-indsprøjtningssystem. De øvrige dieselmotorer (120, 190 og 240 hk) er stadig af den gamle skole.

Den mest interessante Passat for mange danske kunder kører ikke på diesel, men på benzin og strøm. Passat GTE. I en lang periode har den været taget af modelprogrammet; undskyldningen var i første omgang, at den var udsolgt, produktionen presset, men omlægningen til WLTP-normen har helt sikkert også spillet ind.

GTE er nu tilbage. Som den eneste Passat stadig med den gamle benzinmotor, 1,4 TSI med 156 hk. Elmotoren yder 115 hk, og den samlede effekt fra benzin- og elmotoren er stadig 218 hk. Men rækkevidden på el er blevet bedre. Batteripakken er vokset med 31 procent i kapacitet, fra 9,9 kWh til 13 kWh, og på ren el kan man nu køre 56 kilometer i sedanen, 55 kilometer i Variant’en. Det lyder måske som stort set samme tal som for den gamle GTE, men dengang var tallet målt på den gamle og virkelighedsfjerne NEDC-norm, og skulle den nye måles på den, ville den ligge over 70 kilometer.

Desværre er der endnu ingen priser på hverken Passat GTE eller Passat 2,0 TDI Evo.

Ny firmabil? Faceliftet VW Passat fra 327.995 kr.

Noget nyt og spændende ved at køre Passat?

Nej, og heldigvis vil jeg sige. Volkswagen har brugt årtier på at gøre Passat til en ekstremt harmonisk motorvejsbil, som man ikke bliver trættet af på lange ture. Affjedringen, styretøjet, støjniveauet, den generelle stabilitet og fornemmelse af sikkerhed er upåklagelig. Ja, stort set pletfri og perfekt.

Skulle man være i den situation, at man bestiller undervogn med adaptive støddæmpere i sin Passat (fås fra Busines, kræver DK-sportspakke – samlet pris cirka 30.000 kr.), så har affjedringen nu et større spænd mellem “dynamisk” og komfortabel. Som i Arteon kan man på bilens touchscreen justere undervognen i små hak, fra et niveau blødere end Comfort til mere sportslig end Sport. I de to yderpunkter er Passat særdeles komfortabel og lige til den stive side, så anvendeligheden af de mange nye underniveauer er ikke stor.

På denne første køretur i den fornyede Passat kører jeg byer og bump med 30-50 km/t, kurvede landeveje med 100 km/t og ubegrænset Autobahn med 190 km/t. Jeg mangler på intet tidspunkt kræfter, respons eller bundtræk, for motoren er 2-liters dieselmotoren med dobbelt turboladning, 240 hk og 500 Nm. Den lyder tilmed godt, på en rå måde, og den er en drøm for mange kør-selv-ferie-rejsende.

En drøm og ikke en realistisk plan, for motoren har altid firehjulstræk og det højeste udstyrsniveau, så prisskiltet for private er tæt på 600.000 kr. Jeg ville rigtig gerne have prøvet en diesel med 150 eller 190 hk, eller den nye 2-liters benzinmotor med 190 hk, men Volkswagen har udelukkende medbragt den kraftigste diesel og benzinmotoren med 272 hk. Så jeg ser frem til at prøve en mere ordinær Passat engang i efteråret.

En svagere motor ændrer ikke ved, at Passat i den faceliftede version er forfinet og poleret, bedre end nogensinde. Den fungerer hele vejen i gennem, så længe man ikke forventer, at den strutter af dynamik som en BMW 3-serie eller at folk vender sig om efter den på gaden.