Peugeot laver en Hilux-konkurrent

  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent
  • Peugeot laver en Hilux-konkurrent

Peugeot præsenterer verden for sin første pickup i klasse med Toyota Hilux og VW Amarok – men verden inkluderer hverken Danmark eller resten af Europa

En rigtig arbejdshest til byggepladsen, anlægsgartneriet eller måske hestetraileren (når hestene ikke skal gøre arbejdet) – der er noget fedt og mere end bare anvendeligt ved en pickup. Peugeot har den samme holdning, og for første gang melder franskmændene sig ind i den hårde pickup-klasse, hvor der allerede er kamp til stregen mellem arbejdsbiler som Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Mitsubishi L200, Ford Ranger, Renault Alaskan, Nissan Navara og Volkswagen Amarok.

Timingen er faktisk den helt rigtige. Bemærk hvordan vi ikke nævner Mercedes-Benz X-Klasse, som for bare et par år siden blev lanceret som luksusbilen blandt pickups. Den er ingen luksusbil, og kunderne har aldrig taget idéen til sig om en Nissan med stjerne i køleren til en meget høj pris – så den udgår nu. Det samme gør Volkswagen Amarok (desværre), og der går mindst to år, før vi ser en ny Amarok som frugten af samarbejdet med Ford.

Peugeot Landtrek har alt det, der skal til for at lykkes i klassen: Robust design, mulighed for både benzin- og dieselmotorer, tre forskellige karrosseriudgaver (to døre, fire døre og to døre klar til opbygning med separat lad), mulighed for at trække 3,5 tons på krogen og firehjulstræk til det grove. Og så har Peugeot i forvejen et stærkt varebilsprogram, så forhandlerne allerede kender erhvervskunderne og andre, som vil have den slags biler.

L200 går styrket ind i pickup-kampen

Syd for Sahara

Det bliver med andre ord rigtig godt. Hvis man bor i Latinamerika eller Afrika (syd for Sahara). Peugeot slutter den første information af med, at det ikke er planen, at Landtrek skal markedsføres i Europa.

Hvis du er skuffet over den information, men, som os, gerne vil vide mere om Landtrek, så bliv hængende lidt endnu. Den første pickup i klasse med Hilux fra franskmændene (Peugeot har tidligere lavet mindre pickups på basis af personbiler) er ikke baseret på en pickup, vi kender i Europa, men derimod på Kaicheng F70, en kinesisk pickup fra mærket Changan, som Peugeot har en joint venture med.

Under motorhjelmen ligger enten en 1,9-liters diesel med 150 hk, som kommer med baghjulstræk eller firehjulstræk, eller en benzinmotor på 2,4 liter med 210 hk. Den kommer også med enten træk på to eller fire hjul, og så fås benzinudgaven med firehjulstræk også med automatgearkasse, hvor alle andre versioner har en manuel.

Landtrek har en længde på mellem 533-539 cm, mens førerpladsen ligner noget fra en af Peugeots personbiler; fedt design, touchscreen på 10″ og diverse kameraer til bl.a. off-road-brug. En spændende pickup, som vi er nødt til at slå ud af hovedet (eller håbe på, at Peugeot ændrer mening på et senere tidspunkt).

Terrænløberen