Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse

  • Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse
  • Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse
  • Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse
  • Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse
  • Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse
  • Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse
  • Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse
  • Premiere på ny Mercedes-Benz G-Klasse

Radikale ændringer, men stort set samme grundform – Mercedes-Benz går den helt rigtige vej med den nye Geländewagen. Ikonet kommer med langt mere moderne kabine, undervogn og teknik, men designet ligger ikke langt fra originalen fra 1979. Der er stadig udvendige dørhængsler og det lille blinklys på toppen 

Ikoner er svære at erstatte, og præcis som den hos Jeep har ligget søvnløse i årevis for at skabe en ny Wrangler, som havde premiere i november sidste år, ligger ingeniørerne og designerne hos Land Rover i personlig krise for at finde frem til, hvad det egentlig er for en firehjulstrækker, der skal erstatte den hedengangne Defender, som har været med os helt siden 1948. Det må ikke gå galt.

Det gik over alt forventning med den nye Wrangler, og nu kommer et for os europæere endnu større ikon i en ny udgave: Geländewagen, Mercedes-Benz G-Klasse. Der har været spionfotos og lækkede billeder over det hele de seneste måneder, men nu er den her, og tyskerne har gjort det fremragende. Terræn-ikonet er så kantet, som man kunne tillade sig at håbe i en verden styret af vindmodstand og brændstoføkonomi, og selv nogle helt i gennem “umoderne” detaljer er sluppet gennem nåleøjet. Hængslerne til døre og bagklap sidder udvendigt, altså helt synlige, og de små blinklys sidder stadig som tårne over forlygterne. Reservehjulet sidder, hvor det hører hjemme, motorhjelmen “flyder” stadig frit, og beskyttelseslisterne rager stadig ud langs siden som var vi tilbage i 1980’erne.

Men G-Klassen er ikke den samme, for de tekniske ændringer er massive. Kigger man lidt nærmere, er karrosseriet langt mere glat, og spalterne mellem karrosseridelene er langt smallere. G-Klassen er vokset med 53 mm i længden og hele 121 mm i bredden – en bredde som vil give langt mere stabilitet, når man kører på almindelige veje, men selvfølgelig også tiltrængt forbedring af pladsen i kabinen. Ender man på bagsædet i den nye G, selv om vi alle helst vil sidde bag rattet og være på vej ud over en stendækket bakke et sted i New Zealand, så vil man glæde sig over 150 mm mere plads til benene.

I en klasse for sig

Undervognen går ind i et nyt årtusinde

Allerede før jul så vi billeder af den mere rummelige kabine, som viser sig som en helt anden verden end den, Mercedes-Benz har udviklet på siden lanceringen i 1979. Det er nu mere en blanding af E-Klasse og den gamle G, hvor to store 12,3″ skærme bruges til infotainment og instrumentering (sidstnævnte koster ekstra) og det store greb, som yder forsædepassageren hjælp til at holde sig fast i terræn, sidder der endnu. Knapperne til differentialerne sidder prominent i synsfeltet under den store infotainmentskærm, lige mellem ventilationsdyserne fra E-Klasse Coupé.

Og differentialer til de helt store eventyr har den nye Geländewagen ikke mistet. Udgangspunktet har været at gøre G-Klassen langt bedre på asfalt, hvor den hidtil har haft tendens til at sejle som en båd i uvejr og styretøjet ikke har været til megen hjælp – men ingeniørerne har også ville give den endnu bedre terrænegenskaber.

G’eren kører stadig med klassisk chassisramme, hvor karrosseriet sættes på en separat ramme. Undervognen er nu med uafhængige hjulophæng, og den er skabt i samarbejde med vennerne hos AMG. Det får den ikke til at køre som en AMG GT, men opdateringen skulle virkelig være til at mærke. At den samtidig har smidt omkring 170 kilo, skulle også give en del.

Fem køreindstillinger, adaptiv undervogn – og et nyt “G-Mode”, som tilpasser styretøj, undervogn, speederrespons og meget mere, når man har aktiveret et af de tre differentialer eller reduktionsgearet. Med G-Mode undgår man unødvendige gearskift, som giver ryk i bilen, og indstillingen skulle i det hele taget byde på en opvisning i, hvad den nye G kan.

Der kommer både dieselmotorer og kraftige motorer fra AMG, men i første omgang er det en V8 på 4 liter i G 500, tyskerne sender på markedet. Den yder 422 hk og har en 9-trins automatgearkasse. I modsætning til det kantede design ligger det langt fra originalen, som blev introduceret i 1979 med motorer fra 72 hk til 156 hk. Nogle ting ændrer sig ikke, men de fleste gør.