Priser: DS 3 Crossback starter langt under Audi Q2

  • Priser: DS 3 Crossback starter langt under Audi Q2
  • Priser: DS 3 Crossback starter langt under Audi Q2
  • Priser: DS 3 Crossback starter langt under Audi Q2
  • Priser: DS 3 Crossback starter langt under Audi Q2
  • Priser: DS 3 Crossback starter langt under Audi Q2

Med DS 3 Crossback får det franske luksusmærke DS Automobiles sin første lille crossover. Basismodellen med 100 hk er prissat 50.000 kr. lavere end den billigste Q2 – og byder alligevel på et solidt standardudstyr

Den nye DS 3 Crossback er hverken almindelig eller til at overse. Den nye crossover fra det franske luksusmærke, som med DS 7 Crossback gik fra at være en del af Citroën til at være sit helt eget mærke, lanceres på et tidspunkt, hvor SUV’er og crossover-modeller har premiere i et uoverskueligt tempo, og det stærke designsprog gør, at den kun 412 cm lange bil fra DS Automobiles virkelig kommer til at skille sig ud i trafikken.

Den nye DS 3 Crossback kan bedst sammenlignes med den lidt større Audi Q2, hvis vi går efter præmissen, at DS som mærke går efter de samme kunder. Den tyske Q2 starter ved 299.990 kr. (ved 314.990 kr. med benzinmotor), og vi har fået fat i prislisten for den nye crossover fra Frankrig – og den kommer med en indstigningspris på 249.990 kr. Vi havde forventet en noget højere startpris, så DS overrasker positivt. På den anden side koster de mest veludstyrede DS 3 Crossback-modeller omkring 400.000 kr., så nogen billigmodel er der ikke tale om.

Hvilke udstyrsniveauer og motorer er der?

På prislisten er der fire udstyrsniveauer og fire motorer. Basismotoren, en 1,2-liters trecylindret benzinmotor med 100 hk og manuel gearkasse (seks trin), er den eneste DS 3 Crossback, der fås med laveste udstyrsniveau, som franskmændene kalder Prestige; de næste udstyrstrin er Performance Line (mindre krom, mere “sport”), Revolution og Elegance, og de tre niveauer kan kombineres frit med alle motorer. Går man efter en benzinmotor flere hestekræfter, så fås den trecylindrede 1,2’er også med enten 130 eller 155 hk. De to har som standard en traditionel 8-trins automatgearkasse.

DS tilbyder en enkelt dieselmotor i DS 3 Crossback, og det er en firecylindret 1,5-liters motor med 100 hk. Den har, som benzinmotoren med 100 hk, en manuel gearkasse med seks gear. Senere i år bliver der mulighed for at køre helt elektrisk i DS 3 Crossback E-Tense, men den er endnu ikke prissat.

Hvad koster alle de forskellige varianter så?

1,2 Puretech 100 hk Prestige – 249.990 kr.

1,2 Puretech 100 hk Performance Line – 279.990 kr.
1,2 Puretech 130 hk Performance Line – 324.990 kr.
1,2 Puretech 155 hk Performance Line – 354.990 kr.
1,5 BlueHDi 100 hk Performance Line – 289.990 kr.

1,2 Puretech 100 hk Revolution – 339.990 kr.
1,2 Puretech 130 hk Revolution – 384.990 kr.
1,2 Puretech 155 hk Revolution – 414.990 kr.
1,5 BlueHDi 100 hk Revolution – 349.990 kr.

1,2 Puretech 100 hk Elegance – 369.990 kr.
1,2 Puretech 130 hk Elegance – 414.990 kr.
1,2 Puretech 155 hk Elegance – 444.990 kr.
1,5 BlueHDi 100 hk Elegance – 379.990 kr.

Hvad er standard i de forskellige udgaver?

DS 3 Crossback Prestige – 17″ alufælge (“Nagoya”), LED-kørelys, multifunktionslæderrat, aircondition, regnsensor, sædevarme foran, infotainmentsystem med 7″ touchscreen, Apple CarPlay, otte højttalere, elektrisk p-bremse, p-sensorer for og bag, aut. nødbremsesystem og blind vinkel-system.

DS 3 Performance Line (yderligere ift. Prestige) – 17″ alufælge (“Dubai”), adaptiv fartpilot, automatiske dørhåndtag, indtræk med Alcantara, el-foldbare sidespejle med velkomstlys, LED-baglygter, armlæn foran, stemningsbelysning, ekstra tonede ruder bagtil, nøglefri adgang og start, aut. klimaanlæg, sort taghimmel og pedaler med alu-indlæg.

DS 3 Revolution (yderligere ift. Performance Line) – 18″ alufælge (“Monza”), infotainmentsystem med 10,3″ touchscreen, navigation, bakkamera, LED-forlygter, indtræk i læder (“Bastille”) og head-up-display.

DS 3 Elegance (yderligere ift. Revolution) – indtræk i finere læder (“Opera”) og el-indstilleligt førersæde.

Hvad står der på ekstraudstyrslisten?

Listen med ekstraudstyr bliver man ikke væk i, og basismodellen Prestige fås med to tilkøb, hvis vi ser bort fra forskellige lakeringer (med eller uden sort tag, fra 10.-19.000 kr.) – hvid er eneste farve, der ikke koster): automatisk klimaanlæg til 7.500 kr. og DAB+ til 2.800 kr.

Performance Line-tilkøb er DAB+ til 2.800 kr., navigation til 18.500 kr., bakkamera til 5.500 kr., LED-lygter for og bag til 22.200 kr., head-up-display til 8.500 kr., lydanlæg fra Focal med 12 højttalere til 18.000 kr., trådløs opladning af smartphones til 3.400 kr. og udvidet sikkerhedspakke (skiltegenkendelse, blind-vinkel-system med aktivt indgreb og fjernlysassistent) til 5.900 kr.

Til DS 3 Crossback på Revolution-niveau er der fire muligheder: Focal-lydanlægget til 18.000 kr., trådløs smartphoneopladning til 3.400 kr., semiaut. parkeringsassistent til 7.000 kr. og den udvidede sikkerhedspakke til 4.500 kr. Topmodellen Elegance har præcis de samme fire elementer som ekstraudstyr til de samme priser.

Fås DS 3 Crossback på privatleasing?

Oui, men her er udbuddet indskrænket til tre versioner af den nye crossover. På privatleasing kan man køre af sted fra forhandleren i enten basismodellen 1,2 Prestige med 100 hk, 1,2 Performance Line med 100 hk eller 1,2 Performance Line med 130 hk.

Engangsydelsen er enten 9.995 kr. eller 14.995 kr. Man vælger frit mellem de to, og så er den månedlige ydelse derefter. Betaler man 9.995 kr. til at starte med, koster de tre ovenstående versioner henholdvis 3.495 kr., 3.945 kr. og 4.445 kr. om måneden. Starter man med 14.995 kr. er de tilsvarende priser 3.295 kr., 3.695 kr. og 4.195 kr. Det samlede beløb, man har betalt når leasingperioden slutter efter 36 måneder svinger med cirka 2.-4.000 kr., alt efter om man betaler 9.995 kr. eller 14.995 kr. i “startgebyr”, så man skal ikke være bange for at vælge det laveste beløb.

15.000 kilometer om året er inkluderet i leasingaftalen. DS åbner gerne op for ekstra kilometer, aftalt på forhånd, selvfølgelig – enten i alt 20.000 km eller 25.000 km om året. Springet fra 15.000 km om året til 20.000 km om året koster 200 kr. om måneden, mens det koster 500 kr. mere om måneden at springe fra 15.000 km til 25.000 km – det bliver så 300 kr. ekstra hver måned, hvis man går fra 20.000 km til 25.000 km.

VIDEO – Fransk delikatesse