Rekord: Ny firecylindret AMG-motor yder 421 hk

  • Rekord: Ny firecylindret AMG-motor yder 421 hk
  • Rekord: Ny firecylindret AMG-motor yder 421 hk
  • Rekord: Ny firecylindret AMG-motor yder 421 hk
  • Rekord: Ny firecylindret AMG-motor yder 421 hk

M 139 hedder den nye håndsamlede benzinmotor, som vi kommer til at møde i Mercedes-AMG-modeller som A 45, CLA 45 og GLA 45 – den 2 liter store motor er den stærkeste firecylindrede motor i serieproduktion i verden

Med en ydelse per liter slagvolumen på 211 hk er den nye motor til Mercedes-AMG-modellerne med nummeret 45 i den absolutte superliga. M 139, som den nye firecylindrede turbobenzinmotor fra motorafdelingen hos Mercedes-AMG i Affalterbach hedder, tager den høje ydelse fra forgængeren M 133 og sender den videre mod højderne – i de udgående 45-modeller, som A 45 og GLA 45, var ydelsen 381 hk.

Den nye M 139 kommer ikke bare i en version, men i to. Basisudgaven, hvis man overhovedet kan bruge det ord i denne sammenhæng, yder 387 hk (480 Nm) og er dermed en smule stærkere end den hidtidige 45-motor. Den stærkere version, reserveret til nye 45 S-modeller, når en ydelse på hele 421 hk (500 Nm) – 40 hk mere end forgængeren. Med 421 hk bliver 45 S-udgaven den stærkeste firecylindrede motor, vi nogensinde har set i serieproduktion.

Klassens hidtil stærkeste motor er den femcylindrede 2,5-liters motor i Audi RS 3, som yder 400 hk.

Ny Mazda-benzinmotor: 180 hk, forbrug som en diesel

Den stærkeste i verden

M 139 har en slagvolumen på 1.991 cm3, og Mercedes-AMG gør meget for at fortælle, at den intet har til fælles med 2-liters motoren i de nye 35-modeller (A 35 og CLA 35). Den store forskel i produktionen er, at 45-motoren er lavet efter samme princip som de “rigtige” AMG-motorer, som dem vi finder i bl.a. C 63. Den er håndsamlet og fulgt gennem hele processen af en og samme medarbejder – “One Man, One Engine” – som til sidst sætter en plakette med sit navn på motorskjoldet.

En af de store tekniske forskelle mellem 35-motoren og den nye 45-motor er måden, den er placeret i motorummet. Den er vendt 180 grader, så turboladeren og udstødningsmanifolden sidder ind mod kabinen – og indsugningen sidder derfor forrest, som gør at motoren bedre kan få luft og blive kølet. Det gør også, at frontens design er mere aerodynamisk. Hvordan det ser ud, får vi se på et endnu ikke offentliggjort tidspunkt, når Mercedes-AMG med den nye A 45 4Matic tager hul på M 139-æraen. Den kommer senere til at stå i stald med 45-versioner af CLA, CLA Shooting Brake og en ny udgave af GLA.

Ny Mercedes-Benz CLA Coupé – din for 434.900 kr.