Renault Kadjar i første danske test – mere end en Qashqai?

  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?
  • Renault Kadjar i første danske test - mere end en Qashqai?

Renault Kadjar er bygget på bund af Nissan Qashqai, krydret med tidstypisk mærkedesign og tilsat spiselige priser fra 256.900 kr. Er den nye SUV bare en fransk kopi af en japansk succes, eller kommer den med sit eget bud på en vinder? Første test i Danmark af Kadjar 1,2 TCe med 130 hk

> Trods platformsdeling er Kadjar syv cm længere end Qashqai
> 1,2-liters benzinmotoren yder 130 hk i Kadjar, 115 hk i Qashqai
> Kadjar fås med to dieselmotorer – med 110 og 130 hk

Renault Kadjar har rigtig meget at leve op til. Som Renaults forsinkede svar på en SUV større end Captur indtager den en ny rolle i franskmændenes butikslokaler, men der er også lige den belastning oveni, at den er baseret på Nissan Qashqai – alle tiders bedst sælgende SUV i Danmark. Nissan sælger flere Qashqai på en måned, end mange konkurrenter sælger på et helt år.

Kadjar ser selvfølgelig noget anderledes ud end Qashqai – Renault har skabt et helt nyt design både udvendigt og indvendigt, så bortset fra når man ser Kadjar i profil, ser man ikke, at de to hører sammen. Blog om Biler har inviteret en af de første Kadjar i landet til test for at se, om den franske indflydelse virkelig skinner i gennem, eller det her bare er japansk vin på nye franske flasker.

Jeg lægger ud med den model, som flest private købere ventes at falde for. Kadjar 1,2 TCe Zen til 293.900 kr. har den eneste benzinmotor, man kan vælge, og Zen-udstyret er det højeste niveau af to til denne motor. Vil man have mere udstyr, Bose-niveauet, må man vælge en af de to dieselmotorer med enten 110 eller 130 hk. Vil man spare penge, er der en Life-basismodel på vej – kun til benzinmotoren – der sparker modelprogrammet i gang ved 256.900 kr.

Er der tekniske forskelle mellem Kadjar og Qashqai?

Mål og pladsforhold hører ikke under teknik, men de er værd at nævne, fordi Renault har strukket Kadjar syv centimeter i længden – og det giver et større bagagerum på 472 liter. Der kan være 430 liter i Qashqai. Hvor det så er lykkedes Renault at miste en del liter, når man lægger bagsæderne ned, det kræver en opmåling, men her kan den kun rumme 1.478 liter mod Qashqais 1.598 liter.

Renault har lavet sin egen opsætning til det elektriske styretøj, som jeg nok skal vende tilbage til, og så yder 1,2-liters motoren, som for øvrigt stammer fra Renault og ikke Nissan, 15 hk mere med i alt 130 hk – de 130 hk optræder dog først ved 5.500 o/min, 1.000 o/min senere end i den svagere Nissan-motor.
Det er også blevet til 15 Nm mere, 205 Nm i alt, ved samme 2.000 o/min. Kadjar 1,2 henter derfor 0,5 sek. i den helt uvæsentlige 0-100-spurt, som den gør på 10,1 sek. mod 10,6 sek. for Qashqai 1,2. Der er ingen straf for de ekstra kræfter i form af forhøjet brændstofforbrug, for Renault som Nissan lover 17,9 km/l i snit.

Selv om Kadjar er nyere end Qashqai, må den alligevel undvære et par ting: træthedsregistrering, som holder øje med om man tager pauser på køreturen, og Nissans Around View Monitor med fire kameraer – et på hvert sidespejl, et i grillen og et på bagklappen – som giver et simuleret fugleperspektiv over bilen. Når man fx skal parkere tæt på en kantsten, virker det perfekt, så lidt ærgerligt for Kadjar.

             

Kører Kadjar så bare som Qashqai?

Ja. Og nej. Ikke overraskende har de to biler næsten de samme styrker og svagheder. Der er ingen skarp dynamik at komme efter, og i nogle situationer, fx ved hurtige vognbaneskift eller bare i små og korte sving, føles bilen lettere klodset. Den er urolig, og det er tydeligt, at der er langt fra vejbanen til der, hvor bilens vægt ligger.

Kadjars styretøj føles en del anderledes. Jeg kan ikke sige, at det er meget bedre end i Qashqai – i begge biler er det lidt dovent og med til at fremhæve fornemmelsen af, at jeg sidder bag rattet af en bil, der er større end den egentlig er. Renaults tekniske afdeling har dog fjernet noget syntetisk og et dødt punkt omkring midterstillingen, så hvad styretøjs angår, er det her en af de bedre Renaulter.

Affjedringen fortjener ikke mere end lige at blive godkendt. Jeg er faktisk skuffet, når jeg tænker på, at Kadjar som Zen-model står på 215/60R17-dæk, der ikke ligefrem ser voldsomme ud på fælgene. Affjedringen skal generelt arbejde meget med ujævnheder, og helt til ro falder den aldrig. Desværre er affjedringen ikke mere komfortabel end i en Qashqai med 19” fælge.

Når den tydelige hvislen fra turboen sætter ind, er man ikke det mindste i tvivl om, at den lille 1,2-liters motor bygger sit moment op ved trykladning. Det er ikke støj, men det er heller ikke en nydelse at høre på motoren pifte igen og igen. Jeg vil til gengæld sige, at 15 hk og 15 Nm mere giver lidt mere at arbejde med, især i kraft af et øget bundtræk, men det er aldrig sjovt eller på nogen måde præcist at skifte gear i Kadjar – gearkassen med seks trin er løs i mekanikken.

             

Får jeg mest for pengene i Kadjar eller Qashqai?

Det er svært at tilgive, at første gang man prøver en ny bil, så knirker den i samlingerne, og flere steder sidder plasten skævt eller flugter ikke. Den testede Kadjar imponerer heller ikke på nogen måde med lækre materialer, og her vil jeg direkte sige, at materialer og design gør, at Qashqai bare føles dyrere og mere gennemført – det er også merværdi for pengene.

Nissan har i det hele taget bedre styr på funktionalitet og nem betjening i hverdagen. R-Link 2-infotainmentsystemet med 7” touch screen og navigation i Kadjar (15.000 kr. ekstra) er belastet af undermenuer, der ikke virker logiske, og det er irriterende hele tiden at skulle reddes af den lille tilbage-til-start-knap med huset på. Det bedste ved systemet er, at skærmen reagerer hurtigt på tryk, og man kan have navigation og radiodetaljer kørende i samme skærmbillede.

Fransk mani eller fransk flair – den virtuelle instrumentering med digitalt speedometer er langt fra de klassiske ure i Qashqai. Det er en klar smagssag, og for mig smager den gammeldags slags klart bedst.

Sammenlignet direkte, på udstyr og pris, ligger Kadjar og Qashqai meget tæt. Nissan er kommet med nye kampagnepriser, efter Renault kom ud med sine priser, og det gør, at en Qashqai fås fra helt ned til 239.900 kr. i dag. Den direkte sammenlignelige model i forhold til Kadjar 1,2 Zen til 293.900 kr. hedder Qashqai 1,2 Acenta og koster 284.900 kr. Ikke alene sparer man 9.000 kr. hos Nissan, man får også kollisionsadvarsel og automatisk nødbremse, p-sensorer for og bag og el-foldbare sidespejle – ekstraudstyr, som Renault tager 10.000 kr. for til Kadjar.

Der er med andre ord en klar gevinst ved at gå til Nissan, for en smule mere power i motoren kompenserer ikke for den højere pris. Hos Nissan er der også et langt større udvalg af udstyrsmodeller – alene fem til benzinmotoren. Qashqai 1,2 fås også med automatisk CVT-gearkasse. Renault vil sandsynligvis vil koble motoren sammen med en dobbeltkoblingsgearkasse, men det er altså ikke sket endnu.

Dyrere, mindre komfortabel, dårligere indrettet og ikke nær så godt udstyret som Qashqai. Kadjar er langt fra en dårlig SUV, men det er bestemt ikke positivt, at en ældre model på samme platform faktisk gør det bedre.

TRE KONKURRENTER

Nissan Qashqai fra 239.900 kr. – sammenlignelig model fra 284.900 kr.
FOR: Materialekvalitet, funktionalitet, design, køreegenskaber
IMOD: Ikke dynamisk, lidt hård affjedring med store fælge/dæk

Ford Kuga fra 299.990 kr. – sammenlignelig model fra 299.990 kr.
FOR: Dynamiske køreegenskaber, komfort, pladsforhold
IMOD: Udstyrsniveau, kabineindretning og -funktionalitet, tørstige motorer

Peugeot 3008 fra 269.990 kr. – tilsvarende model fra 284.990 kr.
FOR: Stærke og nøjsomme motorer, udmærket affjedring
IMOD: Ringe pladsforhold, gammeldags indretning, styretøj/køreegenskaber, design

 

6

Karakter

6.0 /10

Plus

  • Rummelig, forholdsvis lav pris, motorkraft

Minus

  • Køreegenskaber, materialekvalitet, gearkasse, infotainmentsystem, affjedring