Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk

  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk
  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk
  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk
  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk
  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk
  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk
  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk
  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk
  • Så er den her: VW Polo 1,5 TSI med 150 hk

Der er langt mellem udgaven af Polo med 115 hk og topmodellen Polo GTI med 200 hk, men den danske Volkswagen-importør løser nu hullet i modelprogrammet med 1,5 TSI Evo med 150 hk. Den kommer med DSG-gearkasse og R-Line-udstyrs med 17″ alufælge og sportsrat til 261.995 kr.

Volkswagen Polo er en af danske bilkøberes favoritter, og den ligger mere eller mindre konstant i toppen af listen over de mest solgte biler i Danmark. Den tyske minibil er dyrere end de fleste konkurrenter, men mange opfatter den som klasseløs og mere voksen end konkurrenterne – og det stiller prisen i et andet lys. Parrer man det med en høj gensalgsværdi, har man vejen til mange bilkøberes hjerte.

Der har dog manglet noget i modelprogrammet. I Danmark får vi Polo med fire benzinmotorer og en dieselmotorer, og det spænder lige fra en trecylindret benzinmotor (uden turbo) med 80 hk til den efterspurgte GTI med 2-liters motor med 200 hk, men mellem den stærke GTI og den næste motor på prislisten er der langt – den næststærkeste motor er en trecylindret benzinmotor med 115 hk.

Hullet på 85 hk lukkes nu af den firecylindrede 1,5-liters benzinmotor med 150 hk, som gør et imponerende stykke arbejde under motorhjelmen på Polo-søstermodellen Seat Ibiza og i biler som Skoda Octavia og Golf. I Ibiza leveres 1,5 TSI-motoren sammen med en manuel gearkasse (6-trins), men i Polo kommer den som standard med den aut. dobbeltkoblingsgearkasse DSG med syv trin.

Polo 1,5 TSI findes endnu hverken på selve prislisten eller i brochuren på hverken den danske eller tyske Volkswagen-hjemmeside, men vi forventer at motoren som i de øvrige modeller vil yde 250 Nm fra 1.500 o/min – og med udgangspunkt i Ibiza 1,5 TSI vil 0-100 km/t lade sig gøre på under 8 sekunder. Motoren har cylinderfrakobling, hvor to af fire cylindre kobles fra under mange forhold, og det gør at gennemsnitsforbruget lander på 19,6 km/l.

Fuld Ibiza-oplevelse for få penge

Danskerne kan købe den som R-Line

Med den nye motor med 150 hk introduceres også det sportsligt stylede R-Line-udstyrsniveau til Polo i Danmark. Til en Golf er R-Line en overbygning på topmodellen Highline, mens man kan få sig både en Arteon og en Passat i færdigpakkede R-Line-udgaver. Den danske importør har valgt samme løsning som til Arteon og Passat, så Polo 1,5 er en færdig R-Line-variant, hvor man ikke skal gennem ekstraudstyrslisten og tilføje elementer til en Highline. På det tyske marked er R-Line en tilføjelse til enten Comfortline eller Highline, men i Danmark satser man på, at kunderne vil sætte pris på det sportslige tema som standard. 1,5’eren er imidlertid kun tilgængelig som Highline i Tyskland, og den danske R-Line er derfor baseret på topniveauet.

1,5’eren er den eneste Polo R-Line i Danmark, og den fås kun i dette udstyrsniveau. R-Line byder på 17″ alufælge (Bonneville), tågeforlygter, skørtesæt, ændrede kofangere, R-Line-emblemer i fronten og på skærmkasserne, hækspoiler, sport-komfortsæder med R-Line-logoer, R-Line-læderrat (i princippet rattet fra GTI), LED-stemningsbelysning i kabinen og udstyr fra de almindelige Polo-modeller som aircondition, 8″ touchscreen, automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot.

Prisen finder man indtil videre kun i konfiguratoren på den danske hjemmeside: 261.995 kr. Den nye 1,5’er ligger dermed ikke kun målt på ydelse mellem 1,0 TSI med 115 hk og 2,0 GTI med 200 hk, men også på pris – 1,0’eren som Highline med DSG-gearkasse koster 231.995 kr., 2,0 GTI med DSG fås til 286.295 kr.

Selv en Polo til 261.995 kr. har brug for en mindre opgradering for at blive helt skarp på udstyret, og det væsentligste man skal huske er at sætte kryds ved DK-pakken til 9.995 kr. DK-pakken er lig med aut. klimaanlæg med to zoner, regnsensor og aut. nedblændeligt bakspejl og ekstra tonede ruder bagtil. Det både pynter og giver noget på sikkerhedssiden, hvis man bestiller DK-LED-pakken med LED-lygter (foran og bagpå) og køreprofilindstillinger til 11.494 kr. Digital instrumentering (Active Info Display) koster 5.198 kr., panoramasoltag 11.997 kr., justerbar undervogn med Sport-indstilling og køreprofilindstillinger 5.596 kr., lydanlæg fra Beats 5.990 kr. og bakkamera 3.696 kr.

VW har nu priser på alle udgaver af T-Cross