Sådan, Seat! – Virkelig stærke priser på faceliftet Leon

  • Sådan, Seat! - Virkelig stærke priser på faceliftet Leon
  • Sådan, Seat! - Virkelig stærke priser på faceliftet Leon
  • Sådan, Seat! - Virkelig stærke priser på faceliftet Leon
  • Sådan, Seat! - Virkelig stærke priser på faceliftet Leon

Faceliftet Seat Leon kommer på markedet samtidig med en ny Fiat Tipo til lave priser, en ny og stærk Honda Civic, en poleret allrounder som Hyundai i30 – og faceliftede udgaver af Skoda Octavia og Volkswagen Golf. Seats svar? Overraskende lave priser hele vejen gennem modelprogrammet

Præcis som blandt minibilerne sker der i 2017 rigtig meget, når man går en størrelse op. Golf-klassen er fuld af nyheder, og det er sikkert at sige, at udvalget aldrig har været bedre, mere omfattende – og så hårdt præget af konkurrencen.

For at få opmærksomhed i Golf-klassen – og for at sikre fortsat fremgang – har Seat skruet på priserne, så den faceliftede Leon kommer et stykke længere ned i pris end den udgåede model. Der er tale om lave priser, som er tættere på den nye Fiat Tipo end på Volkswagen Golf.

Leon introduceres hos de danske forhandlere den 4. marts, og man skal kun overføre 172.900 kr. til Seat for den billigste Leon med fem døre. Det er ikke en bundskraber uden udstyr, men en Leon Reference 1,2 med 86 hk, aircondition, touchscreen, multifunktionsrat, regn- og lyssensor og syv airbags. Måske ikke en sprinter med den motor, men til prisen en kraftig nok motor og et virkelig fint udstyr. Springet til samme firecylindrede motor med 110 hk er 24.000 kr.

Jo mere motor man vælger i Leon, jo bedre ser det faktisk ud. Det langt mere omfattende udstyrsniveau Style med elektrisk håndbremse, aut. klimaanlæg, aut. nødbremse, 16″ alufælge, fartpilot, 5″ farve-touchscreen starter nu ved kun 216.900 kr. med 1,2-liters motoren med 110 hk, og til samme pris får man den nyere 1-liters motor med tre cylindre og 115 hk, som i hvert fald på papiret går noget længere på literen. Herfra koster det så kun 13.000 kr. at få Leon 1,4 Style med den meget fine motor med 125 hk – og derfra kun 10.000 kr., i alt så 239.900 kr., at få den sprintstærke og nøjsomme Leon 1,4 ACT Style med 150 hk og cylinderfrakobling.


Leon fås, som før, med det sportslige FR-udstyrsniveau, som kommer med motorer fra 150 til 184 hk, benzin og diesel. En hel masse FR-detaljer, både på karrosseri og indendøre, samt udstyr som 17″ alufælge, sportssæder, sportsundervogn og meget andet har gjort Leon FR populær i Danmark, og med priser fra 262.900 kr. for Leon 1,4 ACT med 150 hk er den bestemt ikke dyr i forhold til Style-udgaven. Den stærkeste diesel med 184 hk koster således også kun 309.900 kr., mens benzin-topversionen 1,8 TSI med 180 hk (her tæller vi ikke lige Cupra med 300 hk med) kun rammer 279.900 kr.

FR-niveauet får nu konkurrence af en anden topmodel på samme niveau, Xcellence, som kendes fra Ateca. Her er kodeordet ikke sport, men komfort. Her er som i FR en masse unikke detaljer, særlige sæder med delvist kunstlæderbetræk, p-sensorer bagtil, nøglefri adgang/start og 17″ alufælge. Det nye udstyrsniveau kommer med motorer med 125 til 150 hk, benzin og diesel. Priserne starter ved 257.900 kr. for en 1,4 med 125 hk, og selv med dieselmotor med 150 hk og DSG-dobbeltkoblingsgearkasse er prisen kun lige over 300.000 kr., nemlig 301.900 kr.

Hvis man går efter mere plads, så tager Seat i alle tilfælde meget rimelige 10.000 kr. ekstra for en stationcar, Leon ST, som så har en startpris på 182.900 kr.

Den faceliftede Leon fås også med nye sikkerhedssystemer og 8″ touchscreen – læs mere om den her i vores indlæg fra sidste år.