Sæt stikket i din nye firmabil – plugin-hybriderne er her

  • Sæt stikket i din nye firmabil - plugin-hybriderne er her
  • Sæt stikket i din nye firmabil - plugin-hybriderne er her
  • Sæt stikket i din nye firmabil - plugin-hybriderne er her
  • Sæt stikket i din nye firmabil - plugin-hybriderne er her

Der er ingen tvivl om, at en trend er sat i gang: Plugin-hybriderne rykker for alvor ind i den store firmabilsklasse. Først kom Mercedes-Benz med C 350 e, så landede Volkswagen Passat GTE hos forhandlerne – og nu er BMW klar med 330e sedan. Blog om Biler ser nærmere på de tre opladelige bilers rækkevidde, udstyr og, ikke mindst, de vigtige beskatningsgrundlag

Bilindustrien får ikke lov at producere biler ret meget længere, hvis de ikke får sænket forbrug og udledning, og efter regulær stilstand i europæisk bilindustri, popper en mulig løsning nu for alvor op i stor stil: Opladningshybrider, hybridbiler med forbrændingsmotor og el-motor, der kan sættes til stikkontakten for at give en rækkevidde på ren el.

Bilproducenterne sætter særligt ind to steder, som det ser ud lige nu. SUV-modeller med et ekstra tankdæksel til et ladekabel er et naturligt valg, for det er de biler, der i forhold til antallet af solgte biler bruger mest brændstof og udleder langt de fleste skadelige stoffer. Den anden biltype der virkelig rykkes på, er de traditionelle sedaner og stationcars i de mellemstore og store klasser, og det gør at der nu blandt firmabilerne er tre i forvejen populære biler, der nu kommer med et stort opladeligt batteri indbygget, så du kan køre til og fra arbejde på ren strøm. Først kom Mercedes-Benz med sin opladelige C-Klasse, C 350 e, for et par måneder siden var Volkswagen så klar til at sende Passat GTE ud til forhandlerne med et ladekabel – og for nylig har BMW sendt den delvist el-drevne 330e ud i butikkerne.

Det officielle forbrug, som fabrikanterne skal vurdere for alle nye biler, er så umuligt at gennemskue for plugin-hybriderne, og det kan du nok selv bedst vurdere ved at kigge på disse to tal: 62,5 km/l og 47,6 km/l. Det første er det officielle EU-forbrug for Volkswagen Passat GTE, det andet er det tilsvarende tal for Mercedes-Benz C 350 e. Lad os i stedet sige, at dit forbrug vil være afhængigt af, hvordan du træder på speederen, og om du lader op før alle køreture. Hvis du lader op hele tiden og kører forholdsvis korte ture på by- og landeveje, bruger du ikke benzin – hvis du kører sportsligt og aldrig lader op, så kan du dividere tallene med tre eller mere.

Og sportsligt er det meget muligt, du kører, for bilerne har et fantastisk kraftoverskud takket være el-motoren og stærke benzinmotorer – de tre tyske biler er udstyret med et grønt hjerte, men det er et stærkt hjerte.

Hvor mange hk har de, og hvor langt kan de køre på en opladning?

BMW, Mercedes-Benz og Volkswagen har fulgt samme metode for at nå nogenlunde samme resultat. 330E, C 350 e og Passat GTE har alle en benzinmotor med turboladning, en el-motor og et forholdsvis stort opladeligt batteri.

BMW bruger 2-liters benzinmotoren fra 320i med 184 hk og en el-motor med 88 hk, tilsammen 252 hk. BMW oplyser en brugbar batterikapacitet på 5,7 kWh, og du kan lade bilen op på mellem to og tre en halv time. For den indsats skal du regne med at kunne køre omkring 40 km på en opladning – og ren el kan du køre på med en fart på op til 120 km/t. Men så kommer du ikke 40 km vidt. Det officielle forbrug ligger mellem de to konkurrenter: 52,6 km/l og en CO2-udledning på 44 gram/km. 0-100 km/t gør den lidt langsommere end bilen med stjernen, og det tager blot 6,1 sekunder.

Mercedes-Benz C 350 e er den absolut stærkeste af de tre, for de to motorer afgiver i fællesskab 279 hk, kombineret til en systemydelse gennem 211 hk fra 2-liters motoren fra C 250 og en el-motor med 82 hk. Men den brugbare kapacitet i det 6,2 kWh store batteri må være relativt lille, for en opladning giver kun en optimal rækkevidde på 31-32 km – du kommer klart kortest i C-Klassen, i hvert fald på papiret. Til gengæld kan C 350 e lades op på en time og 45 minutter med det rigtige udstyr, mens det selvfølgelig tager noget længere i en almindelig stikkontakt. Med det ‘svage’ batteri har C-Klassen også det højeste forbrug, 47,6 km/l for sedanen, 48 gram CO2/km. Fra 0-100 km/t er den klart hurtigst med 5,9 sekunder for sedanen.

Volkswagen har valgt en klart mindre benzinmotor til Passat GTE, nemlig den kendte turbomotor på 1,4 liter, der her yder 166 hk – 16 hk mere end i Golf GTE. El-motoren yder her hele 115 hk, og derfor er systemydelsen ganske pæn med 218 hk, men altså klart svagest. Gevinsten er det klart største batteri, 8,7 kWh, og derfor kan den faktisk køre 50 kilometer på en opladning under optimale forhold – og op til 130 km/t. Opladningen tager mellem to en halv og fire timer og femten minutter. Forbruget er som følge af de 50 km på ren el helt oppe på 62,5 km/l, til gengæld er 0-100 km/t en lidt længere rejse – 7,4 sekunder.

Hvad koster de, og hvad får jeg for pengene?

Mens BMW og Mercedes-Benz ikke har gjort noget for at adskille deres plugin-hybrider fra flokken af 3-serie- og C-Klasse-firmabiler, så er Volkswagen gået efter at give Passat GTE et særligt image. Den har et mere sportsligt design end standardmodellen, og GTE-navnet er en kombination af GTI, eller bare GT, og E for el-bil. Hvis du vil have, folk skal lægge mærke til, at du kører en særlig firmabil, så skal du vælge Passat GTE. Hvis du bare vil holde den grønne samvittighed for dig selv, så tager du 330e eller C 350 e.

Men der kan være en vigtig grund til, at du vælger BMW 330e fra. Den fås nemlig kun som sedan indtil videre, og det er slem skuffelse for mange firmabilister, der skal bruge pladsen i en stationcar – så se at få lavet den 330e Touring, BMW. Både C 350 e og Passat GTE fås som praktiske stationcars, kaldet T-model og Variant.

En anden grund til at det ikke skulle være BMW, der står for din nye firmabil med plugin-teknologi, er prisniveauet. I forhold til listeprisen på 548.600 kr., så er beskatningsgrundlaget lidt af en skuffelse: 498.069 kr. Det er på ingen måde attraktivt, når en 320d, som jo er den hovedparten af firmabilister med god grund vælger hos BMW, byder sig til med et grundlag på kun 356.362 kr. Forskellen mellem de to vil i månedlig ydelse være mere end 3.000 kr. ekskl. moms. Og fordi 330e ikke skal skille sig ud, så har den ikke mere standardudstyr end en almindelig 320d – så være forberedt på at tilkøbe udstyr.

I forhold til listeprisen er Mercedes-Benz kommet ud med virkelig gode beskatningspriser på C 350 e sedan og C 350 e som stationcar – listepriserne er henholdsvis 630.200 kr. og 658.400 kr., beskatningsgrundlagene er blot 469.700 kr. og 487.500 kr. Som det også gælder de to konkurrenter, skal du dog have et større budget for at vælge plugin hos Mercedes-Benz frem for fx den sædvanlige dieselmodel. En C 220d med automatgear fås fra 417.400 kr., men helt så skræmmende forskel som hos BMW er der altså ikke.

Passat GTE har både den laveste listepris og den laveste beskatningspris. Som sedan fås Passat GTE til en listepris fra 499.990 kr., som Variant fra 514.990 kr., mens beskatningsgrundlaget hedder henholdsvis 433.927 kr. for sedanen og 446.995 kr. for stationcarmodellen. Fordi Passat GTE indtager en unik rolle i Passat-programmet, har den særligt standardudstyr. Fuld-LED-forlygter, 17” alufælge og komfortsæder og p-sensorer for og bag er standard. En traditionel Passat 2,0 TDI med manuel gearkasse og 150 hk er ikke meget billigere med beskatningsgrundlag fra 402.915 kr., så Volkswagen er det mærke af de tre, der giver firmabilisterne det største skub i retning af en opladelig firmabil.