Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark

  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark
  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark
  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark
  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark
  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark
  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark
  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark
  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark
  • Santa Fe kan nu (endelig) købes i Danmark

Priserne ligger på et niveau, som vil gøre den nye SUV fra Hyundai til et sjældent syn i Danmark. Den starter ved 469.995 kr. for en version med dieselmotor med 150 hk og fem sæder

Hvis priserne ikke stikker af, vil danskerne hellere end gerne købe en mellemstor SUV med syv sæder. Peugeot 5008 får man til bare 311.000 kr., Volkswagen Tiguan Allspace kører ind til familietjeneste til priser fra 439.000 kr., og de er også begge populære som firmabiler.

Allerede i juli 2018 kørte vi den første tur i en ny version af en konkurrent til de to biler – Hyundai Santa Fe. Men priserne var den store uvisse i ligningen, og det har de været helt frem til nu. 14 måneders ventetid på priser kan få de fleste til at miste interessen, og nu hvor vi har priserne, kan vi med ret stor sikkerhed sige, at Santa Fe desværre ikke vil stå stærkt i Danmark mod konkurrenterne; modelprogrammet er langt mere omfattende, end det tidligere har været, men den billigste Santa Fe med manuel gearkasse og fem siddepladser koster 469.995 kr. Det er en pris, der dæmper efterspørgslen på forhånd.

Santa Fe er i Danmark med fire motorer, valget mellem forhjuls- eller firehjulstræk og to udstyrsniveauer. Den enlige benzinvariant er en 2,4-liters sugemotor med 185 hk, firehjulstræk, en automatisk gearkasse med seks trin og basisudstyret Trend.

Diesel dominerer med andre ord, og der er tre motorer: To udgaver på 2 liter med 150/185 hk og den større 2,2-liters med 200 hk. Med en dieselmotor, uanset ydelse, kan man frit vælge mellem basisudstyret og det dyrere Premium-udstyr.

Først får du lige indholdet i de to udstyrsniveauer (og det vigtigste ekstraudstyr) – og derefter går vi i krig med alle priserne.

Fed ny Santa Fe – men priserne vil være knald eller fald

Syv sæder – de to sidste koster 19.995 kr.

Basismodellen Trend kører med fornuftigt udstyr, og vi savner mest af alt “kun” LED-forlygter og en større touchscreen til infotainmentsystemet i denne “pakke”. Infotainmentsystemet kommer med 7” touchscreen (selvfølgelig med Apple CarPlay og Android Auto), og sikkerhedsudstyret tæller aktiv sporassistent, blind vinkel-system, træthedsregistrering, automatisk nødbremse med cyklist- og fodgængergenkendelse, bakkamera og – til udgaver med automatgear – adaptiv fartpilot.

Trend har også 17” alufælge. automatisk klimaanlæg med to zoner (tre zoner, når bilen har syv siddepladser), aut. nedblændeligt bakspejl, el-justerbar lændestøtte i førersædet, el-foldbare sidespejle, p-sensorer for og bag, regnsensor, tyverialarm, tagrælinger og nøglefri adgang og start.

Til sin Santa Fe Trend kan man vælge en Deluxe-pakke til 39.995 kr. Med den bliver man opgraderet til LED-forlygter, 8” touchscreen, navigation, 7” skærm i instrumenteringen, 18” alufælge, lydanlæg fra Krell og e-justerbart førersæde. Da det koster mindst 100.000 kr. at gå fra basisudstyret Trend til det finere Premium, er det værd at overveje pakkeløsningen.

I forhold til Trend kommer Premium med 19” alufælge, LED-forlygter, læderindtræk, DAB-radio, 360 graders kamera, el-betjent bagklap, forsæder med ventilation, head-up-display og de to smarte systemer, som vi gerne vil rose Hyundai for: En sensor holder øje med, om man glemmer nogen, mest sandsynligt et barn, på bagsædet og gør opmærksom på det på flere måder. System nummer to låser midlertidigt dørene, hvis der kommer trafik bagfra, når man prøver at stige ud af bilen.

Fem sæder er standard, og det koster 19.995 kr. at få de to nedfældelige sæder til tredje række. Inklusive aut. klimaanlæg med tre zoner, som vi allerede har nævnt. Panoramasoltag koster også 19.995 kr., mens den såkaldte Burgundy-pakke med træindlæg, loftsbetræk i Alcantara og røde detaljer koster 9.995 kr. til Premium.

Tilbagelænet diesel-SUV

Benzin fra 499.995 kr., diesel fra 469.995 kr.

At der er bare en enkelt udgave af den nye Santa Fe med benzinmotor, tyder på, at Hyundai hellere vil sælge dieselversioner. En kunde som gerne vil have den mest luksuriøse Santa Fe, er tvunget til at køre med dieselmotor.

Den komplette prisliste finder du herunder.

Benzin

Santa Fe 2,4 GDi aut. 185 hk Trend – fra 499.995 kr.

Diesel

Santa Fe 2,0 CRDi man. 150 hk Trend – fra 469.995 kr.
Santa Fe 2,0 CRDi man. 150 hk 4WD Trend – fra 509.995 kr.
Santa Fe 2,0 CRDi man. 150 hk 4WD Premium – fra 609.995 kr.

Santa Fe 2,0 CRDi aut. 185 hk 4WD Trend – fra 549.995 kr.
Santa Fe 2,0 CRDi aut. 185 hk 4WD Premium – fra 659.995 kr.

Santa Fe 2,2 CRDi man. 200 hk Trend – fra 489.995 kr.
Santa Fe 2,2 CRDi man. 200 hk Premium – fra 489.995 kr.

Santa Fe 2,2 CRDi man. 200 hk 4WD Trend – fra 524.995 kr.
Santa Fe 2,2 CRDi man. 200 hk 4WD Premium – fra 624.995 kr.

Santa Fe 2,2 CRDi aut. 200 hk Trend – fra 524.995 kr.
Santa Fe 2,2 CRDi aut. 200 hk Premium – fra 624.995 kr.

Santa Fe 2,2 CRDi aut. 200 hk 4WD Trend – fra 564.995 kr.
Santa Fe 2,2 CRDi aut. 200 hk 4WD Premium – fra 674.995 kr.

Ny Hyundai i10 giver mikroklassen nyt liv