Seat: vi kan ikke få alle de Ibiza Cupra, vi kan sælge i Danmark

  • Seat: vi kan ikke få alle de Ibiza Cupra, vi kan sælge i Danmark
  • Seat: vi kan ikke få alle de Ibiza Cupra, vi kan sælge i Danmark
  • Seat: vi kan ikke få alle de Ibiza Cupra, vi kan sælge i Danmark
  • Seat: vi kan ikke få alle de Ibiza Cupra, vi kan sælge i Danmark
  • Seat: vi kan ikke få alle de Ibiza Cupra, vi kan sælge i Danmark
  • Seat: vi kan ikke få alle de Ibiza Cupra, vi kan sælge i Danmark
  • Seat: vi kan ikke få alle de Ibiza Cupra, vi kan sælge i Danmark

En glædelig nyhed for danskernes køreglæde og for det spanske mærke – den nye Seat Ibiza Cupra med 192 hk til den opsigtsvækkende pris på 214.900 kr. er blevet et øjeblikkeligt hit, og importøren arbejder på overtid for at skaffe biler nok fra fabrikken

Blog om Biler var først ude med den sensationelle pris på den faceliftede Seat Ibiza Cupra, og vi var også det første danske medie bag rattet. Det er svært at holde begejstringen tilbage med den pakke, Seat har lavet – en pris på 214.900 kr. for en mini-GTI med en fantastisk 1,8-liters motor med 192 hk. Hvis du har brug for en genopfrisker, kan du læse om vores første tur i Ibiza Cupra.

Læs First Drive af Seat Ibiza Cupra her

Prisen er unik, intet mindre, og put et fedt design, et solidt og pænt interiør og rigtige gode køreegenskaber og den virkelig fantastiske motor ind i regnestykket, og der står skrevet succes op og ned af den fyrige spanier.

Den positive historie fortsætter for Seat, for vi er ikke de eneste, der er begejstrede for Ibiza Cupra. Vi har spurgt Seat efter den første prognose og de første salgstal, og tallene viser en dansk begejstring, som ikke er set magen for en bil af denne type i mange år. Ibiza Cupra begyndte så småt at ramme Seats forhandlere omkring årsskiftet, og siden er det gået hurtigt.

”Vi har allerede udleveret 48 af den nye Ibiza Cupra til kunderne, og vi har lige nu mere end 140 kundeordrer liggende, og der kommer dagligt nye til. Vi kunne sælge flere, men der er faktisk restriktioner på produktionen, så vi kan ikke få alle dem, vi gerne vil have – men det forsøger vi selvfølgelig at finde en løsning på,” fortæller Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør og brand manager i Seat.

      

Helt usædvanlige tal for en GTI

I 2015 blev der solgt i alt 1.104 Seat Ibiza i Danmark, og de to første måneder af 2016 viser ikke en markant fremgang for Ibiza som model – til trods for faceliftet i sommeren 2015: 241 biler i alt i januar og februar er meget langt fra de 1.622 styk 208, Peugeot kom af med i samme periode. Men når det kommer til Ibiza Cupra vs Peugeot 208 GTi, så ligger Spanien langt foran Frankrig. Med cirka 200 biler på bare få måneder ligger Seat i en helt usædvanlig position. Siden introduktionen i Danmark i 2013 har Peugeot solgt 35 styk 208 GTi. 35. Så er det nemmere at forstå, at man stort set aldrig ser en.

200 biler i den klasse på et par måneder er en revolution. Så hvorfor sælger Peugeot ikke flere 208 GTi, og hvorfor er gaderne ikke fulde af Ford Fiesta ST og Opel Corsa OPC? Svaret er prisen. Før den faceliftede Ibiza Cupra kom til, er ingen mini-GTI gået for under små 280.000 kr., og det er langt over de fleste danskeres smertegrænse for en minibil – selv om mange hungrer efter en kompakt og dynamisk bil med overlegent kraftoverskud. Hvor smertegrænsen så ligger, er svært at sige, men Seat har i hvert fald ramt plet i Danmark med en pris, som næsten virker for god til at være sand. Så kom af sted, køb en Ibiza Cupra før Seat opdager, prisen er for lav.