Sikker Q-stil fra Audi – facelift af Q5

  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5
  • Sikker Q-stil fra Audi - facelift af Q5

Stærkere identitet med større tilhørsforhold til de andre i Q-serien – Audi har gjort den populære Q5 klar til fornyet kamp mod X3 og GLC med skarpere design, mild-hybrid-teknologi og multifunktionelle OLED-baglygter

Q5 blev i 2008 den anden i rækken af SUV’er fra Audi, og den mellemstore SUV kom med rigelige ligheder med den store Q7, som et par år forinden havde indtaget en solid plads på markedet. Q7 kom i 2015 i en helt ny udgave, og i 2016 kom den anden generation Q5 til verden. Lighederne mellem de to SUV’er fra Audi blev videreført med de nye generationer af begge, men det var både en fordel og en ulempe: Stilige og elegante SUV’er, men med mindre wow-effekt og lige-i-ansigtet-design i forhold til modeller fra visse konkurrerende mærker.

Tyskerne tog revanche for et år siden med et stort facelift til Q7. Stort som i en front med meget mere “magt” og fylde – når kunderne køber en stor SUV, bruger en million eller langt mere, skal den imponere fra første øjeblik.

Q5 koster selvfølgelig ikke nær de samme summer, men den starter trods alt ved cirka 700.000 kr., og den har med BMW X3, og især de storsælgende Volvo XC60 og Mercedes-Benz GLC nogle mindst lige så hårde konkurrenter som den større Q7 kæmper med.

Audi Q7 facelift – forstærket mod X5 og GLE

God stil – uden at bryde med stilen

Det netop præsenterede Q5-facelift tager 2016-modellen og giver den en fornyelse, som man måske nok skal se et par gange for at kategorisere som mere end det absolut mildeste. Det er nemmere at se, hvis man har billeder af før-facelift-bilen ved siden af – så står den fladere og bredere grill frem, og de meget større og højere luftindtag i hver side af kofangeren ud; forlygterne har en ny lyssignatur og er selvfølgelig fuld-LED som standard.

Single Frame-grillen og lyssignaturen er to stærke genkendelsespunkter for Audi. Tilbage i 2008 var Audi en pionér, når det kommer til at give lygterne et udtryk, som vækker genkendelighed og på lang afstand fortæller præcist hvilket mærke, bilen stammer fra. Juletræskæden, som LED-kørelysene på den forrige A4 hurtigt (og kærligt) blev kaldt, satte gang i en trend i bilindustrien.

Med den faceliftede Q5 vil Audi bygge videre på sit image som “lysskabende”. Denne gang er det dog i den anden ende af bilen, revolutionen finder sted. Q5 har fået skiftet de traditionelle LED-baglygter ud med OLED-lygter – OLED står for Organic Light Emitting Diodes, og mens vil skal undgå at gå for meget i detaljen med OLED, så er teknologien langt mere fleksibel og endnu mere lysstærk en LED. Audi har faktisk allerede i 2017 så småt introduceret OLED som baglygter på TT.

OLED-baglygterne på Q5 kan fra fabrikken bestilles med en af tre forskellige lyssignaturer/hilsner, og lygtesystemet holder øje med, om man holder stille i et kryds, og en bagvedkørende triller op; OLED-lygterne tager til i styrke for at gøre opmærksom på, at Q5 holder stille.

Som et kapitel fra A4-bogen

Det er ikke faceliftet med de store overraskelser. Helt som man kunne forvente, er førerpladsen udsat for det, der er sket med A4 ved sidste års facelift: MMI-infotainmentsystemet (MIB2), som blev styret ved hjælp af et drejehjul og en trykfølsom plade bliver skiftet til MIB3 med mere regnekraft og, først og fremmest, en touchscreen. Den berøringsfølsomme skærm på 10,1” er standard i alle Q5, og Car-to-X-kommunikation, hvor bilen potentielt kan modtage informationer om trafik, farer og meget andet via nettet, og selv sende samme type info, er også standard.

For første gang er Q5 også udstyret med “Functions on demand”, som hurtigt vinder udbredelse i bilindustrien. Det vil sige, at selv om man vælger ikke at udstyre sin Q5 med fx navigation eller udvidet smartphone-integration, så kan det tilkøbes efterfølgende på abonnement.

VIDEO – Audi RS 6 Avant er monster og familiebil i én

Mild-hybrid rykker ind

Som et vigtigt led i et altid lavere brændstofforbrug og en påkrævet mindskning af CO2-forbruget, er det påkrævet med elektrificering; Q5 fandtes allerede inden faceliftet i to plug-in-hybrid-versioner (50 TFSI e og 55 TFSI e) med henholdsvis 299 og 367 hk. De to versioner forsætter uden nævneværdige ændringer, så det er i mildere elektrificering, man skal finde ændringerne.

12 volt mild-hybrid-system er standard i Q5’ere med firecylindrede motorer, som vil sige dieseludgaver med 2-liters motor og benzinudgaver med 2-liters motorer. Dieselmotoren på 2 liter kommer med tre ydelser, hvoraf Audi til markedsintroduktionen starter med 40 TDI med 204 hk. Benzinmotorerne på 2 liter kan vi forvente med cirka 190 og cirka 250 hk.

De sekscylindrede versioner er i følge Audi oplagte til et kraftigere elektrisk system end de firecylindrede, så de vil have 48 volt mild-hybrid-system som standard. Det betyder, at den sekscylindrede dieselmotor på 3 liter (med 286 hk) og samme motor med forventet 367 hk i SQ5 TDI sættes i gang uden tøven (start/stop-system) og kan “coaste”. Bilen flyder i nogle tilfælde bare af sted uden brug af brændstofmotoren.

Under den interaktive pressekonference spurgte vi til et manglende led i Q5-kæden: RS Q5. Med den første BMW X3 M på markedet og en betydelig succes for Mercedes-AMG med GLC 63-modellerne virker det mere end oplagt for Audi at introducere en Q5 med 500+ hestekræfter. Svaret var alt andet end entydigt – et hemmelighedsfuldt smil og nogle få lige så hemmelighedsfulde ord. Den første RS Q5 kan med andre ord være på vej.

Autopiloterne kører Audi A6 Allroad