Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars

  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars
  • Skoda Fabia er bedst blandt de små stationcars

Skoda Fabia er ikke kun en af de bedste minibiler, som Combi er den er også en gennemført stationcar og et seriøst alternativ til mange biler i klassen, der er et nummer større. Blog om Biler har testet den lille familie-Skoda med to veloplagte benzinmotorer

> Skoda Fabia Combi har et for klassen kæmpe bagagerum
> Billigste Combi koster 149.000 kr. – inklusive aircondition
> Der er kun tre stationcars i minibilsklassen

Skoda Fabia er noget af det bedste, der nogensinde er sket for klassen med minibiler. Den første var i 1999 med til at slå fast, at tjekkerne kan blande fornuft med kvalitet og gode køreegenskaber, og nummer to fra 2007 viste på alle måder, hvor voksen en minibil kan være. Fabia sælger og har altid solgt godt, og den har fået konkurrenterne til at oppe sig.

Skoda kalder sine stationcars for Combi, og det kommer fra et gammelt udtryk på bl.a. tysk, som kalder den familievenlige biltype for kombinationsbiler – en mellemting mellem en personbil og en bil med stor lastevne. Kombinationen tager Skoda alvorligt, og den testede Fabia Combi af nyeste aftapning byder virkelig på fin plads til en hel familie på fire personer og al deres oppakning.

Kan jeg få en barnevogn i bagagerummet uden at miste besindelsen?

Den store ”rygsæk” ser mere elegant ud end på den smalle forgænger, selv om den tjekkiske mini-stationcar udstråler en hel del mere funktionalitet end frækhed, men åben bagklappen og bliv overvældet. Man kan næsten se for sig, hvordan man bare triller en fuldstændig intakt barnevogn derind. Okay, så nemt går det ikke, alligevel er det tankevækkende, at man i en 426 cm lang bil kan få et bagagerum på 530 liter, 1.395 liter med bagsædet foldet sammen. Der er stadig plads inde i bilen til mennesker, hvis man skulle være i tvivl.

Fabia Combi har kun to direkte konkurrenter tilbage. Engang var der også Peugeot 207 SW og Volkswagen Polo Variant, i dag udgør Renault Clio Sport Tourer og Seat Ibiza ST to tredjedele af trekløveret. Clio kan slå porten op til 443 liter bagagerum – og et rum derunder – og Ibiza rummer 430 liter. Lægger man ikke bagsæderne ned, og det gør de færreste til hverdag, er Fabia det helt store pakæsel af de tre.

Det er vigtigt også at se på, hvor mange kilo man må smide ind bag i bilen, og stadig have passagerer med, når der nu er så stort et bagagerum. Fabia Combi, i alle versioner, må slæbe 455 kilo, mens en Seat Ibiza ST kun må lastes med 390 kilo.

               

Hvilken motor skal man vælge, når Fabia Combi nu kan slæbe så meget?

Fabia Combi fås med et omfattende udvalg af motorer. Tre benzin, tre diesel. En 1-liters benziner med tre cylindre og 75 hk fra VW Up bliver nok anstrengende for familier, der bare et par gange om måneden kører ud over bygrænsen. De 1,2ere med turbo, hvor man får 90 og 110 hk, er de to, vi har fat i under denne test. Den firecylindrede motor, uanset ydelse, er stadig en af de bedste i klassen, og den har en uhørt balance i lyd og støjniveau, som de fleste af de trecylindrede motorer i konkurrenterne, med og uden turbo, simpelthen ikke kan stille med. En trecylindret 1-liters benzinmotor med turbo er imidlertid på vej, og før eller siden vil den erstatte testens lille perle af en motor.

Med 90 hk og 160 Nm er der perfekt balance også i kræfterne til de fleste opgaver i hverdagen, og lige så let som motoren flyder, lige så let flyder skiftene i gearkassen med fem trin, arbejdet med det gode styretøj og bilens lidt stive, men for klassen meget ”voksne” affjedring.

Versionen med 110 hk har 15 Nm mere, et ekstra trin i gearkassen, men i virkeligheden også et langt større overskud af kræfter, end man skulle tro. Alene 0-100-disciplinen klarer den 1,4 sekund hurtigere end den svagere motor. Præstationerne er på et niveau, hvor nogle Fabia Combi-ejere nok ville kalde dem unødvendige, frås eller i overkanten. Med 90 hk er gennemsnitsforbruget 21,3 km/l, med 110 hk lander vi på 20,8 km/l, så udfaldet af prøveturen skal i hvert fald ikke afgøres her.

               

Koster den så ikke meget mere, den med 110 hk?

Prisforskellen er lille. 10.000 kr. mere for 20 hk og mærkbart mere overskud i hverdagen er en lav, lav pris. Hvis du har kig på 1,2 TSI med 90 hk, så bør du unde dig selv at gå en klasse op i motorrummet til 1,2 TSI med 110 hk. Vi starter på henholdsvis 164.000 og 174.000 kr. for basisudgaverne.

Begge motorer fås med tre udstyrsniveauer – Active, Ambition og Style. Alle har et godt basisudstyr, så selv Active har aircondition, fartpilot, lydanlæg med touch screen, el-sidespejle med varme og kollisionsadvarsel/nødbremsesystem som standard. Ambition med bl.a. læderrat og sædevarme koster 10.000 kr. mere end basismodellen, Style med bl.a. alufælge og multifunktionsrat yderligere 10.000 kr.

Intet af niveauerne har et interiør med samme bløde plast på de store flader, som den gamle Fabia havde. Men det er så også det eneste sted, hvor Fabia Combi står dårligere end før – og dårligt i det hele taget.