Skoda og Volkswagen fejrer 25 år som lykkeligt ægtepar

  • Skoda og Volkswagen fejrer 25 år som lykkeligt ægtepar
  • Skoda og Volkswagen fejrer 25 år som lykkeligt ægtepar
  • Skoda og Volkswagen fejrer 25 år som lykkeligt ægtepar
  • Skoda og Volkswagen fejrer 25 år som lykkeligt ægtepar

Et af bilindustriens mest succesfulde samarbejder fylder i dag 25 år – den 28. marts 1991 blev kontrakten underskrevet, og Tjekkiets lille bilproducent Skoda blev indlemmet i den store Volkswagen-koncern. Der er langt fra datidens Favorit til den nye Superb, men tjekkerne kører stadig et folkenært mærke, der gennem 25 år ikke er gået på kompromis med fornuft og praktiske egenskaber

Du må hellere tage et billede, hvis du ser en Skoda Favorit fra starten af 1990erne, for du er heldig. De fleste er rustet op og har været den hårde tur gennem ophuggernes store presser. Men du er også heldig, fordi du ser en historisk bil, der var den sidste før Skoda blev inviteret ind i den eksklusive Volkswagen-klub i 1991; efter Berlinmurens fald fik de tjekkiske politikere endelig lov til for alvor at gå kapitalismens vej, og det kulminerede med en kontrakt underskrevet af den tjekkiske minister for industri for nøjagtig 25 år siden i dag, den 28. marts 1991. Så til lykke til begge med sølvbrylluppet, Skoda og Volkswagen.

I 1991 var Volkswagen en næsten lige så stor spiller som i dag, Europas største bilproducent, men uden dieselskandale og medfølgende imageproblemer. Volkswagen havde allerede før murens fald, i 1987, set potentialet i den tjekkiske bilproducent, der dengang havde en årlig produktion på omkring 200.000 biler. Tyskerne havde inviteret Skoda til Wolfsburg for at vise deres nye hatchback Favorit, og selv om det i dag virker lidt, øh, besynderligt, blev de tyske ingeniører imponerede over bilen. Så i 1991, da der var frihed og opbrud, vidste Volkswagen, hvad der ventede på Skodas hovedkontor i Mlada Boleslav, så de slog til og købte den uslebne tjekkiske diamant.

Resten er historie, som man siger. Hvis vi stadig grinede og sagde grimme ting, da Favorit blev til Felicia og fik gamle Volkswagen-motorer, så holdt vi op i 1996, da Skoda flyttede sig utallige niveauer med den første Octavia, direkte baseret på Golf – en bil der som bevis på fremskridtet blev valgt til Årets Bil i Danmark. Den første Fabia fulgte i 1999 (den blev også Årets Bil), og med tiden er Superb, Yeti, Rapid og Citigo kommet til. Skoda har aldrig veget fra den fornuftige vej, som Volkswagens ingeniører så i Favorit i 1987, og selv om den nye Superb også står stærkt på design, så er pladsforhold, brugervenlighed, fornuft og praktiske detaljer stadig hovedprioriteter. I dag producerer Skoda mere end 1 mio. biler om året, og når mærket begynder at sælge den kommende SUV (Snowman?), skal der helt sikkert lægges 100.000 biler til om året.

       

Som en ekstra gave i anledning af sølvbrylluppet, har vi gravet og fundet facts om det tjekkiske mærke.

*Skoda er en af de ældste eksisterende bilproducenter i verden, grundlagt i 1895. Bag mærket står Vâclav Laurin og Vâclav Klement, der også lægger navn til mærkets udstyrstopmodeller, Laurin & Klement (L&K). De startede med at producere cykler – og det gjorde de, fordi en tysk cykelproducent nægtede at reparere Klements cykel. Ja, det er ironisk, at det var en tysk producent.

*Selv om de fleste nok er glemt i dag, skal der falde en enkelt Skoda-vittighed: Hvordan fordobler man værdien på en Skoda? – Man fylder benzintanken op.

*Ordet Skoda har selvfølgelig en betydning på tjekkisk. Det er ikke positivt, så det passede bedre på en Favorit fra 1989 end på en ny Superb: mere eller mindre præcist betyder det ‘bare ærgerligt’ eller ‘(til) skade’. Men mærket er opkaldt efter Emil Skoda, der startede med at producere militærudstyr – før han senere gik sammen med Laurin og Klement.

*Bag designet på Skoda Favorit står ikke en tjekkisk husdesigner, som det kantede look ellers lægger op til, men den berømte tegnestue Bertone, der bl.a står bag Lamborghini Miura.

*Skoda-logoet med pilen og fjerene stammer officielt fra 1923, men arbejdet på logoet er begyndt et sted mellem 1915-1920. Det forestiller et indianerhoved med fjer og en pil, men den præcise grund til det underlige valg af logo kan vi ikke give dig.

*I 1959 blev Skoda-modellen Felicia importeret til USA, for det tjekkiske mærke havde allerede et rigtig godt ry i Europa, som der skulle bygges videre på. Men Feliciaen var lige så dyr som en større amerikansk hjemmemarkedsmodel med V8-motor og mere udstyr, så Skoda trak sig hurtigt ud igen. Det er eneste forsøg i USA for Skoda.