Skoda Scala – ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.

  • Skoda Scala - ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.
  • Skoda Scala - ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.
  • Skoda Scala - ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.
  • Skoda Scala - ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.
  • Skoda Scala - ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.
  • Skoda Scala - ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.
  • Skoda Scala - ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.
  • Skoda Scala - ny model i Golf-klassen fra 189.995 kr.

Skoda skyder med skarpt i Golf-klassen – den nye Scala starter til priser, som er lavere end langt de fleste konkurrenters. Basismodellen Active med 95 hk til 189.995 kr. har aircondition, infotainmentsystem og LED-forlygter som standard – den stærkeste Scala med 150 hk fås fra 241.995 kr.

Skoda sætter ind med et dobbelt angreb i Golf-klassen. Fra midten af juni (premiere hos forhandlerne 15.-16. juni) står den nye Scala side om side med Octavia – på den måde vil det tjekkiske mærke dække behovet for flest mulige kunder. Scala er den direkte konkurrent til Ford Focus, Hyundai i30 og Opel Astra, mens Octavia trækker kunder til også fra den større mellemklasse med Opel Insignia og VW Passat.

Prismæssigt er forskellen mellem den nye Scala og Octavia ikke nævneværdig. Den nye Scala kommer til at starte ved 189.995 kr. for en 1,0 TSI med 95 hk, mens Octavia fås fra 215.000 kr. for en 1,0 TSI med 115 hk. Men senere i år vises en helt ny og større Octavia, og når den introduceres, vil de to biler rent prismæssigt få større luft mellem sig.

Scala kommer til Danmark med fire motorer og i tre udstyrsniveauer. Man vil ikke frit kunne kombinere motor og udstyr, så basisudstyrsniveauet Active er bundet til basismotoren med 95 hk, mens den motor ikke fås med højeste udstyrsniveau, som Skoda kalder Style.

Scala Active med benzinmotoren med 95 hk, den til 189.995 kr., kommer med et ret omfattende udstyrsniveau: aircondition, Swing-infotainmentsystem med 6,5” touchscreen, DAB+, automatisk nødbremse med fodgængerbeskyttelse, sporassistent, automatisk nødopkald, delvise LED-lygter for og bag, to USB-C-indgange – og tjekkernes “Simply Clever-løsninger” med isskraber/dækmønstermåler i tankdækslet, p-billetholder i forruden og nu også en folde-ud-krave på sprinklervæskebeholderen, så man undgår at spilde.

Scala Ambition er mellemste udstyrsniveau – og en opgradering til basismotoren, der koster 20.000 kr. Man får rigtig meget for pengene, for Ambition tilføjer bagklappen med det forlængede glasparti (se billederne), fuld-LED-baglygter med animeret blinklys, tågeforlygter, automatisk klimaanlæg, multifunktionslæderrat, armlæn foran med såkaldt Jumbo-boks, fartpilot, paraply i førerdøren, 12V-stik i bagagerummet og træthedsregistrering.

På Ambition-niveau fås Scala med alle fire motorer: 1,0 TSI med 95 hk, 1,0 TSI med 115 hk, 1,5 TSI med 150 hk og 1,6 TDI med 115 hk (diesel) – til priser fra henholdsvis 209.995 kr., 216.995 kr., 241.995 kr. og 234.995 kr. For yderligere 20.000 kr. kan man tilkøbe aut. DSG-gearkasse med syv trin til de tre stærkeste motorer.

Den dyreste Scala-model bliver Style. På Style-niveau ryger basismotoren med 95 hk ud, og den billigste variant har benzinmotoren med 115 hk – til priser fra 239.995 kr. Med benzinmotoren med 150 hk koster Scala Style fra 264.995 kr., med dieselmotoren med 115 hk er prisen fra 257.995 kr. (DSG fås til alle tre til 20.000 kr.)
Style kommer, udover Ambition, udstyret med bl.a. Bolero-infotainmentsystemet med 8” touchscreen, 16” alufælge, Apple CarPlay, bakkamera, p-sensorer bag, adaptive fuld-LED-forlygter, fjernlysassistent, armlæn ved bagsædet og nøglefri adgang/start.

Alt om den nye Skoda Scala

Digital instrumentering til 6.400 kr.

Vil man krydre sin nye Scala med noget ekstra, står sælgeren klar med udstyr som adaptiv fartpilot og digital instrumentering. Den fulddigitale visning af instrumenter koster 6.400 kr., mens den adaptive fartpilot står til 5.000 kr. Elektrisk betjening af bagklappen, noget usædvanligt på en hatchback i Golf-klassen, koster 4.600 kr.. Blind vinkel-system koster 5.700 kr., parkeringsassistent 8.000 kr. og Drive Mode Select-køreindstillinger 1.300 kr. Panoramaglastag koster 9.500 kr., og Dynamic-pakke med bl.a. sportssæder og sportsrat koster 5.900 kr. Til Ambition fås Emotion-pakke med fuld-LED-forlygter mv. til 19.000 kr.
Præcis hvor meget ekstraudstyr man kan tilkøbe i de diverse udstyrsvarianter ved vi endnu ikke, men det er sandsynligt, at basismodellen ikke vil kunne fås med eksempelvis elektrisk bagklap eller digital instrumentering.

Den danske importør tilbyder tre tryghedspakker med garantiforlængelse. Som standard har man de af loven krævede 2 år. For 4.995 kr. kan de 2 år forlænges til 4 år (op til 100.000 km), for 5.995 kr. til 5 år (op til 100.000 km) – og for 6.995 kr. til 5 år med op til 150.000 km.

Scala lander i et felt af biler, hvor konkurrencen er ekstremt hård. De fleste konkurrenter er lidt eller noget dyrere – en bil som Ford Focus starter ved 191.585 kr. med 100 hk. Den har som standard mere udstyr (fx 8” touchscreen, læderrat og alufælge). Hyundai i30 starter ved 199.995 kr., men den lidt højere pris afspejler en basismotor med 120 hk. Kia Ceed med samme motor med 120 hk fås fra 209.999 kr., Opel Astra med 105 hk og udstyr som 7” touchscreen og aut. klimaanlæg fra 199.990 kr. Og så er der selvfølgelig VW Golf: med 85 hk fra 215.396 kr.

Skoda Kodiaq nu fra 375.000 kr.