SQ8 er toppen af SUV-poppen

  • SQ8 er toppen af SUV-poppen
  • SQ8 er toppen af SUV-poppen
  • SQ8 er toppen af SUV-poppen
  • SQ8 er toppen af SUV-poppen
  • SQ8 er toppen af SUV-poppen
  • SQ8 er toppen af SUV-poppen
  • SQ8 er toppen af SUV-poppen
  • SQ8 er toppen af SUV-poppen

Audi kan prale af at have den stærkeste dieselmotor i en personbil på det europæiske marked, og nu skal V8’eren ikke bare bruges i SQ7, men også i den nye SQ8. 435 hk, 900 Nm og 0-100 km/t på 4,8 sekunder

Audi luger kraftigt ud i benzinmotorerne i sine S-modeller, og snart vil dieselmotorer dominere de næststærkeste modeller i tyskernes portefølje. En helt ny A3 bliver præsenteret i løbet af det næste halve år, og selv om vi regner med, at den nye S3 bliver en af de få S-versioner, der forbliver benzindrevet (måske med et strejf af elektrificering), så skal man aldrig sige aldrig.

Diesel har allerede længe været drivkraften i den kraftigste S-model, SQ7. Der ligger ingen almindelig dieselmotor i den store SUV. En V8-motor med en slagvolumen på 4 liter er noget usædvanligt, og endnu mere usædvanligt er kompressoren, der ikke drives af motorens omdrejninger, men af elektricitet. Problemer med manglende bundtræk? Aldrig. V8’eren har 435 hk, og så belaster den de fire dæk med ret så ekstreme 900 Nm heeelt nede fra 1.250 o/min. For sammenligningens skyld, så har du en dieselbil med virkelig solidt drejningsmoment, hvis den har 500-600 Nm fra tæt på 2.000 o/min…

Den kraftige dieselmotor er den stærkeste i nogen personbil i Europa, fortæller Audi. Det ikke bare er noget, de hele tiden går og praler med, men lige nu er den en god grund: V8 TDI-motoren er også indsat som drivlinje i Q8, den coupé-iserede søstermodel til Q7. Ud af det er, naturligvis, kommet den helt nye SQ8.

Baghjul til BMW og Benz

8-trins automatgear, 48 volt og firehjulstræk

Audi har ikke ændret det mindste på teknik eller ydelse. Hvorfor skulle de også? De 435 hk får man også i SQ8, og de 900 Nm står til rådighed over et bredt omdrejningsspektrum – mellem 1.250 og 3.250 o/min. Fra 0-100 km/t farer SQ8 på nøjagtig samme tid som SQ7, og det er 4,8 sekunder. Topfarten er begrænset til 250 km/t.

Den elektriske kompressor, som leverer sit store skub fra de lave omdrejninger, får sin strøm fra en strømforsyning og et ledningsnet, som kører på 48 volt. Det kan håndtere langt mere – langt hurtigere – end 12 volt-systemet, og derfor fungerer også funktioner som start-stop også langt hurtigere og mere gnidningsfrit. Der kan spares omkring 0,5 liter diesel for hver 100 km ved at mildhybrid-systemet aflaster motoren i mange situationer.

Den kan spare, men det er ikke grunden til, at den eksisterer, den nye SQ8. Den er lavet til at komme frem på vejen med magt, og med adaptiv luftaffjedring, mulighed for sportsdifferentiale, firehjulsstyring og aktive krængningsstabilisatorer vil SQ8 også tordne hurtigt, stabilt og agilt gennem alle svingene.

SQ8 ser også ud af noget, men uden at Audi-designerne har mistet fatningen og givet det smukke Q8-design for meget at kæmpe med. Der er fire store udstødningsrør, 21″ fælge og ramme om grillen i mat-sølv, men ellers skal der noget til for at skelne SQ8 fra en veludstyret Q8 med S-line-udstyr. I kabinen bliver man forkælet med sorte “kulører”, indlæg i enten børstet aluminium, kulfiber eller egetræ, sportssæder med S-logoer og digital instrumentering med bl.a. “performance-visning”, hvor omdrejningstælleren står i centrum.

SQ8 er ikke den eneste af sin art, sådan næsten i hvert fald. BMW har sin X6 M50d med 381 diesel-hk, og vi kan forvente, at den nye X6, som er lige om hjørnet, kommer som M50d med 400 hk. Men den motor har to cylindre færre end motoren i SQ8, og det betyder noget for prestige og prale-effekten.

Dieselmotoren står stærkt i S-modellerne hos Audi, men er man mest til benzin i sin kraftige Q8, regner vi med at se en RS Q8 med V8-benzinmotor i en fremtid, der ikke er alt for langt væk.

Facelift og fortjent fornyelse til Audi A4