Stor. Svensk. Speciel

  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel
  • Stor. Svensk. Speciel

Den er nærmest enorm, ude af sin komfortzone i Danmark, den nye kæmpe-SUV fra Volvo, XC90. Men den er samtidig en fantastisk bil, der føles som noget særligt – test af dieselversionen D5 med 225 hk

> Nyudviklet fra top til bund – med plads til syv
> Fås udelukkende med firecylindrede motorer – og som hybrid
> Konkurrenterne er primært tyske – Audi Q7 og Mercedes-Benz GL

Det er ikke fordi, den nye Volvo XC90 er sensationel. Det er mere måden, den er lavet på, måden den fungerer på, der gør den til noget helt specielt i verden af biler, der enten jagter premium på den stramme tyske måde eller kvalitet og fornuft på den japanske måde.

De færreste har brug for en SUV så stor som XC90, og de færreste har den økonomiske formåen – i denne klasse hedder adgangen minimum en mio. kr., og sådan er det også hos svenskerne. Men har man den slags penge, og leder man efter en bil, der skal kunne dække stort set alle behov, så er det svenske bud her et af de bedste steder, man kan lægge pengene.

Blog om Biler har taget fat i et eksemplar af XC90 med dieselmotor – den indtil videre eneste variant med 225 hk, der som alle XC90 kun har fire cylindre. Med det lækre, smagfulde og opulente Inscription-udstyr og ekstraudstyr i omfang svarende til prisen på en Volkswagen Passat, lander den samlede pris for det svenske bekendtskab på ca. 1.675.000 kr.

Hvad er det så for en særlig måde, XC90 fungerer på?

Alt ved XC90 virker til at være lavet, så det hjælper dig på den bedst mulige måde – men samtidig holder sig i baggrunden, så man som fører ikke føler sig irriteret eller overbebyrdet med ting, man skal tage hensyn til. Den store SUV er spækket med så meget aktivt sikkerhedsudstyr, at de fleste andre biler virker som 80er-biler ved siden af, men man får ikke konstante høje hyletoner eller advarsler kastet mod sig.

Et rigtig godt eksempel er den adaptive fartpilot – muligvis en bedste af slagsen, jeg har haft lejlighed til at prøve. Den kører, som en forudseende og hurtigt reagerende fører ville gøre det, følger op- og nedbremsninger med en usvigelig sikkerhed. Utrolig behageligt, og så stoler man virkelig på systemet.

Det kan godt være, den store skærm på 9,3” i formatet ”iPad på højkant” virker intimiderende på nogen, men det er virkelig kun folk med frygt for moderne teknologi, der kan synes, Sensus Connect er et besværligt styresystem – den store skærmflade gør, at man har adgang til flere ting på en gang. Der er altid hjem-knappen for de forvirrede.

Herfra bliver det lidt mudret, mere føle-føle. XC90 føles behagelig, rar, medgørlig og funktionel. Svensk, vil nogen kalde det. Hvad det lige er, kan jeg ikke helt sige – men min begejstring for alle detaljerne som det svenske flag på siden af forsæderne, den særlige drejeknap til at starte motoren og konceptet med udelukkende at tilbyde fire cylindre i en mega-SUV har muligvis noget at gøre med den særlige følelse. Jeg føler mig hjemme, når jeg sætter mig (eller kravler op) bag rattet i XC90 – bortset at jeg ikke har multijusterbare og ultrakomfortable stole med handskeblødt lyst læder stående i min stue.

          

Kan det virkelig gå godt med fire cylindre til 2,1 tons bil?

Hatten af for Volvos filosofi, der dikterer, at en Volvo fremover maksimalt kan have fire cylindre. At de fire cylindre så kan pumpes, hjælpes og maksimeres, det er en anden sag. Her i D5eren med 2-liters motor og 225 hk giver det i hvert fald mening, og fire cylindre er i forvejen en mulighed i flere af konkurrenternes biler, fx BMW X5.

470 Nm møder en firehjulstrækker med en køreklar vægt på 2.085 kg. Jeg må sige, at man skal være krafthungrende og svær at tilfredsstille, hvis denne maskine ikke er nok. Den er dæmpet og dæmpet igen, så ingen lyd fra den lille maskine i det store motorrum trænger i gennem. Den lyder aldrig rå, så ekstra point der.

Automatgearkassen med otte trin er nogle procentpoint fra at være på niveau med en tilsvarende fra BMW. Den er så også utroligt præcis og hurtig, BMW-gearkassen, så rigtig brok er det ikke.

Kører XC90 så også specielt eller specielt godt?

Det ville være underligt, hvis køreegenskaberne var specielle. De skal egentlig bare være gode, og det er de virkelig. Ved lav fart er det her en kæmpe bil, og den føles kluntet i et typisk dansk byområde. Men når først man er i fart, bevæger den sig ukompliceret og glidende, roligt og meget komfortabelt – her skal man dog huske, at står den adaptive undervogn (Four C, 52.150 kr.) i Dynamic, så er der ved landevejs- og motorvejsfart en svag sitren og uro i undervognen. Den forsvinder helt, hvis man holder sig i Comfort, der også fungerer langt bedre over frostsprængninger og vejbump.

Den største overraskelse for mig er, hvordan XC90, til trods for de generelt godmodige køreegenskaber, håndterer en lang, trang og buet tilkørselsrampe til motorvejen ved lufthavnen i København; på vej ind i kurven, som drejer skarpt 180 grader på kort tid, regner jeg med understyring, en masse vægt der skaber ubalance og dybest set bare en stor SUV på afveje. Jeg får i stedet en bil, der som en meget overdimensioneret gokart holder banen og føles som om, den ligger fladt gennem hele kurven. Sportsligt er det forkerte ord, dynamisk-sikker nok nærmere det rigtige. Flot, Volvo.

Volvo har ingen tanker om at lave en sportslig SUV som X5. Derfor er styretøjet det meste af tiden dovent og let, fjernt om man vil. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være anderledes i en bil af denne kaliber.

           

Næsten 1,7 mio. kr. med udstyr. Er det rimeligt?

XC90 er den mest luksuriøse, gennemførte, komfortable og støjsvage Volvo til dato. Den gamle S80 er heller ikke ligefrem en målestok, der er værd at bruge, men også i forhold til konkurrenterne er svenskeren værd at lægge mærke til.

Stort set alle materialer er i uforgængelig kvalitet, virker det til. Nogle få steder virker XC90 dog billigere end en Q7, men noget af det skyldes, at Volvo visse steder bruger materialer, der skinner mere end hvad godt er eller har en særpræget struktur. Testbilens nøgle, beklædt med lyst læder, virker nusset og brugt efter få måneder – mørkt læder ville klare det bedre, men nøglen følger interiørets læderfarve.

Testbilens kabine er proppet med sensationelt velspillende Bowers & Wilkens-audioanlæg til 70.000 kr., ventilerede lædersæder med nappa-læder til 40.000 kr. og pakker med det ene og det andet, men som jeg sagde før, så er den nem at finde ud af på trods af enorme mængder udstyr.

Basisprisen for XC90 D5 er 1.175.000 kr. for en Momentum-model, og en svagere dieseludgave til en pris på 999.000 kr. er på vej. Det er mange penge, men XC90 er også bare noget særligt.

TRE KONKURRENTER

Audi Q7 3,0 TDI Quattro fra 1.259.679 kr.

Range Rover Sport fra 1.230.000 kr.

Mercedes-Benz GL fra 1.613.300 kr.

9

KARAKTER

9.0 /10

Plus

  • Design, rummelighed, kvalitet, køreegenskaber, støjniveau, motor

Minus

  • Pris, små ryk i gearkassen