T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget

  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget
  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget
  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget
  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget
  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget
  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget
  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget
  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget
  • T-Roc Cabriolet er landet, klar til at smide taget

Volkswagens populære crossover kommer som ventet som cabriolet – T-Roc Cabriolet med stofkaleche fås med to benzinmotorer, enten med 115 eller 150 hk

Volkswagen mangler i den grad en åben bil, efter Golf Cabriolet og Beetle Cabriolet er kørt til de evige jagtmarker på jagt efter solskin. Nogen ny Golf Cabriolet er ikke i kortene, og Beetle er permanent pensioneret, så tyskerne var nødt til at tænke nye tanker. Så hvorfor ikke tage en af de mest populære biltyper lige nu og skære taget af den? Den tanke faldt også Volkswagen ind, så derfor står vi nu overfor den nye T-Roc Cabriolet – crossover og cabriolet i en.

Oddsene er ellers ikke helt i top, når det kommer til kombinationen af crossover/SUV og åben bil. Range Rover Evoque Convertible stod for bare tre år siden klar til at erobre en solbeskinnet verden. Den er for længst udgået uden at være blevet nogen succes, og der kommer ikke en ny Evoque med blødt tag. I USA har Nissan prøvet samme træk med SUV’en Murano – også uden held.

Perfekt svar på et spørgsmål ingen har stillet

Med tre eller fire cylindre på benzin

Volkswagen har den fordel, at T-Roc Cabriolet vil komme på markedet til en meget lavere pris end den britiske cabriolet gjorde (vi gætter, helt ud af det blå, på priser fra 325.-350.000 kr.), og at der vil være mange kunder rundt omkring, som er klar til at erstatte en gammel åben Golf med noget nyt.

To benzinmotorer kommer til at udgøre grundstammen i T-Roc Convertible-programmet, og mens den lukkede T-Roc med fem døre fås med firehjulstræk, så er den nye tredørs cabriolet altid med forhjulstræk – det kan potentielt ændre sig med stærkere motorer, hvis bilen bliver en succes. Basismodellen er udstyret med den trecylindrede 1-liters TSI-motor med 115 hk og manuel gearkasse med seks trin. Opgraderingen hedder 1,5 TSI, og den firecylindrede motor yder 150 hk; den kan vælges med manuel gearkasse med seks trin eller dobbeltkoblingsgearkassen DSG med syv trin.

Den sorte kaleche er naturligvis fuldautomatisk, så man bare skal holde fingeren på knappen mellem forsæderne. Operationen tager ni sekunder, og den kan foretages med en fart på op til 30 km/t. Vi havde gerne set, det lod sig gøre op til 50 km/t, så man ikke bliver en snegl i bytrafikken, når regnbygen overrasker, og man bare vil ha’ taget på.

Forstærkninger og afstivninger i forruden, karrosseriet og bunden af bilen står inden for sikkerheden og vridningsstabiliteten, og et sikkerhedssystem med en styrtbøjle, som popper op bag bagsædet, gør T-Roc Cabriolet sikker for op til fire personer.

I Danmark kan vi forvente at se den nye T-Roc Cabriolet i foråret.

Mazda sætter pris på den nye crossover CX-30