Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 – med priser

  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser
  • Verdenspremiere på elbilen VW ID.3 - med priser

Spændingen udløses. Volkswagen har premiere på sin første dedikerede elbil, det første medlem af ID-familien. ID.3 fås med tre batteristørrelser og får rækkevidde mellem 330 og 550 kilometer. De første modeller er prissat – og med priser fra 279.990 kr. kommer ID.3 til konkurrencedygtige priser og er billigere end e-Golf

For mange er det her et længe ventet øjeblik. De første billeder af den nye elbil fra Volkswagen, den helt færdige og produktionsklare udgave af ID.3. Vi kan nu vise dig den første stribe billeder af den nye hatchback, som er omtrent på størrelse med Golf, som netop nu har verdenspremiere.

At Volkswagen har sat rigtig, rigtig mange ressourcer og midler af til en dedikeret elbil, som står på en helt ny platform med baghjulstræk (mulighed for træk på fire hjul kommer også til), MEB (Modularer Elektrifizierungs-Baukasten), og bliver til en hel række af forskellige elbiler, er et tegn på, at elbiler forventes at blive mainstream – valg nummer et for mange mennesker. Volkswagens store indsats på el-området er også en konsekvens af skandalen med dieselmotorer, som affødte et pres fra myndighederne og en generel ændring hos det tyske mærke.

ID.3 bliver til de mange, ikke til de få, siger Volkswagen. Den kompakte hatchback med et interiør, som kaldes “Open Space”, skulle byde på plads næsten som i en Passat, og med tre batteristørrelser på 45, 58 og 77 kWh kan kunderne vælge mellem vidt forskellige rækkevidder, som selvfølgelig kommer til forskellige priser.

Den elektriske Soul fås fra 269.999 kr.

330 kilometers rækkevidde, pris fra 279.990 kr.

Basismodellen ID.3 med batteripakke med kapacitet på 45 kWh kører med en WLTP-rækkevidde på 330 kilometer. Denne rækkevidde topper, hvis tallene altså er helt sammenlignelige, Nissan Leaf 40 kWh’s rækkevidde med 60 kilometer. Da Volkswagen allerede har indstigningsprisen på plads, kan vi bygge videre på den sammenligning: Leaf koster fra 249.900 kr. (kampagnepris, ladehastighed maks. 3,6 kW) – ID.3 koster fra 279.990 kr.

I forhold til Volkswagens egen eksisterende elbil, e-Golf, som med et batteri med en kapacitet på 35,8 kWh har en rækkevidde målt efter den gamle NEDC-norm på 300 kilometer, er ID.3 noget billigere; e-Golf koster pt. 320.395 kr.

Udstyret i basismodellen kender vi endnu ikke, men det gør vi til gengæld på versionen med batteri på 58 kWh, som i første omgang kommer i udgaven ID.3 1st (udtales first) – en første-udgave af den nye elbil, som kommer i tre forskellige udstyrsgrader. Elmotoren yder 204 hk/310 Nm, topfarten er 160 km/t og rækkevidden er 420 km (WLTP), og ID.3 1st kommer til salg fra 334.900 kr. En tilsvarende Leaf med 62 kWh og rækkevidde på 385 kilometer koster fra 344.300 kr.

ID.3 1st har man kunnet forhåndsreservere siden maj måned i år, og har man sat sit navn på sådan en, fås den i tre færdigpakkede versioner: ID.3 1st, ID.3 1st Plus og ID.3 1st Max, og når man aktiverer sin bestilling, skal man vælge en af de tre. Hvad merprisen bliver for Plus og Max, vides endnu ikke.

ID.3 1st har som standard bl.a. infotainmentsystem med 10″ touchscreen, navigation, DAB-radio, varme i forsæderne, varmepumpe, varme i rattet, armlæn foran, 18″ alufælge og Mode 2-ladekabel.

ID.3 1st Plus har derudover bakkamera, adaptiv fartpilot, nøglefri adgang og start, særlige sæder, midterkonsol med to USB-C-porte bagtil og stemningsbelysning. Vælger man Exterieur Style-pakke, får man bl.a. også matrix-LED-forlygter og 19″ alufælge.

Topversionen ID.3 1st Max har 20″ alufælge, lydanlæg fra Beats, panoramaglastag, dobbeltbund i bagagerummet, trådløs opladning af smartphones og head-up-display med augmented reality (AR), hvor pile, anvisninger og vejskilte lægges ind over “virkeligheden”.


Endnu ingen pris på ID.3 med lang rækkevidde

Med en rækkevidde på 550 kilometer er ID.3 med batteri på 77 kWh længere fra at give rækkeviddeangst end nogen umiddelbar konkurrent. Grænsen for, hvor meget den interne lader tillader fra en stander er 100 kW, og tyskerne lover, at man med en hurtiglader kan samle energi nok til 290 kilometer på kun 30 minutter.

ID.3 med det helt store batteri har endnu ikke fået hæftet en pris på sig, men vi ved, at den med 204 hk har samme ydelse som versionen med batteri på 58 kWh.

Den nye ID.3 forventes at stå hos de danske VW-forhandlere i løbet af sommeren 2020, og den kommer ikke til at stå som eneste elbil på den nye MEB-platform ret længe: en lille bus med stærk inspiration fra de gamle Rugbrød, flere crossover-modeller og en luksusmodel er efter sigende også på vej.

Elbilen til byen – Honda E har strøm til 220 km

Nissan Leaf, elbilen med den magiske pedal

Den elektriske Taycan har op til 761 hk